Teaching digital competence in Regular Basic Education

Authors

  • José Rosvel Carrera Sánchez Universidad Privada César Vallejo
  • Levi Ronald Castro Fernández Universidad Privada César Vallejo

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.834

Keywords:

Teaching digital competence, ICT education, Digital skills, Basic education

Abstract

Information and communication technologies in the educational field have allowed the continuity of education in times of pandemic, for this, the teaching digital competence has become an issue that requires immediate attention, to ensure learning, especially in education students basic, in a remote education. In this sense, the objective is to analyze the digital competence of teachers in regular basic education. The methodology that was applied consisted of searching for information in various bibliographic sources. The search was carried out between July and August 2021 using the Google Academic search engine, various bases such as Scielo, Scopus, Dialnet, Latindex, subsequently a selection was made of the information sources that are closest to addressing the topic of teaching digital competence in Basic Education. The results indicate that the digital competence of most teachers is partially developed. It was concluded that it is necessary for the Ministry of Education to prioritize the digital skills of teachers so that they function adequately in the digital world and face the new educational challenges that technologies pose in the attention of digital native users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, I.; Marín Gutiérrez, I.; y Caldeiro Pedreira, M. C. (2018). Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano. Revista Letral, (20), 156–182. https://doi.org/10.30827/RL

Andía Celaya, L. A.; Santiago Campión, R. y Sota Eguizabal, J. M. (2020). ¿Estamos técnicamente preparados para el flipped classroom? Un análisis de las competencias digitales de los profesores en España. Contextos Educativos. Revista de Educación, (25), 275–311. https://doi.org/10.18172/con.4218

Ángel Uribe, I. C. y Patiño Lemos, M. R. (2018). Línea base de indicadores de apropiación de TIC en instituciones educativas. Educación y Educadores, 21(3), 435–457. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.4

Araujo Alonso, M. (2011). Las revisiones sistemáticas (I). Medwave, 11(11), 1-4. doi: 10.5867/medwave.2011.10.5220

Área-Moreira, M.; Santana Bonilla, P. J. y Sanabria Mesa, A. L. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, (37), 15-31. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.15-31

Aznar Díaz, I.; Cáceres Reche, M. P., y Romero Rodríguez, J. M. (2019). Alfabetización digital del profesorado de ciencias ambientales: un análisis de su competencia tecnológica. Luna Azul, (49), 172–184. https://doi.org/10.17151/luaz.2019.49.10

Benavente-Vera, S. Ú.; Flores Coronado, M. L.; Guizado Oscco, F. y Núñez Lira, L. A. (2021). Desarrollo de las competencias digitales de docentes a través de programas de intervención 2020. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1034. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1034

Caicedo-Tamayo; A. M. y Rojas-Ospina, T. (2015). Creencias, conocimientos y usos de las TIC de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 17(3), 517-533. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/4333

Calle-Álvarez, G. Y. (2022). A nuevos retos y posibilidades, iguales estrategias: docencia universitaria durante la pandemia. Educación y Educadores, 25(2), 1-20. https://doi.org/10.5294/edu.2022.25.2.3

Castro Rodríguez, M.; Marín Suelves, D. y Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/06

Estrada Araoz, E. G. y Mamani Roque, M. (2021). Competencia digital y variables sociodemográficas en docentes peruanos de educación básica regular. Revista San Gregorio (45), 1-16. http: 10.36097/rsan.v0i45.1502

Estrada, R. (9 d2020). ¿Qué habilidades digitales tienen los docentes de América Latina?. Bando de Desarrollo de América Latina y el Caribe.

Fuentes, A.; López, J. y Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002

García Contador, Y. y Gutiérrez-Esteban, P. (2020). El rol docente en la sociedad digital. Digital Education Review, (38), 1-22.

García-Ruiz, R., y Pérez Escoda, A. (2021). La competencia digital docente como clave para fortalecer el uso responsable de Internet. Campus Virtuales, 10(1), 59-71. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/781/430

Gómez Jiménez, O.; Rodríguez Torres, J., y Cruz Cruz, P. (2020). La competencia digital del profesorado y la atención a la diversidad durante la COVID-19. Estudio de caso. Revista de Comunicación y Salud, 10(2) 483-502. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).483-502.

