Socio-educational inclusion and pandemic. Contributions of cultural historical activity theory for reflections on the educational practice
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.693Keywords:
Cultural Historical Activity Theory, Educational Inclusion, Formative Intervention, Agency, COVID-19Abstract
The work analyzes contributions of the Cultural Historical Activity Theory as a research-intervention tool to follow and enhance the efforts of reflection on the practice developed by school teams to achieve educational inclusion, as an aim of public policies both in the situation caused by COVID- 19 and in the future.
A conceptual perspective on psycho-socio-educational inclusion is established in which the works of this line of inquiry are registered, sustained in successive research and development projects, accredited and subsidized in a public university. Some particularities that have occurred in the institutional work for psycho-socio-educational inclusion are delimited, as a result of the measures adopted by the Covid-19 pandemic.
The main developments of the Cultural Historical Activity Theory are established, delimiting its key concepts through the journey through its Four Generations. Finally, the Workshops of Reflection on Professional Practice in Psycho-socio-educational Inclusion are described as a formative intervention based on the theory, to promote expansive learning cycles. This will be pursued by promoting agency in the subjects to cross borders, both professional and personal, and shape activity objects/objectives, as well as progressively more powerful and resilient forms of work over time.
Downloads
References
Aizencang N. y Bendersky B. (2013). Escuela y prácticas inclusivas. Intervenciones psicoeducativas que posibilitan. Manantial.
Azorín-Abellán, C. (2018). The Journey towards Inclusion: Exploring the Response of Teachers to the Challenge of Diversity in Schools. Revista Colombiana de Educación, (75), 39-58.
Baquero, R.; Tenti Fanfani, E. y Terigi, F. (2004). Educabilidad en tiempos de crisis. Condiciones sociales y pedagógicas para el aprendizaje escolar. Novedades Educativas, (168), 18-31.
Begonia Naranjo, G. (2019). Educar en y para la Diversidad de Alumnos en Aulas de Escuelas Primarias de la Ciudad de México. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 209-225.
Bolívar, A. (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(2), 42- 69. http://www.rinace.net/arts/vol3num2/art4.pdf
Calvo, M.; Vertugo, M. y Amor, A. (2016). La participación familiar es un rquisito imprescindible para una escuela inclusiva. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 99-113.
Casal, V. y Néspolo, M.J. (comps) (2019). Formación de educadores para la inclusión educativa. Posiciones, miradas, recorridos y experiencias. Lugar Editorial.
Cazden C. (2010). Las aulas como espacios híbridos para el encuentro de las mentes. En N. Elichiry (comps.). Aprendizaje y contexto: contribuciones para un debate, 61-80. Manantial.
Cole, M. y Engestrom, Y. (2001) Enfoque histórico-cultural de la cognición distribuida. En G. Salomon (comp.) Cogniciones distribuidas. Consideraciones psicológicas y educativas, 27-55. Amorrortu.
Cole, M. y Engeström, Y. (2018). Cultural-Historical approaches to designing for devolepment. En J. Valsiner y A. Rosa (eds.) The handbook of Socio-Cultural Psychology, 484-508. Cambridge University Press.
Daniels, H. (2015). Mediation: An expansion of the socio-cultural gaze. History of the Human Sciences, 28(2), 34-50.
Davydov, V. (2008). Problems of developmental instruction: A theoretical and experimental psychological study. Nova Science Publishers.
Elichiry, N. (2009). Inclusión Educativa. Investigaciones y Experiencias en Psicología Educacional. JVE Ediciones.
Engeström, Y. (1996). Los estudios evolutivos del trabajo como punto de referencia de la teoría de la actividad: el caso de la práctica médica de la asistencia básica en Chaiklin, S. y Lave, S. (comps.). Estudiar las prácticas. Perspectivas sobre actividad y contexto, 78-118. Amorrortu.
Engeström, Y. (2001). Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of education and work, 14(1), 133-156.
Engeström, Y. y Kerosuo, H. (2007). From workplace learning to interorganizational learning and back: the contribution of activity theory. Journal of Workplace Learning, 19(6), 336-342.Engeström, Y. (2008). From Teams to Knots: Activity-Theoretical Studies of
Collaboration and Learning at Work. Cambridge University Press.
Engeström, Y. (2009). The Future of Activity Theory: A Rough Draft en A. Sannino; H. Daniels y K. Gutiérrez (eds.), Learning and Expanding with Activity Theory, 303-328. Cambridge University Press.
Engeström, Y. y Saninno, A. (2010). Studies of expansive learning: Foundations, findings and future challenges. Educational Research Review, 5(1), 1-24.
Engeström, Y. y Saninno, A. (2020). From mediated actions to heterogenous coalitions: four generations of activity-theoretical studies of work and learning. Mind, Culture and Activity, 27(3), 2-20.
Erausquin, C. y Larripa, M. (2008). Teoría de la actividad y modelos mentales. Instrumentos para la reflexión sobre la práctica profesional: “aprendizaje expansivo”, intercambio cognitivo y transformación de intervenciones y psicólogos y otros agentes en escenarios educativos. Anuario de Investigaciones, 15(1), 109-124.
