Victimization among public high school students in southern Chile

Authors

  • Alejandro Antonio Sánchez Oñate Universidad del Desarrollo
  • Jazmín Cecilia Zúñiga Tapia Universidad Católica de la Santísima Concepción

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i19.824

Keywords:

School violence, Public Education, Secondary Education, Rural Education, Post-Pandemic

Abstract

The purpose of this research was to analyze the extent and modalities of victimization among students during the first semester after the lifting of COVID-19 pandemic restrictions in public high schools in the Biobío Region, Chile. To conduct this study, a mixed and concurrent approach was implemented, involving a group of 723 students who completed a socio-demographic questionnaire and responded to the Peer Victimization Scale. Additionally, four focus groups were organized, comprising a total of 32 students from four rural high schools. The results revealed higher rates of verbal and physical victimization, and statistically significant differences were identified based on geographic location (urban or rural) and participants' gender in terms of sexual victimization. This study represents one of the initial attempts to provide evidence regarding peer victimization issues at the secondary education level, particularly in public institutions, in the post-lockdown period. Valuable results are provided to properly focus school coexistence programs and action protocols, with special attention to the most common forms of violence and the individual, family, curricular, and contextual factors that may influence these environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ato, M., López-García, J. J. y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Bello, C. (2022). Alza de bullying y agresión escolar: expertas apuntan a "cultura" violenta pospandemia y estallido. Biobío. https://www.imhay.org/2022/03/31/prensa-alza-de-bullying-y-agresion- escolar-expertas-apuntan-a-cultura-violenta-pospandemia-y-estallido/

Benbenishty, R. y Astor, R. A. (2005). School violence in context: Culture, neighborhood, family, school, and gender. Oxford University Press.

Betts, L., Houston, J., Steer, O. y Gardner, S. (2017). “Adolescents’ experiences of victimization: The role of attribution style and generalized trust”. Journal of School Violence, 16(1), 25-48. http://dx.doi.org/10.1080/15388220.2015.1100117

Carias Borjas, C. P. (2014). La violencia escolar entre iguales en el aula de clase: una perspectiva desde la educación en derechos humanos. Paradigma: Revista de Investigación Educativa, 20(32), 53–76. https://doi.org/10.5377/paradigma.v20i32.1415

Dávila, Y. (2022). Violencia escolar enciende alarma en Chile tras contingencia sanitaria. TV Azteca. https://www.tvazteca.com/aztecanoticias/violencia- escolar-alarma-chile-contingencia-sanitaria-ead

García, M. y Madriaza, P. (2007). Estudio cualitativo de los determinantes de la violencia escolar en Chile. Estudios de Psicología, 11(3). https://doi.org/10.1590/S1413-294X2006000300001

Guerra, C., Aguilera, G., Lippians, C., et al. (2022). Online sexual abuse and symptomatology in Chilean adolescents: The role of peer support. Journal of Interpersonal Violence,37(7-8), 5805-5817. http://dx.doi.org/10.1177/0886260520957685

Guerra, C., Vargas, J., Castro, L., Plaza, H. y Barrera, P. (2012). Percepción del clima escolar en estudiantes de enseñanza media de Valparaíso de colegios municipales, particulares subvencionados y particulares. Estudios Pedagógicos, 38(2), 103-115. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000200007

Izcara, S. P. (2014). Manual de Investigación Cualitativa. Fontamara.

Kogan, A. (2022). Fracaso de la convivencia escolar en Chile. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/participacion/lectores- corresponsales/20220409/8186426/fracaso-convivencia-escolar- chile.html

Latorre Chávez, R., Robledo Vallejos, P. y Nieto Araos, N. (2019). Representaciones socioculturales de género en estudiantes secundarios/as y violencias de género en la escuela. Última década, 27(52), 3-24. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362019000200003

Lester, S., Lawrence, C., y Ward, C. (2017). What do we know about preventing school violence? A systematic review of systematic reviews. Psychology, Health & Medicine, 22(1), 187-223. http://dx.doi.org/10.1080/13548506.2017.1282616

López, V., Bilbao, M. Á. y Rodríguez, J. I. (2012). La sala de clases sí importa: incidencia del clima de aula sobre la percepción de intimidación y victimización entre escolares. Universitas Psychologica, 11(1), 91-101.

Lucas, B., Pulido, R., Martín, G.; Calderón, S. (2008). Violencia entre iguales en educación primaria: Un instrumento para su evaluación. Psicología Educativa, 14(1), 47-62.