Guizado Osco, F.; Menacho Vargas, I., y Salvatierra Melgar, A. (2019). Competencia digital y desarrollo profesional de los docentes de dos instituciones de educación básica regular del distrito de Los Olivos, Lima-Perú. Revista Cuatrimestral de Divulgación Científica HAMUT'AY, 6(1), 54-70. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1574

Idrovo-Ortiz, F. X. (2019). Las competencias digitales. Una propuesta de integración con el ciclo de aprendizaje. Revista Dominio de las Ciencias, 5(1), 431-450. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v5i1.1053

Londoño-Velasco, E., Montoya Cobo, E., García, A., Bolaños-Martinez, I., Osorio-Roa, D. M., y Isaza Gómez, G. D. (2021). Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza-aprendizaje durante pandemia por COVID-19. Educación y Educadores, 24(2), 199–217.

López-Belmonte, J.; Pozo-Sánchez, S.; Ávila-Rodríguez, M. y Montero-Cáceres, C. (2020). Proyección pedagógica de la competencia digital docente. El caso de una cooperativa de enseñanza International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 14, 167-179.

Manrique Ramírez, A.; Baltodano Romero, J. A. y Napaico Arteaga, M. E. (2021). La competencia digital y el desempeño docente. Revencyt (49), 182-194.

Moreno Guerrero, A. J.; Fernández Mora, M. A., y Godino Fernández, A. L. (2020). Competencia digital Docente. Área de información y alfabetización informacional y su influencia con la edad. Academo (Asunción), 7(1), 45-57.

Mortis Lozoya, S. V.; Salomón Alday, D. G.; Del Hierro Parra, E., y Armenta, J. A. (2018). Habilidades digitales en docentes de escuelas primarias particulares del sur de Sonora, México. Emerging Trends in Education, 1(1), 36-51.

OEDC. (2020). How prepared are teachers and schools to face the changes to learning caused by the coronavirus pandemic? Teaching in Focus.

Palacios-Rodríguez, A. y Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el marco común de referencia de la competencia digital docente. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 8(1), 38–53.

Pérez-Escoda, A.; Iglesias-Rodríguez, A.; Meléndez-Rodríguez, L. y Berrocal-Carvajal, V. (2020). Competencia digital docente para la reducción de la brecha digital: Estudio comparativo de España y Costa Rica. Trípodos (46), 77-96. https://raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/369937

Pozo Sánchez, S.; López Belmonte, J.; Fernández Cruz, M., y López Núñez, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1). https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Quispe Palomino, M. R. y Huamán Camillo, J. G. (2021). Competencias digitales en los docentes de educación básica del Perú. South Florida Journal of Development, 2(3), 3890-3904. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n3-007

Riascos-Erazo, S. C.; Quintero-Calvache, D. M., y Ávila-Fajardo, G. P. (2010). Las TIC en el aula: percepciones de los profesores universitarios. Educación y Educadores, 12(3). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1536

Roca Tapia, C.; Napaico Arteaga, M. E.; Quispe Cama, M. E., y Roca Tapia, S. (2021). La plataforma Moodle y la competencia digital docente. Revencyt (50), 157-164. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/07/Ed.50157-164-Roca-et-al.pdf

Rocha Trejo, E. H. y Hernández Perales, J. A. (2020). Valoración de las competencias digitales en docentes para la adopción de tecnologías de software libre. Proyecto Kids on Computers. Revista e-ciencias de la información, 10(2), 1-20. http://dx.doi.org/10.15517/eci.v10i2.40774

Varela-Ordorica, S. A., y Valenzuela-González, J. R. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como competencia transversal en la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.10

Vólquez Pérez, J. A., y Amador Ortiz, C. M. (2020). Competencias digitales de docentes de nivel secundario de Santo Domingo: un estudio de caso. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.702

Published

2024-07-01

How to Cite

Carrera Sánchez, J. R., & Castro Fernández, L. R. (2024). Teaching digital competence in Regular Basic Education. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(19). https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.834

Issue

Section

Artículos científico-académicos