Erausquin, C. (2013). La teoría histórico-cultural de la actividad como artefacto mediador para construir indagaciones e intervenciones sobre el trabajo del psicólogo en escenarios educativos. Revista de Psicología, 13(1), 173-197.
Erausquin C. (2014). Prácticas de inclusión y calidad educativas basadas en la evidencia científica y contextualizadas en trayectorias reales, como aprendizaje expansivo de Psicólogos en escenarios escolares. Memorias de XIV Jornadas Internacionales de Psicología Educacional Desafíos de la Psicología Educacional de cara al siglo XXI: teoría, investigación e intervención. Universidad Nacional de Tucumán. Facultad de Psicología
Erausquin, C. y Basualdo, M.E. (2017). El giro contextualista. En C. Erausquin, R. Bur (comps y edit.) Psicólogos en contextos educativos: diez años de investigación desde la perspectiva sociocultural. PsiDispa. https://www.aacademica.org/cristina.erausquin/583.pdf.
Erausquin C. y Bur R. (2017) Psicólogos en contextos educativos: diez años de investigación desde la perspectiva sociocultural. PsiDispa. https://www.aacademica.org/cristina.erausquin/583.pdf.
Erausquin, C.; Denegri A.; D´Arcangelo M. y Iglesias I. (2018). Inclusión social y educativa: rol de la escuela en la construcción del sujeto ético. Implicación de agentes psico-educativos en vivencias configuradas entre Universidad y Escuelas. [Ficha de Cátedra]. Psicología Educacional. Facultad de Psicología Universidad Nacional de La Plata.
Erausquin, C. (2019). Intervención del profesional sobre problemas situados en contexto educativo. Manual de uso. Matriz multidimensional de análisis complejo. PsiDispa.
Escarbajal, A.; Corbalán, P. y Orteso, P. (2020). Análisis de la inclusión educativa en contextos vulnerables. Revista Colombiana de Educación, (78), 361-382.
Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(21), 403-424.
Garnique C. F. (2012). Las representaciones sociales. Los docentes de educación básica frente a la inclusión escolar. Perfiles Educativos, 34(137), 99-118.Gentili, P. (2011). Pedagogía de la igualdad. Ensayos contra la educación excluyente. Siglo XXI. CLACSO.
Leontiev, A. N. (1978). Acti, consciusness, and personality. Progress.
Narodowski M. (2008). La inclusión educativa. Reflexiones y propuestas entre las teorías, las demandas y los slogans. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2),19-26.
Nilza Sanchez, T. (2008). Inclusão escolar: um estudo acerca da implantação da proposta em escolas públicas. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 12(2), 431-440.
Oswald, M. y Perold, W. (2011). Doing reasonable hope within a cultural-historical activity framework. South African Journal of Higher Education, 25(1), 22– 40.
Postholm, M. (2015). Methodologies in Cultural–Historical Activity Theory: The example of school-based development. Educational Research, 57(1), 43-58.
Roth, W.L y Lee, Y. (2007). Vygotsky’s Neglected Legacy: Cultural-Historical Activity Theory. Review of Educational Research, 77(2), 186-232.
Saninno, A. (2010). Teachers' talk of experiencing: Conflict, resistance and agency. Teaching and Teacher Education, (26), 838-844.
Sannino, A.; Engestöm, Y. y Lahikainen, J. (2016). The dialectics of authoring expansive learning: tracing the long tail of a Change Laboratory. Journal of Workplace Learning, 27(4), 245-262.
Sannino, A.; Engestöm, Y. y Lemos, M. (2016) Formative Interventions for Expansive Learning and Transformative Agency. Journal of the learning sciences, 25(4), 599-633.
Sevilla, D.; Martín, M. y Jenaro, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación Educativa, 18(78), 115-142.
Serrano-Arenas, D.; Ochoa-Cervantes, A., y Arcos-Miranda, E. (2019). Conceptualizaciones, perspectivas y referentes de la participación en la educación primaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(2), 1-22.
Terigi F. (2014) La inclusión como problema de las políticas educativas. En Feijoo, M. y Poggi, M. Educación y políticas sociales. Sinergias para la inclusión, 217-234. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPEUnesco.
UNESCO (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf
Vygotsky, L. (1978). Interacciones entre aprendizaje y desarrollo. En L. Vygotsky (Ed.). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, 123-140. Editorial Crítica.
Warmington, P. y Leadbetter, J. (2013). Expansive learning, expansive labour. En H. Daniels; A. Edwards; Y. Engeström; T. Gallagher y Luvdigsen, S. (eds.), Activity Theory in practice, 72-89. Routledge.
Wertsch J. (2007). Mediation en H. Daniels; M. Cole y J. Wertsch (comps.) The Cambridge Companion to Vygotsky, 178-192. Cambridge University Press.Yamazumi, K. (2006). Human Agency and Educational Research: A New Problem in Activity Theory. An International Journal of Human Activity Theory, (1) 19-39.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.