Masculinities at the “Escuela de Agricultura y Ganadería «María Cruz y Manuel L. Inchausti»” (1934-1976)

Authors

  • Pablo Kopelovich

Keywords:

Inchausti School, Technical education, History, National University of La Plata, Masculinities

Abstract

We analyze the first four decades of the history of the Inchausti School, covering the period from its creation in 1934 to the beginning of the last civil-military dictatorship in 1976. This agricultural and livestock education institution was located in the province of Buenos Aires. It was almost exclusively for boys, was affiliated with the National University of La Plata, and offered a boarding school system. We describe its different curricula, orientations, authorities, and major changes, focusing especially on how masculinities were constructed. We examine the characteristics these masculinities should have and the main practices that contributed to this construction. We adopt a gender perspective, anchored in an intersectional perspective, based on the idea that educational institutions are central to educating boys with different characteristics. Using a qualitative methodology, we analyzed numerous and varied written sources, complemented by oral sources from former students from the last few years considered and productions by various authors. We construct a series of periods based on the major changes that occurred in the regional, national, and university contexts. We show how the school sought to differentiate itself from another agricultural institution dependent on the university, which had been dissolved in 1928, and thus proposed an education oriented toward "on-site" work (which diminished over the years) and was linked to the regional reality. Thus, it was linked, at least in part, to the Fresquista and Peronist proposals that had been in force since 1936 and 1946, respectively. Regarding the latter position, a certain sympathy was also found, which, after 1955, was avoided by the UNLP. We interpret that the institution sought to produce competent, capable, practical, disciplined, but also self-regulated, heterosexual, hardworking, clean, respectful of hierarchy, dedicated, and austere men.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Butler, J. (2018). Cuerpo que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”.Paidós.

Cabassi, R. (1984). Cincuentenario de la Escuela Práctica y de Agricultura “MARÍA CRUZ Y MANUEL L. INCHAUSTI” 1934-1984. Universidad Nacional de La Plata.

Carasatorre, R. (1957). Memoria sobre el internado de la escuela Inchausti. Universidad Nacional de La Plata.

Cattaruzza, A. (2009). La Historia de la Argentina. 1916-1955. Siglo XXI.

Carrizo, G. (2009). “Educación y masculinidad en un Colegio técnico de la Patagonia argentina: el caso de los salesianos en Comodoro Rivadavia durante la primera mitad del siglo XX”. CPU-e Revista de Investigación educativa, 9, 1-22.

Di Piero, E. (2022). Escuela secundaria y desigualdad. Meritocracia e igualitarismo en secundarias universitarias en La Plata. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Aique.

Elissalde, R. (2021, 4 de noviembre). Concepción Unzué de Casares, una benefactora. La prensa online. https://www.laprensa.com.ar/Concepcion-Unzue-de-Casares-una-benefactora-508576.note.aspx

Escuela de agricultura y ganadería “ María Cruz y Manuel Inchausti” (1949). Reglamento interno del año 1949. Universidad Nacional de La Plata.

Fabbri, L. (2021). Masculinidad. En S. Gamba y T. Diz (Coord.), Nuevo diccionario de estudios de género y feminismo, 381-386. Biblos.

Fuentes, S. (2021). Cuerpos de elite: educación, masculinidad y moral en el rugby. Prometeo.

Gentile, E. y Vallejo, G. (1999). De los internados al hogar estudiantil el hábitat en los proyectos pedagógicos de la UNLP (1905/10-1924). En H. Biagini (Comp.), La Universidad de la Plata y el movimiento estudiantil, desde sus orígenes hasta 1930, 87-111. EDULP.

Gutiérrez, T. (2005). Estado, educación y sociedad rural en la región pampeana, 1897-1955. [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. Publicado en repositorio institucional: https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/3034

Gutiérrez, T. (2015). Del hogar agrícola a los maestros queseros: La escuela granja de Tandil (Argentina), 1915-1960. Quinto sol, 19 (2):1-26.

Gutiérrez, T. (2019). Escuela, agro y mujer. Provincia de Buenos Aires, 1983-2018. Cuadernos de Humanidades, 31.

Jorge Navarro, M. (2012). Educación técnica rural en Argentina (1910-1960). Revista Escuela de Historia; 11, 2; 1-22.

Kopelovich, P. (2020). La construcción de masculinidades en los internados del Colegio Nacional de La Plata (Argentina, 1910-1920). Revista HISTEDBR On-line 20, 1-26.

Kopelovich, P. (2022). Departamento de Cultura Física de la Universidad Nacional de La Plata (1929-1946). Producción, transmisión, circulación, resignificaciones y resistencias de masculinidades y feminidades en la enseñanza media. [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de La Plata]. Publicado en repositorio institucional: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Jte2388

Kopelovich, P. (2023). Escuela nueva y educación física en la escuela de varones “Joaquín V. González” de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina, 1929-1946). Voces De La educación, 8(15), 3–38.

