Teachers producing sabers. Writing practices, editorial work and intellectual disputes. Argentina, first decades of the 20th century

Authors

  • Agustina Mosso Universidad Nacional de Rosario/CONICET

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.812

Keywords:

Teachers, Didactic writers, School books, Gender

Abstract

The postgraduate thesis which will be reviewed hereinafter belongs to Dr. Agustina Mosso. It is entitled “Teachers producers of knowledge. Writing practices, editorial work and intellectual disputes. Argentina, first decades of the 20th century”. It was carried out within the framework of an internal scholarship (2017-2022) financed by the National Council for Scientific and Technical Research (CONICET) and developed within one of its Executing Units: the Institute of Regional Socio-historical Research (ISHIR), from the city of Rosario. Directed by Dr. Paula Caldo, and with the direct antecedent of the thesis of Bachelor of Education Sciences (Faculty of Humanities and Arts, National University of Rosario), it was defended on Tuesday, November 2, 2022 to obtain PhD in Gender Studies from the University of Buenos Aires (Faculty of Philosophy and Letters).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Caldo, P. (2017). Un cachito de cocinera. Mujeres, libros y recetas de cocina en la Argentina de fines del siglo XIX y principios del XX. Casagrande.

Caldo, P. y Fugardo, M. (2020). La cocinera argentina. Un recetario del siglo XIX de enigmática autoría. Maizal.

Caldo, P. y Pellegrini Malpiedi, M. (2019). El manuscrito culinario de Leticia Cossettini. Enseñanzas recuerdos, reflexiones y recetas. Casagrande.

Caldo, P.; Pellegrini Malpiedi, M. y Mosso, A. (2014). Experiencias singulares de enseñanza de la historia en las escuelas primarias santafesinas, un estudio de caso (primera mitad del siglo XX). En Actas de las XV Jornadas Nacionales y IV Internacionales de Enseñanza de la Historia. Universidad Nacional del Litoral, Santa Fe.

Galván Lafarga, L. E. y López Pérez, O. (Coords.) (2008). Entre imaginarios y utopías: historias de maestras. Programa Universitario de Estudios de GéneroUNAM/ Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/El Colegio de San Luis.

Galván Lafarga, L. E. y Martínez Moctezuma, L. (2010). (Coords.) Las disciplinas escolares y sus libros. Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/Universidad Autónoma del Estado de Morelos/Juan Pablos Editor.

Galván Lafarga, L. E. y Martínez Moctezuma, L. (2017). Dos maestras: María M. Rosales y Ana María Valverde, autoras de la colección de lectura Rafaelita. En Galeana, P. (Dir.). Maestras urbanas y rurales, siglos XIX y XX. Colección Maestras de México. Vol. III, 67-102. Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1879-1916). Miño y Dávila Editores.

Mosso, A. (2016). Temas, método y problemas en torno a la enseñanza de las Ciencias Sociales en la Escuela Experimental Gabriel Carrasco, Rosario 1935- 1943. Tesina de grado. Licenciatura en Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario.

Scott J. (2009). Género e Historia. Fondo de Cultura Económica.

Terigi, F. (2007). Exploración de una idea. En torno a los saberes sobre lo escolar.

En Baquero, R; Diker, G. y Frigerio, G. (Comps.) La forma de lo escolar, pp. 99-118. Del Estante Editorial.

Terradas, I. (1992). Eliza Kendall. Reflexiones sobre una antibiografía. Publicaciones de Antropología Cultural.

Vicens, M. (2020). Escritoras de entresiglos: un mapa transatlántico. Autorías y redes literarias en la prensa argentina (1870-1910). Universidad Nacional Quilmes.

Published

2023-07-01

How to Cite

Mosso, A. (2023). Teachers producing sabers. Writing practices, editorial work and intellectual disputes. Argentina, first decades of the 20th century. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(18), 107–114. https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.812

Issue

Section

Reseña de Tesinas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.