Mercado, R. (2018). La implementación limitada y tardía de políticas públicas para combatir la violencia escolar en México. Sincronía, 22(73), 430-446. Moscoso-Flores, P.; Azócar, P. y Jert, A. (2022). Cartography of violences in municipal schools of Santiago, Chile. A situated case study. Culture and Education, 34(2), 325-368. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2022.2032983

Muñoz Quezada, M. T., Saavedra, E. & Villalta, M. (2007). Percepciones y significados sobre la convivencia y violencia escolar de estudiantes de cuarto medio de un liceo municipal de Chile. Revista de Pedagogía, 28(82), 197-224.

Neut, P. (2017). School violence in the chilean educational scenario. Critical analysis of the state of the art. Calidad en la Educación, 46, 222-247. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100222

Onwuegbuzie, A. y Collins, K. (2007). A Typology of Mixed Methods Sampling Designs in Social Science Research. TheQualitativeReport, 12(2), 281- 316.

Orozco, A. y Mercado, M. R. (2019). Impacto multifacético del ambiente familiar en situaciones de violencia escolar en hombres y mujeres. Psicología Escolar e Educacional, 23(2). http://dx.doi.org/10.1590/2175- 35392019012847

Ramos Zincke, C. y Valenzuela, F. (2022). International circulation and local assemblage in Chile of bullying as epistemic object. SAGE Open. http://dx.doi.org/10.1177/21582440221091241

Rodríguez Garcés, C., Suazo-Ruiz, C., Padilla Fuentes, G. y Espinosa Valenzuela, D. (2022). Polivictimización reportada por escolares chilenos: ¿Es la escuela un lugar donde sentirse a salvo? Innovaciones Educativas, 24(36), 163-181. https://doi.org/10.22458/ie.v24i36.3918

Rodríguez-Álvarez, J., Navarro, Ra. y Yubero, S. (2022). Bullying/Cyberbullying en quinto y sexto curso de educación primaria: Diferencias entre contextos rurales y urbanos. Psicología Educativa, 28(2), 117-126. https://doi.org/10.5093/psed2021a18

Rodríguez, Y., Rodríguez, G. y Socarrás, D. (2020). Características de la violencia escolar en adolescentes del municipio Camagüey. EduSol, 20(71), 158-169.

Rojas, T. (2022). Violencia escolar: Los agitados primeros días del regreso a clases. En La Tercera https://www.latercera.com/paula/violencia-escolar- los-agitados-primeros-dias-del-regreso-a-clases/

Steffgen, G., Recchia, S. y Viechtbauer, W. (2013). The link between school climate and violence in school: A meta-analytic review. En Aggression and Violent Behavior, 18(2), 300-309. http://dx.doi.org/10.1016/j.avb.2012.12.001

Suárez-García, Z., Álvarez-García, D. & Rodríguez, C. (2020). Predictores de ser víctima de acoso escolar en educación primaria: Una revisión sistemática. Revista de Psicología y Educación, 15(1), 1-15. https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.182

Ttofi, M., Farrington, D. y Lösel, F. (2012). School bullying as a predictor of violence later in life: A systematic review and meta-analysis of prospective longitudinal studies. En Aggression and Violent Behavior, 17(5), 405-418. https://doi.org/10.1016/j.avb.2012.05.002

Varela, J., Muñoz, G., Reschly, A. y Melipillán, R. (2022). Bullying behavior and school bonding for predicting student engagement among Chilean adolescents. En Journal of School Violence, 21(3), 327-341. http://dx.doi.org/10.1080/15388220.2022.2098501

Varela, J., Sánchez, P., Aguayo, F., González, C., Alfaro, J. y Tenzanos-Pinto, P. (2022). Gender attitudes, school violence and well-being among Chilean adolescents. En Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-02637-z

Varela, J., Sirlopú, D., Melipillán, R. et al. (2019). Exploring the influence school climate on the relationship between school violence and adolescent subjective well-being. En Child Indicators Research, 12, 2095-2110. https://doi.org/10.1007/s12187-019-09631-9

Villalobos-Parada, B., Carrasco, C., Olavarría, D., Ortiz, S., López, V., Oyarzún, D., Ascorra, P., Ayala, Á., Bilbao, M. Á., Morales, M. y Álvarez, J. P. (2016). Victimización de pares y satisfacción con la vida: La influencia del apoyo de profesores y compañeros de la escuela. En Psykhe (Santiago), 25(2), 1-16. https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.25.2.861

Zych, I., Ortega Ruiz, R. y Marín López, I. (2016). Ciberacoso: una revisión sistemática de la investigación, su prevalencia y problemas de evaluación en los estudios españoles. Revista de Psicología Educacional, 22(1), 5- 18. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.03.002

Published

2024-01-01

How to Cite

Sánchez Oñate, A. A., & Zúñiga Tapia, J. C. . (2024). Victimization among public high school students in southern Chile. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(19). https://doi.org/10.35305/rece.v1i19.824

Issue

Section

Artículos científico-académicos