Straithen of the patriotic traditions of the elementary level student

Authors

  • Elber Enrique Fernández León Universidad de Granma

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.736

Keywords:

Traditions, Patriotic traditions, Historical content, Student, Elementary educative level

Abstract

Wythe purpose to bring a methodology to the treatment of patriotic traditions as historical content, the article shows as an antecedent, the second level students´ behavior at October 21st Elementary School, in Bayamo municipality, Cuba that differs from the educational pretentions to form students within the patriotic traditions. The main methods used were observation to lessons, interview, evaluation by expert criterion and socialization workshop. The proposal suggests content, actions, procedures, teaching aids, ways of organization and evaluation that might be used during teaching- learning process. In it are integrated three dimensions: cognitive, emotional and behaviour during three stages; Organization and condition creation, Projection towards the methodology construction, Socialization and Evaluation of the treatment of patriotic traditions. In elaboration it was outstanding the roll of teachers and those who has to do with the direction of the process in the elementary school, selected for this work, and it is evident a change in the students behaviour.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elber Enrique Fernández León, Universidad de Granma

Licenciado en Derecho, Universidad de Granma, área de las ciencias pedagógicas, proyecto asociado a programa: Identidad cultural y desarrollo local desde los procesos educativos.

References

González Arbella, D.; García Gutiérrez, A. y Pérez Torres, A. (2016). Metodología para la contextualización de las tradiciones familiares de la pseudorrepública. Luz, 15(3), 113-124.

Jiménez-Berenguel, C.; Tejeda-García, N. y Quincoses-Genis, A. (2018). Alternativa didáctica para la vinculación de la historia nacional y local. Educación y Sociedad, 16(2), 77-87.

Martínez Ortiz, J. F.; et al. (2011). Historia, Tradiciones Patrias, Evocación Patriótica. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/98/125.

Monné-Sánchez, M.; Castro-García, L. Benítez-Collazo, N. A. (2016). La escuela como agencia del Control Social en Cuba y como vehículo formador de valores en el ciudadano. Educación y Sociedad, 14(1), 1921-200.

Morales-Jiménez, G. N.; Rodríguez-Domínguez, M. C. y Sánchez-Morales, J. V. (2019). La historia local en el proceso de enseñanza-aprendizaje de cuarto grado de la Escuela Primaria. Educación y Sociedad, 17(3), 149-162.

Murtra, F. y Fonseca García, L. B. (2016). Crónica y Tradiciones de San Salvador

de Bayamo. Bayamo.

Ortíz Uriarte, M.A. (2017). La integración de los contenidos de la historia nacional y local en el segundo ciclo de la educación primaria (Tesis doctoral). Universidad de Granma.

Paredes, A. (2019). La memoria y la tradición oral en la formación del conocimiento. Una mirada al desarrollo de la identidad cultural. Rehuso, 4(2), 25-35.

Pérez, M.; y Infante, Y. O. (2015). La educación histórica patrimonial en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Historia. Didascalia, 5(2), 36- 58.

Pérez Pozo, D. et al. (2018). Educación ciudadana. Pueblo y Educación.

Reyes Pacheco, O. (2015). El discurso de Fidel Castro Ruz como fuente de enseñanza y aprendizaje de la Historia en el Preuniversitario (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey.

Fernández León, E. E. Fortalecimiento de las tradiciones patrióticas en los educandos del segundo ciclo del nivel educativo primaria.

Rico Montero, P.; Santos Palma, E. M. y Martín-Viaña Cuervo, V. (2013). Exigencias del modelo de la escuela primaria para la dirección por el educador de los procesos de educación, enseñanza y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Riverón Morales, F. F. (2014). Modelo para la utilización de revistas literarias como mediadores didácticos gráficos en el proceso de enseñanzaaprendizaje de la Historia de Cuba (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Médicas Manzanillo.

Rodríguez Ricardo, E. E. (2018). La conducta política en la tradición revolucionaria cubana. Miradas desde el pensamiento de Fidel Castro Ruz. Roca, 14(5), 21-23.

Sierra, R. A. (2008). La estrategia pedagógica. Su diseño e implementación. Pueblo y Educación.

Suárez Pérez, E. (2006). Las tradiciones patrias y su papel en la educación. Cuba Socialista, 1 (39), 41-49.

Vidal Camayo, J. (2012). Material audiovisual sobre el mausoleo del mambisado guantanamero. EduSol, 12(41), 53-

http://www.redayc.og/articulo.oa?:475748680006

Published

2022-07-01

How to Cite

Fernández León, E. E. . (2022). Straithen of the patriotic traditions of the elementary level student. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(17). https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.736

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.