Approaches to the school space: an analysis of the building as a school life dispositif
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.592Keywords:
School building, Coexistence, Space, Borders, Secondary schoolAbstract
Within the framework of an investigation on "coexistence dispositifs” carried out in secondary schools, this article intends to study the role played by the school building and its location in the network of relationships that make up what is defined as "school coexistence". The strategy designed to address these intersections is described throughout the paper: aspects of the conceptual context constructed, the main methodological decisions and some lines of analysis. The focus is on showing the way in which the materiality of these buildings affects the production of the school order, at the same time that it is produced by it. The analysis is presented in three dimensions: The emergence of “the move” as a signifier of certain conflicts, the production of “safe” spaces in practices that articulate circuits and singular places of the school building; and the production of the “prestige” linked to the new building, as a producer of school borders.
The hypothesis underlying this work indicates that any approach to the school space implies showing how certain discursive matrices are updated in specific spatial practices.
Downloads
References
Antelo, E. (2007). Variaciones sobre el espacio escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (comps.) Las formas de lo escolar. Buenos Aires. Argentina: Del Estante Editorial.
Casey, E. (1996). The Fate of Place. BerkeleyUnited States: University of California Press.
Casey, E. (2001). Body, self, and landscape. En P. Adams, Textures of place: Exploring humanist geographies, pp. 403-425. Minessota, United States: University of Minessota Press. Recuperado en http://www.academia.edu/download/38082861/Casey_-
_Body__Self__and_Landscape_A_Geophilosophical_Inquiry_into_the_Place-World.pdf
Castro, A. (2015). Espacio escolar y sujetos. Políticas y experiencias. Un estudio en casos de la ciudad de Córdoba (2015). Tesis Doctoral. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/2536
da Silva, L.; Machado, L. y Roldan, S. (2017). Microfísica de las normas escolares: El caso del “Organizador Escolar” en una
escuela secundaria neuquina”. En: Propuesta Educativa, 48 (2). http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/indice.php?num=48
Deleuze, G. (2014). El poder: Curso sobre Foucault, Tomo II. Buenos Aires, Argentina: Cactus.
Dussel, I. (2003). “La gramática escolar de la escuela argentina: un análisis desde la historia de los guardapolvos”. En: Anuario de Historia de la Educación. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
Dussel, I. (2005). ¿Se renueva el orden disciplinario escolar? Una lectura de reglamentos de convivencia en la Argentina de
la Post Crisis. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(027), pp. 1109-1121. Recuperado en https://www.redalyc.org/pdf/140/14002708.pdf
Dussel, I. (2019). El patio escolar, de claustro a aula al aire libre. Historia de la transformación de los espacios escolares
(Argentina, 1850-1920). En: Anuario de Historia de la Educación, pp. 28-63. Recuperado en http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/download/16515/pdf
Escolano Benito, A. (1993). La arquitectura como programa. Espacio - escuela y currículum. En: Historia de la educación, XII,
pp. 97-120.
Foucault, M. (2001). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Grimberg, S. (2008). Educación y Poder en el siglo XXI. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Laclau, E. (1990). New Reflections on The Revolution of Our Time. Londres: Verso.
Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires, Argentina: Manantial.
Lefebvre, H. (2003). La producción del espacio. Madrid, España: Capitán Swing.
Litichever, L., et. al. (2008). Nuevas y viejas regulaciones: Un análisis de los reglamentos de convivencia en la escuela. En:
Última Década, 15(28), pp. 93-121.
Malpas, J. (1998). Finding Place: Spatiality, Locality, and Subjectivity. En: J. Malpas, Philosophy and geography III:
Philosophies of place, pp. 21-34. New York, United States: Rowman & Litlefield.
Massey, D. (2005). La filosofía y la política de la espacialidad: algunas consideraciones. En L. Arfuch, Pensar este tiempo. Espacios, afectos, pertenencias, pp. 121-128. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.
Narodowski, M. (1994). Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Martínez Boom, A. (2012). Lo visible y lo enunciable: espacio arquitectónico y campo educativo. En M. Trlin (comp.) Seminario
Internacional: Desplazamientos y límites en el espacio educativo: intersecciones entre arquitectura y educación. Santa Fe: Ediciones UNL.
Roldan, S. (2011). Las normas en la producción del espacio escolar. En: Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 7(6), pp. 177-195.
Roldan, S. (2015). La producción de fronteras en la configuración del orden escolar. El nivel medio en Neuquén. Tesis no publicada. FLACSO Argentina.
Román Velázquez, P. & García Vargas, A. (2008). Entrevista con Doreen Massey: "Hay que traer el espacio a la vida". En: Signo y Pensamiento, XXVII (53), pp. 328-343. Recuperado en https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4571/3538
Serra, S. (2012). Espacios educativos, problemas y desafíos. En: Trlin, M. (comp.) Seminario Internacional: Desplazamientos
y límites en el espacio educativo: intersecciones entre arquitectura y educación. Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL.
Serra, S. (2018). Arquitectura escolar: ¿pedagogía silenciosa? En: Revista Crítica, III(IV), pp. 36-43.
Southwell, M. (2012). Formas de lo político en la escuela. En: M. Southwell (comp.) Entre generaciones: exploraciones sobre educación, cultura e instituciones. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Simons, M. y Masschelein, J. (2014). Defensa de la Escuela. Una cuestión pública. San Martín, Buenos Aires: Miño y Dávila.
Viñao Frago, A. (1994). Del espacio escolar y la escuela como lugar: propuestas y cuestiones. En: Historia de la Educación, XII-XIII (1993-94), pp. 17-74.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.