School space
architecture for education, spatial configurations and educational processes in rural high schools. Territories, subjects and pedagogical proposals
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i19.839Keywords:
School space , Rural High School , Whole school, Spatial configurations, AppropriationAbstract
In this writing I present a review of my doctoral thesis called “School space: architecture for education, spatial configurations and educational processes in rural high schools. Territories, subjects and pedagogical proposals”, directed by Dr. María Silvia Serra and co-directed by Dr. Alejandra Castro, within the framework of the Doctorado en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de Córdoba), with a CONICET Doctoral Scholarship. The topic of the thesis revolves around the school space explored from the relationships between architecture for education, spatial configurations and educational processes at the rural secondary level, in three Argentine provinces (Santa Fe, Corrientes y Córdoba). Each of the schools studied is located in a different province, with variety in rural areas, in the pedagogical proposal and school form, and with a different development of the school group. This research shows that the school space in rural secondary schools is characterized by the place of the subjects in the appropriation processes; movements, versatility and ways of constructing limits and borders; and because schools are generators of the common and referents of the public in the territory.
Downloads
References
Cabrera, R., Trlin, M. y Serra. M.S. (Coord.) (2014). Proyectando escuelas primarias no graduadas: Articulaciones pedagógicas y arquitectónicas en procesos educativos alternativos. Libro I. Universidad Nacional del Litoral.
Carreño, G. (2019). Cotidianidad y prácticas docentes en torno a la ruralidad en una escuela rural pública de la pampa húmeda. En O. Falconi y L. Abrate. (Comps.), XI Jornadas de Investigación en Educación: Disputas por la igualdad: hegemonías y resistencias en educación Tomo III (pp. 364-373). CIFFyH – ECE // FFyH – UNC.
Castro, A. (2015). Espacio escolar y sujetos. Políticas y experiencias. Un estudio en casos de la ciudad de Córdoba [Tesis Doctoral, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio Digital UNC. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/2536
Chiurazzi, T. (2007). Arquitectura para la educación. Educación para la arquitectura. En Baquero, R.; Diker, G. y Frigerio, G. (Comps.), Las formas de lo escolar (pp. 45-58). Editorial Fundación La Hendija.
Dussel, I. (2021). Una escuela para lo común. Notas de lectura para nuevas cartografías. En Collet, J. y Gringberg, S. (Ed.). Hacia una escuela para lo común. Debates, luchas y propuestas en América Latina y España, 131- 145. Ediciones Morata, S.L.
Escolano Benito, A. (2000). Tiempos y espacios para la escuela. Ensayos históricos. Editorial Biblioteca Nueva.
Ligorria, V. y Schmuck, E. (2019). Investigar sobre juventudes rurales. Desafíos para superar la invisibilidad. En Abate Daga, M. y Rodríguez Rocha, E. (Comps.). Tensiones entre lo público, lo privado y lo estatal en tramas educativas situadas: IV Seminario taller Red de Antropología y Educación, 2018, 69-77. Editorial del Centro de Estudios Avanzados, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/11757/Publicacion%20RI AE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Serra, M. F. (2017). Arquitectura y educación en la escuela rural secundaria de alternancia. Un acercamiento a la EFA Santa Lucía [Tesis Especialización, Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad Nacional del Litoral]. Mimeo.
Serra, M. F. (2022). Espacio escolar: arquitectura para la educación, configuraciones espaciales y procesos educativos en escuelas
secundarias rurales. Territorios, sujetos y propuestas pedagógicas [Tesis Doctoral, FFyH, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio Digital UNC. http://hdl.handle.net/11086/546945
Serra, M. S. (2018). Arquitectura escolar: ¿pedagogía silenciosa? Revista Crítica Año III (N° IV), 36-43.
Soja, E. (2014). En busca de la justicia espacial. Tirant Humanidades.
Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos cualitativos I. Los problemas teóricos epistemológicos. Centro Editorial de América Latina.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Florencia Serra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.