A Study on Comprehensive Sexual Education Projects in Secondary Schools in Neuquén. Between Confession and Care
Keywords:
Sex education, Secondary school , Dispositive, Confession, CareAbstract
This paper reviews the work of my doctoral thesis entitled “Comprehensive sexual education. A study about school projects in secondary schools in Neuquén”, directed by Dr. Mirta Teobaldo and by Dr. Adriana Hernández. This research follows from a CONICET scholarship and the PHD in Educational Sciences (Faculty of Philosophy and Letters, University of Buenos Aires). The approach to ESI was addressed at the intersection with other educational policies, prioritizing the study of scholar projects that assume the format of workshops, analyzed in terms of dispositives. The investigation took into account not only the objectives, recipients, knowledge but also the effects produced around the regulation of bodies and school coexistence. Among the findings, it is worth highlighting the tension between confession and care as an expression of the modes of production of subjects, knowledge and power relations in the development of said devices. That is, intimate experiences are simultaneously recounted, inciting the exaltation of the self, and advocating for the teaching, guardianship and protection of sexual and educational rights.
Downloads
References
Abramowski, A. (2023). Freire, Goleman y yo: mezcolanzas y distinciones fallidas en la resbaladiza intersección entre educación y emociones. Haciendo foco. Apuntes para el debate, 6, 25-33.
Antelo, E. (2005). Notas sobre la (incalculable) experiencia de educar. En G. Frigerio y G. Diker (Comps.) Educar: ese acto político (pp. 173-182). Del Estante Editorial.
Butler, J. (2020). Sin miedo. Formas de resistencia a la violencia hoy (Trad. Inga Pellisa Díaz). Taurus.
Deleuze, G. (2015). Foucault. Paidós.
Foucault, M. (2005). Historia de la Sexualidad. Tomo I. La Voluntad de saber. Siglo Veintiuno Editores.
Foucault, (2016). Sexualidad y Política: escritos y entrevistas 1978-1984. El cuenco de plata.
Freire, P. (2015). Política y Educación. Siglo Veintiuno Editores.
Grinberg, S. (2008). Educación y poder en el siglo XXI. Gubernamentalidad y pedagogía en las sociedades de gerenciamiento. Miño y Dávila.
Gore, J. M. (1996). Controversias entre las pedagogías. Morata.
Morgade, G. (2006). Educación en la sexualidad desde un enfoque de género. Una antigua deuda de la escuela. Novedades Educativas, (184), 30-34.
Puiggrós, A. (1994). Imaginación y crisis en la educación latinoamericana. Aique.
Serra, S. y Antelo, E. (2013). ¿Una pedagogía sin atributos? Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 27, (2), 65-75.
Southwell, M. (2011). Pasado y presente de la forma escolar para la escuela media. Praxis educativa, 6 (1), 67-78. http://www.periodicos.uepg.br
Zemaitis, S. (2020). Identidades, perspectivas y derechos en los derroteros de la educación sexual: Una mirada desde la Argentina contemporánea. Temps d’Educació, (57), 137-152. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/ art_revistas/pr.11580/pr.11580.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gisela Moschini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.