Project-based teaching and learning as a didactic-pedagogical proposal in teacher training

Authors

  • Anice Ilu Instituto de Formación Docente Continua Villa Regina

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i19.821

Keywords:

Projects, Didactics, Teacher training , Autonomy, Bimodality

Abstract

The didactic-pedagogical proposal of Project-based learning (PBL) has gained a new centrality in the needs and demands of 21st century education. But despite being included as a priority in curricular designs and in the national program "Transforming high school", there are few experiences at higher education in Argentina. The present article aims to problematize this disarticulation anchored in initial teacher training through the PBL experience developed at a teacher training institute of Argentina. Considering the disarticulations between higher education and the didactic-pedagogical performance required of teachers at the secondary level, we find a vacancy that demands investigation. There is a need to generate experiences in teacher training that establish the foundations and/or expand the borders of the PBL. Said proposal includes virtuality and technological alternatives in a more direct relationship with emerging realities and scaffolding for the students, future professionals, and subjects of social transformation.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anijovich, R. (2009). La evaluación de los aprendizajes como objeto de estudio y campo de prácticas. Nuevas miradas sobre la evaluación de los aprendizajes. Archivos de Ciencias de la Educación (4a. época). http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4081/pr.4 081.pdf

Anijovich, R. y González, C. (2011). Evaluar para aprender: conceptos e instrumentos. Aique Grupo Editor.

Benito, P., Glant, M. y Romano, M. (2022). Incidencia del aprendizaje basado en proyectos en los enfoques de aprendizaje dentro del contexto de educación a distancia. Revista de investigaciones científicas de la universidad de Morón, (6) 11.https://repositorio.unimoron.edu.ar/bitstream/10.34073/298/1/4Incidenc ia%20del%20aprendizaje%20basado%20en%20proyectos.pdf

Bixio, C. (2013). Maestros del siglo XXI. Homenaje a Paulo Freire. Homo Sapiens.

Cossettini, O. (1935). Escuela serena. Apuntes de una maestra. https://drive.google.com/file/d/1j9HBscE58ovaaqAgIlT0knJz1T7EU6LZ/vi ew

Cullen, C. (2000). Crítica de las razones de educar. Temas de filosofía de la educación. Paidós.

Delors, J. (1994). Los cuatro pilares de la educación. La Educación encierra un tesoro. El Correo de la UNESCO, 91-103. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Delors-Los-cuatro- pilares.pdf

Dewey, J. ([1916]1998). Democracia y educación. Ediciones Morata.

Díaz Barriga, F. (2006). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (5)2. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/85/1396 Furman, M. (2021). Enseñar distinto. Siglo XXI.

Furman, M. (2021). Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje cooperativo. Aprendizaje basado en proyectos. Las preguntas educativas. CIAESA. http://www.laspreguntaseducativas.com/

Frigerio, G. (2011). Educar: figuras y efectos del amor. La Hendija.

Guerrero, E. y Calero, J. (2013). El aprendizaje basado en proyectos como base metodológica en el grado de Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 53, 73-91. https://www.researchgate.net/publication/327161749_El_aprendizaje_basado_en_proyectos_como_base_metodologica_en_el_Grado_de_Educacion_SocialEducacion_social

Jara, M. y Blanco, L. (2006). El lugar de la historia en los diseños curriculares de la provincia de Río Negro. Entre reformas y contrarreformas. Reseñas de enseñanza de la historia (4). https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3932

Kilpatrick, W. (1922). The project method, the use of the purposeful act in the educative process. University of Michigan library.

Ministerio de Educación y Derechos Humanos de Río Negro. (2017). Diseño Curricular Escuela Secundaria Río Negro. https://educacion.rionegro.gov.ar/files/seccion_238/anexo-1-diseno- curricular-esrn.pdf

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

Parkhurst, H. (1922). Educación sobre el plan Dalton. EP Dutton & Company.

Sanjurjo, L. (2003). Volver a pensar la clase. Las formas básicas de enseñar. Homo Sapiens.

Sardi, V. (2011). De artesanos y artesanías en la enseñanza de la literatura. Revista Texturas, XII. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.10649/pp.10649.pdf

Transformar la escuela secundaria. (2018). La Enseñanza y Aprendizaje Basados en Proyectos (EABP). Jornada Intersectorial de Debate. https://docplayer.es/91268775-Documento-la-ensenanza-y-aprendizaje- basados-en-proyectos-eabp.html

Published

2024-01-01

How to Cite

Ilu, A. (2024). Project-based teaching and learning as a didactic-pedagogical proposal in teacher training. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(19). https://doi.org/10.35305/rece.v1i19.821

Issue

Section

Artículos científico-académicos