Continuities and discontinuities in the work of the therapeutic companion in contexts of teacher struggle and COVID-19 pandemic in public schools of the province of Chubut

Authors

  • Gladis Noemí Díaz Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco
  • Cristina Del Valle Pereyra CONICET
  • Cynthia Soledad Neun Profesorado de Nivel Inicial y de Educación Especial con Orientación en Ciegos y Disminuidos Visuales ISFD N°802

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.581

Keywords:

Acompañante terapéutico, Educación, Lucha Docente, Pandemia COVID-19, Pandemia COVID-19- Inclusión.

Abstract

In this article we present an advance in the analysis of the modalities assumed by the work of the therapeutic companions who intervene with children with disabilities in public schools in contexts of "teacher struggle" and of the COVID-19 pandemic in the city of Comodoro Rivadavia, province of Chubut. We build these ideas within the framework of the Research Project “Supports to students. Alternative devices for educational inclusion in common education schools”. In this study we set out to know the socio-educational networks that are configured in the practices that these “supports” deploy in common education schools. From a socio-anthropological research approach, we develop field work in primary schools and carry out the construction of information from interviews, observations and field records.

The clipping of the study that we develop here allows us to know the continuities and discontinuities in which the tasks of the therapeutic companions are reconfigured, in a context of structural crisis of the educational system of Chubut and in which complex educational practices overlap in times pandemic COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gladis Noemí Díaz, Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco

Docente Investigadora Regular de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco. Cátedras Psicopedagogía y Práctica Profesional II de la Carrera de Ciencias de la Educación.
Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco Licenciada en Psicopedagogía. Facultad de Filosofía Ciencias de la Educación y Humanidades. Universidad de Morón

Cristina Del Valle Pereyra, CONICET

 Doctora en Ciencias de la Educación UBA. Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación Nacional de la Patagonia San Juan Bosco. Becaria Post Doctoral de CONICET en el Centro de Investigaciones y transferencia Golfo San Jorge. Investigadora en el Instituto de Estudios Sociales y Políticos de la Patagonia.

Cynthia Soledad Neun, Profesorado de Nivel Inicial y de Educación Especial con Orientación en Ciegos y Disminuidos Visuales ISFD N°802

Docente en el Profesorado de Nivel Inicial y de Educación Especial con Orientación en Ciegos y Disminuidos Visuales ISFD N°802. Cátedras: Práctica Profesional IV. Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación UNPSJB.  Diploma Superior en Curriculum y prácticas escolares en contexto FLACSO. Doctoranda en Doctorado en Ciencias Sociales y Humanas. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco. Investigadora en la Unidad ejecutora de Proyectos de Investigación de la Secretaría de Ciencia y Técnica Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, vinculados a los procesos de inclusión educativa y las relaciones entre educación común y especial.

Published

2021-06-23 — Updated on 2021-06-25

How to Cite

Díaz, G. N. ., Del Valle Pereyra, C. ., & Neun, C. S. . (2021). Continuities and discontinuities in the work of the therapeutic companion in contexts of teacher struggle and COVID-19 pandemic in public schools of the province of Chubut. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(16), 11–21. https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.581

Issue

Section

Artículos científico-académicos