Dynamics of inclusion and exclusion in the public university

student support policies at the National University of Rosario

Authors

  • María Luz Prados IRICE-CONICET UNR/FHyA, Universidad Nacional de Rosario
  • María Isabel Pozzo IRICE-CONICET/FHyA, Universidad Nacional de Rosario
  • María Paula Pierella IRICE-CONICET/FHyA, Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.884

Keywords:

Student support policies , Educational inclusion , Social inequality, Pre-pandemic and pandemic

Abstract

This article reviews the Doctoral Thesis called “Dynamics of inclusion and exclusion in the public university: student support policies at the National University of Rosario” recently defended by the author and directed by Drs. María Paula Pierella and María Isabel Pozzo. It was carried out within the framework of the Doctorate in Humanities and Arts oriented to Educational Sciences (FHyA - UNR) and a Doctoral Scholarship based at the Rosario Institute for Research in Educational Sciences (IRICE) of CONICET. This thesis aimed to delve into various aspects of the problems of entering university, the tension between inequality and inclusion, accompanying policies and the pandemic, particularly in the case of the National University of Rosario (UNR).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, Elena. L. (2013). Investigación socioantropológica en educación. Para pensar la noción de contexto. En Nora E. Elichiry (Comp.), Historia y vida cotidiana en educación. Editorial Manantial.

__________ (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Editor.

Atairo, Daniela y Rovelli, Laura. (2020). Utilización del Estudio de Casos en las investigaciones recientes sobre políticas universitarias en la Argentina. En Mónica de la Fare, Laura Ines Rovelli y Marcelo Oliveira da Silva (Eds.),

Bastidores da pesquisa em instituições educativas (pp. 159-190). https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/149983.

Conferencia regional de educación superior en América Latina y el Caribe. (2008). Declaración de la CRES 2008 y el Plan de Acción. https://www.uv.mx/cuo/files/2014/06/CRES-2008.pdf.

Ezcurra, A. M. (2013). Igualdad en Educación Superior. Un desafío Mundial. Ediciones Universidad Nacional de General Sarmiento.

Gasparri, Javier (2020). Acerca del lenguaje inclusivo: cuestiones teóricas, razones políticas. En Santiago Kalinowski, Javier Gasparri, Sara I. Pérez y Florencia Moragas. Apuntes sobre lenguaje inclusivo y no sexista. UNR Editora.

OXFAM (2021). El virus de la desigualdad. Cómo recomponer un mundo devastado por el coronavirus a través de una economía equitativa, justa y sostenible. https://www.oxfam.org/es/informes/el-virus-de-la-desigualdad.

Pérez, Sara I. y Florencia Moragas (2020). Lenguaje inclusivo: malestares y resistencias en el discurso conservador. En Santiago Kalinowski, Javier Gasparri, Sara I. Pérez y Florencia Moragas. Apuntes sobre lenguaje inclusivo y no sexista. UNR Editora.

Stefanoni, Pablo (2021). ¿La rebeldía se volvió de derecha? Cómo el antiprogresismo y la anticorrección política están construyendo un nuevo sentido común (y por qué la izquierda debería tomarlos en serio). Siglo XXI Editores.

Stake, Robert. (1999). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.

Sandín Esteban, María Paz. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y Tradiciones. McGraw-Hill.

Silva Laya, María Sol. (2011). El primer año universitario. Un tramo crítico para el éxito académico. Perfiles educativos, 33, 7-32. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500010

Published

2024-07-01

How to Cite

Prados, M. L., Pozzo, M. I., & Pierella, M. P. (2024). Dynamics of inclusion and exclusion in the public university : student support policies at the National University of Rosario. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(19). https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.884

Issue

Section

Reseña de Tesinas

Most read articles by the same author(s)