Levene, R. (1936). Fuerza transformadora de la Universidad Argentina. El Ateneo.

Lionetti, L. (2011). Discursos, representaciones y prácticas educativas sobre el cuerpo de los escolares. Argentina en las primeras décadas del siglo XX. Cuadernos de Historia, 34, 31-52.

Méndez, A. (2013). El Colegio. La formación de una elite meritocrática en el Nacional Buenos Aires. Sudamericana.

Miras, J y Camuso, R. (2019). Escuelas Agrotécnicas Salesianas. Sembrando con esperanza por un ciudadano comprometido. Anales de la Academia Nacional de Agronomía y Veterinaria, 72, 112-199.

Moretti, N. D. (2017). Cuestión social, niñez y educación profesional. La obra salesiana y la opción por los más pobres. Córdoba, Argentina (1905-1935). Quinto Sol, 21 (2), 1-26.

Orbuch, I. (2020). Peronismo y cultura física. Democratización, sociabilidad y propaganda.Imago Mundi.

Pauluchi Liceaga, C. (2024). Formación de preceptores y preceptoras en Escuela M. C. y M. L. Inchausti. [Trabajo de Especialización, Universidad Nacional de La Plata].

Pineau, P. (1999). Renovación, represión, cooptación. Las estrategias de la Reforma Fresco-Noble (Provincia de Buenos Aires, Década del 30). En: Ascolani, A. (coord.). La educación en Argentina. Estudios de historia. (pp. 223-239). Ediciones del Arca.

Pineau, P. (2021). Modernización, meritocracia y producción de élites: el Colegio Nacional de Buenos Aires (Argentina) en la primera mitad del siglo XX. Resgate - Revista Interdisciplinaria de Cultura, 29, 1-21.

Plencovich, M. (2013). La deriva de la educación agropecuaria en el sistema educativo argentino. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Tres de Febrero y Universidad Nacional de Lanús.

Rascio, V. (1935). Informe del director de la Escuela Anexa del año 1934. Universidad Nacional de La Plata.

Reinke, M. (2023, 1° de julio). La escuela que se creó con la donación de cientos de hectáreas y apunta a una formación distinta. Diario La Nación. https://www.lanacion.com.ar/economia/campo/agricultura/como-es-la-vida-de-300-jovenes-que-hacen-queso-dulce-de-leche-y-soja-mientras-estudian-nid18012022/

Rodríguez, L. G. (2018). La Libertadora y el proceso de desperonización en la Universidad Nacional de La Plata (1955-1957). Hilos Documentales, 1 (1), 1-17. https://revistas.unlp.edu.ar/HilosDocumentales/article/view/5872

Serra, L. (2021). Educación Sexual Integral (ESI), varones y masculinidades. Tramas Y Redes, 1, 103-120.

Subirats, M. (1994). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación, 6, 49-78.

Universidad Nacional de La Plata (1931). Boletín anual. La Plata.

Universidad Nacional de La Plata (1934). Boletín anual. La Plata.

Universidad Nacional de La Plata (1937). Memoria de la UNLP 1936. División de Publicaciones, Informaciones, Prensa y Actos: La Plata.

Universidad Nacional de La Plata (1938). Memoria de la UNLP 1937. División de Publicaciones, Informaciones, Prensa y Actos: La Plata.

Universidad Nacional de La Plata (1949). Memoria de la UNLP 1948. División de Publicaciones, Informaciones, Prensa y Actos: La Plata.

Universidad Nacional de La Plata (1954). Memoria de la UNLP 1953. División de Publicaciones, Informaciones, Prensa y Actos: La Plata.

Universidad Nacional de La Plata (1955). Expediente n° 6819, mesa de entradas. 17 de octubre de 1955.

Vallejo, G. (2007). Escenarios de la cultura física argentina. Ciudad y universidad (1882-1955). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Vidal, J. (1934). Discurso pronunciado por el director de la escuela Inchasuti con motivo de la inauguración de la misma. Universidad Nacional de La Plata.

Viveros Vigoya, M. (2018). Les couleurs de la masculinité. Expériences intersectionnelles et pratiques de pouvoir en Amérique latine. París Edición La Découverte.

Zabalgoitia Herrera, M. (2019). Género, masculinidades y educación superior en México. Un estado de la cuestión. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 29, 4-30.

Páginas web consultadas

Escuela Práctica y de Agricultura “MARÍA CRUZ Y MANUEL L. INCHAUSTI”. https://inchausti.unlp.edu.ar/

Published

2025-07-01

How to Cite

Kopelovich, P. (2025). Masculinities at the “Escuela de Agricultura y Ganadería «María Cruz y Manuel L. Inchausti»” (1934-1976). Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(20). Retrieved from https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/928

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.