Cultural artifacts of the teaching union press in the province of Rio Negro (1990-2000)

Authors

  • Susana Ana María Tarantino ISFD Nº 12/ Universidad Nacional del Comahue
  • Nora Antonia Silva Universidad Nacional del Comahue
  • Nancy Liliana Salerno Universidad Nacional del Comahue

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.585

Keywords:

Union press, Cultural artifacts, Resistance and struggle

Abstract

The present work constitutes an approach to the content of the speech of the written trade union press in relation to the educational field; specifically of a provincial educational union, the Union of Workers of the Education of Río Negro (UnTER) during the nineties under the Carlos Saúl Menem successive governments (1989-1999). This period was distinguish due to the increase of neoliberal measures.
The aim of this article is to signify the discursive plot in the newspaper "La Escuela en marcha” "Memorias"; the training and dissemination notebooks called “La UnTER en la escuela”; and in three annual copies of the “Quimán” magazines.
The analysis of these cultural devices allows us to inquire about their conceptualization, functions and relevance that they achieved in a time arc that spanned from 1993 to 1999. An attempt will be made to elucidate, on the one hand, to elucidate if these cultural mechanisms acted as supports for information, reflection and training, to counter - to argue the hegemonic discourse and, on the other hand, if they acted as valuable tools of struggle and resistance, in the presence of the advancement of policies of adjustment and decentralization of public education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Ana María Tarantino, ISFD Nº 12/ Universidad Nacional del Comahue

Especialista en Didáctica de las Ciencias Sociales con mención en Educación Ciudadana. Especialista en Jardín Maternal. Profesora en Ciencias de la Educación. Profesora en el Nivel Inicial. Integrante del equipo de investigación del Departamento de Historia de la Educación.

Nora Antonia Silva , Universidad Nacional del Comahue

Especialista en Didáctica de las Ciencias Sociales con mención en Educación Ciudadana. Profesora en Ciencias de la Educación. Profesora en Enseñanza Primaria.

Nancy Liliana Salerno, Universidad Nacional del Comahue

Doctoranda en Educación. Especialista en Cultura Letrada. Especialista en Políticas Económicas. Profesora en Historia. Asistente de Docencia Regular.

References

Castorina, J. A. (2006). Un encuentro de disciplinas: la historia de las mentalidades y la psicología. En: Carretero M., Rosa A. y González M.F (Comp.) Enseñanza de la Historia y memoria colectiva. Buenos Aires: Paidós.

Fairclough, N. y Wodak R. (2008). Fundamentos latinoamericanos de los estudios culturales, en blog para la clase de Fundamentos latinoamericanos de los EECC. Maestría de Estudios Culturales. Recuperado 15 de agosto de 2014 en: http://fleecc.blogspot.com.ar/search/la-bel/Fairclough

Giannini, L. (2013). Secretario de Prensa de UnTER. Período 1992-1995. Entrevista personal. Seccional de UnTER de General Roca (Río Negro).

Imen, P. (2010). En torno a la profesionalización docente y las instituciones educativas: apuntes para el debate. Universidad de Buenos Aires, Argentina. Disponible en: http://www. Ctera. org. ar/biblioteca/pdf/038.pdf.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. Recuperado el 29 de marzo del 2015 en https://sociopsicologia.files.wordpress.com/2010/05/rsociales-djodelet.pdf.

Ley 23939 sobre Negociación colectiva de los trabajadores docentes. Disponible en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/2628.pdf

Nosiglia, M.C y Marquina M. (2000) La reforma educativa argentina de los 90 en el marco del ajuste estructural. En: Oszlak O. Estado y Sociedad. Las nuevas reglas del juego. Vol. 2. Buenos Aires: EUDEBA

Rapoport, M. (2003). Historia Económica, política y social de la Argentina (1880-2000). Buenos Aires: Ed. Macchi.

Roncallo, H. (2013). Río Negro: legislación básica para los trabajadores y trabajadoras de la educación. 1° ed. Viedma:

Mutual para el Magisterio Rionegrino. UnTER – Historia de la Unión de Trabajadores de la Educación Rionegrina. Recuperado el 16 de mayo de 2014 de http://www.unter.org.ar/node/3000.

Van Dijk, T. (1999) “Análisis Crítico del Discurso” En Antrhopos. Barcelona. Disponible en: http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf Recuperado el 07 de agosto de 2014

Published

2021-06-23 — Updated on 2021-06-24

How to Cite

Tarantino, S. A. M., Silva , N. A. ., & Salerno, N. L. . (2021). Cultural artifacts of the teaching union press in the province of Rio Negro (1990-2000). Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(16), 51–57. https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.585

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.