We are young people and students from the countryside”. An ethnography about formative experiences and secondary education in the north of Entre Ríos
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.594Keywords:
Rural youth, Rural education, Secondary school, Ethnography, Educational experiencesAbstract
We review a doctoral research in which we set out to understand the configuration of the educational experiences of rural youth in a context of extension of compulsory schooling. We carried out the research from the historical-ethnographic approach in a dispersed rural area in the north of the province of Entre Ríos, considering the experiences of young people in relation to the school space and domestic units. Among the contributions, we point out that the schooling of the youths, more than an obligation or a right, is configured as a conquest of the families, which, although it does not promote roots or reduce the growing number of trips to the city, prolongs the stay and facilitates the accreditation of a degree. However, the school is not limited to becoming a waiting stage or reproducing the dominant social relations in rural social space, but rather it stands as a privileged space for sociability and a setting for various experiences of appropriation by young people, who build identifications with the condition of "students from the countryside".
Downloads
References
Achilli, E. (2015). Hacer antropología. Los desafíos del análisis a distintas escalas. En: Boletín de Antropología y Educación. Año 6, Nro. 9, pp. 103-107.
Cerletti, L. (2013). Enfoque etnográfico y formación docente: aportes para el trabajo de enseñanza. En: Pro-Posições, 24(2), pp. 81-93.
Cerletti, L. (2017). Antropología y Educación en Argentina: de condiciones de posibilidad, preocupaciones en común y nuevas apuestas. En: Horizontes Antropológicos, 23(49), pp. 123-148.
Cragnolino, E. (2001). Educación y Estrategias de Reproducción Social en familias de origen campesino del norte de Córdoba (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires: Buenos Aires.
Ezpeleta, J. & Rockwell, E. (1983). Escuela y clases subalternas. Cuadernos Políticos, 37, pp. 70-80.
Neufeld, M. R. (1996). Acerca de Antropología Social e Historia: Una mirada desde la Antropología de la Educación. En: Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 17, pp. 148-158.
Rockwell, E. (1995). De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana en la escuela. En Rockwell, E. (Coord), La escuela cotidiana, pp. 13-57. México: Fondo de Cultura Económica.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Schmuck, M. E. (2018). Jóvenes rurales en la escuela secundaria del campo: una etnografía sobre estudiantes en el norte entrerriano. En: Revista IRICE, 35, pp. 129-158.
Schmuck, M. E. (2020). Políticas de educación secundaria rural en la provincia de Entre Ríos: cambios y continuidades a partir de 2015. En: Revista de Estudios Marítimos y Sociales, 16, pp. 3-29.
Williams, R (2009). Marxismo y Literatura (Primera edición 1977). Buenos Aires: Las cuarenta.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.