Cultural artifacts of the teaching union press in the province of Rio Negro (1990-2000)
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.585Keywords:
Union press, Cultural artifacts, Resistance and struggleAbstract
The present work constitutes an approach to the content of the speech of the written trade union press in relation to the educational field; specifically of a provincial educational union, the Union of Workers of the Education of Río Negro (UnTER) during the nineties under the Carlos Saúl Menem successive governments (1989-1999). This period was distinguish due to the increase of neoliberal measures.
The aim of this article is to signify the discursive plot in the newspaper "La Escuela en marcha” "Memorias"; the training and dissemination notebooks called “La UnTER en la escuela”; and in three annual copies of the “Quimán” magazines.
The analysis of these cultural devices allows us to inquire about their conceptualization, functions and relevance that they achieved in a time arc that spanned from 1993 to 1999. An attempt will be made to elucidate, on the one hand, to elucidate if these cultural mechanisms acted as supports for information, reflection and training, to counter - to argue the hegemonic discourse and, on the other hand, if they acted as valuable tools of struggle and resistance, in the presence of the advancement of policies of adjustment and decentralization of public education.
Downloads
References
Castorina, J. A. (2006). Un encuentro de disciplinas: la historia de las mentalidades y la psicología. En: Carretero M., Rosa A. y González M.F (Comp.) Enseñanza de la Historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidós.
Fairclough, N. y Wodak R. (2008). Fundamentos latinoamericanos de los estudios culturales, en blog para la clase de Fundamentos latinoamericanos de los EECC. Maestría de Estudios Culturales. Recuperado 15 de agosto de 2014 en: http://fleecc.blogspot.com.ar/search/la-bel/Fairclough
Giannini, L. (2013). Secretario de Prensa de UnTER. Período 1992-1995. Entrevista personal. Seccional de UnTER de General Roca (Río Negro).
Imen, P. (2010). En torno a la profesionalización docente y las instituciones educativas: apuntes para el debate. Universidad de Buenos Aires, Argentina. Disponible en: http://www. Ctera. org. ar/biblioteca/pdf/038.pdf.
Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. Recuperado el 29 de marzo del 2015 en https://sociopsicologia.files.wordpress.com/2010/05/rsociales-djodelet.pdf.
Ley 23939 sobre Negociación colectiva de los trabajadores docentes. Disponible en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/2628.pdf
Nosiglia, M.C y Marquina M. (2000) La reforma educativa argentina de los 90 en el marco del ajuste estructural. En: Oszlak O. Estado y Sociedad. Las nuevas reglas del juego. Vol. 2. Buenos Aires: EUDEBA
Rapoport, M. (2003). Historia Económica, política y social de la Argentina (1880-2000). Buenos Aires: Ed. Macchi.
Roncallo, H. (2013). Río Negro: legislación básica para los trabajadores y trabajadoras de la educación. 1° ed. Viedma:
Mutual para el Magisterio Rionegrino. UnTER – Historia de la Unión de Trabajadores de la Educación Rionegrina. Recuperado el 16 de mayo de 2014 de http://www.unter.org.ar/node/3000.
Van Dijk, T. (1999) “Análisis Crítico del Discurso” En Antrhopos. Barcelona. Disponible en: http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf Recuperado el 07 de agosto de 2014
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.