Differencial didactics

educational technologies in museums. The construction of expanded, immersive, and plural experiences

Authors

  • Rocío Paz Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Marcela Ristol

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.856

Keywords:

Museums and technologies , Education, Innovation, Didactic, Inclusion

Abstract

This article is a first advance of the research project Didactics of culture in contexts of prison confinement. Educational technologies in museums: action strategies for accessibility and inclusion of people deprived of liberty. The proposal is part of the Scholarship for Advanced Students provided by the Universidad Nacional de Mar del Plata.

We present some preliminary information schemes of this initial research process, taking as reference the implementation of educational technologies suitable for museums and how we can rethink their perspective of use in multiple vulnerable contexts. In particular, in the context of prison confinement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arréguez Manozzo, S. (s.f.). Experiencias inmersivas para redescubrir el patrimonio cultural. Utopía https://utopia.fundacionbyb.org/vivir/experiencias-patrimonio

Barbieri, N. (2018). Es la desigualdad, también en cultura. Cultura, ciudadanía y pensamiento. 1-7. https://ddd.uab.cat/pub/artpub/2018/220409/cultura_y_ciudadania.pdf

Comisión de Investigaciones Científicas. (23 de febrero del 2023). Museos que viajan hacia el público. https://www.cic.gba.gob.ar/un-museo-que-viajahacia-el-publico/

Croizet, F. (2022). Audiencias, museos y videojuegos. En Ministerio de Cultura y Deporte, Gobierno de España (Ed.). IV Encuentro Internacional Museo Cerralbo. Turistas, visitantes, seguidores. El público de los museos entre los siglos XIX y XXI: perspectivas de futuro. https://www.calameo.com/read/000075335ebcdcceb15e6

Da Rocha, C., Matos, C. (2021). Del lienzo a la pantalla digital. La experiencia del museo en la era de la intermediación tecnológica. I Congreso Internacional de Museos y Estrategias Digitales, Universidad Polítécnica de Valencia. https://dx.doi.org/10.4995/CIMED21.2021.12667

Grimson, A. (2013). El desafío de la justicia cultural. Voces en el Fenix, (29), 6-13. https://vocesenelfenix.economicas.uba.ar/el-desafio-de-la-justiciacultural/

Google (2011). Google Arts and Culture. https://artsandculture.google.com/

Martín, M.; Pedersoli, C.; Romanut, L. M. y Pereyra, J. M. (2021). Enriquecer las visitas a los museos de ciencias: tecnologías para mediar. Memoria Académica. 89-108. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.4667/pm.4667.pdf

Museo Histórico Sarmiento (s.f.). Juego “Búsqueda interestelar". https://museosarmiento.cultura.gob.ar/noticia/juego-busquedainterestelar/

Museo Malvinas e Islas del Atlántico Sur. (s/f.). Pisar Malvinas: experiencia sensorial inmersiva. https://museomalvinas.cultura.gob.ar/experienciapisar-malvinas/

Museo Nacional del Prado (s.f.). El grafo del conocimiento del museo: el modelo ontológico del Museo del Prado. https://www.museodelprado.es/grafo-deconocimiento/modelo-ontologico Museo Nacional del Prado (s.f.). La lectura aumentada de la colección: contenidos anotados, más accesibles y cercanos.

Pachano, J. y Tasat, J. A. (2019). Apuntes para una ley de las culturas. En Fuentes, E. y Tasat, J. A. (coord.). Gestión cultural en la Argentina. RGC

Published

2024-07-01

How to Cite

Paz, R., & Ristol, M. (2024). Differencial didactics: educational technologies in museums. The construction of expanded, immersive, and plural experiences. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(19). https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.856

Issue

Section

Artículos científico-académicos