Expanded educational experiences to empowering the agency of future educators
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.852Keywords:
Agency, High school, Future educatorsAbstract
The qualitative study conducted aims to investigate how agency can be enhanced in future educators, through which scenarios future educator agency can be promoted, and what characteristics these scenarios have. Forty-four students from various teacher training programs oriented towards high school education participated in an expanded educational experience and provided their feedback through group interviews. The results emphasize the importance of expanding education to promote future educator agency in an interdisciplinary and collaborative manner. Offering general guidelines on how to create educational scenarios to innovate education for more proactive teachers and educators.
Downloads
References
Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1, 164-180. doi: 10.1111/j.1745-6916.2006.00011.x.
Benesch, S. (2018). Emotions as agency: Feeling rules, emotion labor, and English language teachers’ decision-making. System, 79, 60–69.
Biesta, G.J.J. y Tedder, M. (2007). Agency and learning in the lifecourse: Towards an ecological perspective, Studies in the Education of Adults, 39, 132- 149.
Birgin, A. (Comp.) (2023). Formación de docentes de escuela secundaria. Reconfiguraciones en la Argentina del siglo XXI. - 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires:Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Colección Saberes. ISBN 978-987-8927-53-4
Díez-Gutiérrez, E., y Díaz-Nafría, J. (2018). Ubiquitous learning ecologies for a critical cybercitizenship. [Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica]. Comunicar, 54, 49-58.
Emirbayer, M. y Mische, A. (1998). “What is agency?” American Journal of Sociology 103(4), 962-1023.
Erausquin, C. (2014). La Teoría Histórico-Cultural de la Actividad como artefacto mediador para construir Intervenciones e Indagaciones sobre el Trabajo de Psicólogos en Escenarios Educativos. Revista Segunda Época, 13, 173-197.
Fernández, M.; Marroquin, M.; Losada Tesouro, A. J. y Nuevo, M. (2021). Investigación acerca de la interagencialidad en un centro de jóvenes en conflicto con la ley. XIII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXVIII Jornadas de Investigación. XVII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. III Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. III Encuentro de Musicoterapia.
Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Guba, E.G. y Lincoln, Y. S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. En: Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (eds.): Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, California. Traducción de Mario E. Perrone.
Guilar, M. 2009. Las ideas de Bruner: de la revolución cognitiva a la revolución cultural. Revista Educere. Año 13. nº 44, pp. 235-241. Disponible en: http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/28865/1/ideas3.pdf
Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M. , Vasalampi, K., Vallea-la, U.-M., & RaskuPuttonen, H. (2017). Assessing agency of university students: Validation of the AUS scale. Studies in Higher Education, 42(11), 2061-2079. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1130693
Jääskelä, P.; Poikkeus, A. M.; Häkkinen, P.; Vasalampi, K.; Rasku-Puttonen, H., y Tolvanen, A. (2020). Students’ agency profiles in relation to students perceived teaching practices in university courses. International Journal of Educational Research, 103, Art. 101604. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604
Ketelaar, E.; Beijaard, D.; Boshuizen, E. y Den, P. J. (2012). Teachers' positioning towards an educational innovation in the light of ownership, sense-making and agency. Teaching and Teacher Education, 28(2), 273- 282. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.10.004
Lacal, P. L. P. (2009). Teorías de Bandura aplicadas al aprendizaje. Málaga.
Lemos, M. (2017). Collaborative agency in educational management: a joint object for school and community transformation. Revista de Administração de Empresas, 57(6), 555–566. https://doi.org/10.1590/s0034-759020170604
Linne, J. (2021). Escolarización secundaria y tecnologías digitales en tiempos de pandemia: Array. ESPACIOS EN BLANCO. Revista De Educación, 1(32), 128–141.
Lipponen, L., y Kumpulainen, K. (2011). Acting as accountable authors: Creating interactional spaces for agency work in teacher education. Teaching and Teacher Education, 27(5), 812–819. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.01.001
López, L., (2012). La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (13), 367-377.
Mayor, D. (2020). Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica para impulsar procesos de educación expandida. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(1), 47-74. doi:10.4471/remie.2020.4562
Molina Fernández, E.; Villena Higueras J. L.; Sánchez Fernández, S. y Robles Vílchez, M. C. (2018). Expandir los saberes de la infancia: El aula como espacio de participación multisensorial. En Martínez Rodríguez, E. y Fernández Rodríguez, J.B. (Comps.). Educación expandida en contextos múltiples. Morata.
Montenegro, A. (2017). Understanding the concept of agentic engagement for learning. Colombian Applied Linguistics Journal, 19(1), 117–138. https://doi.org/10.14483/calj.v19n1.10472
Paoloni, P.V., M.C. Rinaudo y A. González Fernández (Comps.). (2014) Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo. Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS). Tenerife, Islas Canarias. Disponible en http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cde01.pdf
Páramo Morales, D. (2015). La teoría fundamentada (Grounded Theory), metodología cualitativa de investigación científica. Pensamiento & Gestión, (39), 1-7. Retrieved March 23, 2020, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-62762015000200001&lng=en&tlng=es
Philpott, C. y Oates, C. (2017) Teacher agency and professional learning communities; what can Learning Rounds in Scotland teach us?, Professional Development in Education, 43:3, 318-333, DOI: 10.1080/19415257.2016.1180316
Priestley, M. y Drew, V. (2019). Professional Enquiry: an ecological approach to developing teacher agency. In Godfrey, D. y Brown, C. (Eds.), An ecosystem for research-engaged schools. Reforming education through research. Routledge, pp. 154-170.
Reeve, J. y Shin, S. (2020) How teachers can support students' agentic engagement. Theory Into Practice, 59(2), 150-161. https://doi.org/10.1080/00405841.2019.1702451
Rezende da Cunha Júnior; F., Kruistum, C. V.; Kontopodis, M., y Oers, B. V. (2019). Students on Facebook: from observers to collaborative agents. Mind, Culture, and Activity, 26(4), 336–352. https://doi.org/10.1080/10749039.2019.1690520
Rigo, D. Y. y Squillari, R. B. (2021) Clase invertida, formación docente y agencia transformadora: un estudio preliminar en pandemia con estudiantes argentinos; Universidad de Málaga; Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa; 25; 7-2021; 67-85
Rigo, D. Y.; Beatriz Squillari, R.; Caraballo, M. R. y Rovere, R. (2021). Revisión teórica del concepto agencia. Implicancias educativas para comprender el 77 compromiso académico. Ciencia y Educación, 5(2), 81-92. https://doi.org/10.22206/cyed.2021.v5i2.pp81-92
Rodríguez Torres, Á. F.; Medina Nicolalde, M. A.; Tapia Medina, D. A. y Rodríguez Alvear, J. C. (2022). Formación docente en el proceso de cambio e innovación en la educación. Revista Venezolana De Gerencia, 27(Especial 8), 1420-1434. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.43
Simpson, A.; Sang, G., Wood, J. Wang, Y. y Ye, B. (2018). A dialogue about teacher agency: Australian and Chinese perspectives. Teaching and Teacher Education, 75, 316-326. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.07.002
Tejada Zabaleta, A. (2005). Agenciación humana en la teoría cognitivo social: Definición y posibilidades de aplicación. Pensamiento Psicológico, 1(5), 117–123.
Toom, A.; Pietarinen, J.; Soini, T. y Pyhältö, K. (2017) How does the learning environment in teacher education cultivate first year student teachers' sense of professional agency in the professional community?, Teaching and Teacher Education, Volume 63, Pages 126-136, ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.12.013.
Uribe Zapata, A. (2015). Liberando el código: del monopolio cognitivo a la educación expandida. Revista de Investigaciones UCM, 15(26), 180-190. DOI: http://dx.doi.org/10.22383/ri.v15i2.54
Uribe, A. (2017). Protoideas educativas de la educación expandida. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 292-310. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/856/13
Uribe Zapata, A. (2018). Concepto y prácticas de educación expandida: una revisión de la literatura académica. El Ágora USB, 18(1), 277-292. doi:http://dx.doi.org/10.21500/16578031.3456
Uribe Zapata, A. (2018). Referencias pedagógicas de la educación expandida. Ciencias Sociales Y Educación, 7(13), 111-127. https://doi.org/10.22395/csye.v7n13a5
Uribe Zapata, A. (2019). Educación expandida en clave formal y no formal: una revisión de la literatura académica. Revista Boletín Redipe. 8. 128-144. DOI: 10.36260/rbr.v8i9.817.
Vasilachis de Gialdino, I. (2007). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.
Yamazumi, K. (2009). “Expansive Agency in Multi-Activity Collaboration”. En Sannino, A., Daniels, H. y Gutiérrez, K. (ed.) Learning and Expanding with Activity Theory. Cambridge University Press
Zamudio Tobar G. (2019) Revista Estrategias didácticas, inclusión y educación expandida. bol.redipe [Internet]. 1 de septiembre de 2019 ;8(9):18-22. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/811
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucía Llanes, Daiana Yamila Rigo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.