Towards university permanence: alternative learning spaces in times of pandemic

Authors

  • María Paula Seminara Universidad Nacional de San Juan, CONICET
  • Alejandra Verónica Pérez Universidad de San Juan, CONICET
  • Arnoldo Fernández Universidad Nacional de San Juan

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.719

Keywords:

Permanence, Transversal Competences, Intensive Training, Collaborative Learning, Virtuality

Abstract

Transition from face-to-face to virtual mode caused by the COVID-19 pandemic, further evidenced the need to reflect on some factors associated with university dropouts and delays, such as the decrease in expectations on the part of students and the difficulty in peer integration. Another factor that the literature exhibits as an obstacle to permanence is the poor development of some transversal skills, necessary for a successful educational career and subsequent professional performance. Within the framework of a research project on articulation and permanence strategies at the National University of San Juan, Argentina, this article presents an intensive training experience in transversal competences for students of Bioengineering and Electronic Engineering careers, as a learning space collaborative, alternative to the traditional curriculum. The opinions of the 60 participants are described, analyzing successes and failures of the experience and a review of the literature on similar training practices is presented.  Conclusions reflect on the possible impact that alternative collaborative learning spaces may have on the development of transversal competences and permanence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Paula Seminara, Universidad Nacional de San Juan, CONICET

Licenciada en Psicología, Doctora en Educación, Universidad Nacional de San Juan/ CONICET

Alejandra Verónica Pérez, Universidad de San Juan, CONICET

Licenciada en Comunicación Social, Licenciada en Diseño Gráfico, Universidad Nacional de San Juan

Arnoldo Fernández , Universidad Nacional de San Juan

Ingeniero Electrónico, Magister, Universidad Nacional de San Juan

References

Álvarez Balandra, A. y Álvarez Tenorio, V. (2015). Métodos en la Investigación educativa. UPN.

Aparicio, M. et al. (2015). Social Competences and Organisational Devices in their Relationship with of University Studens’ Retention. In M. Carmo (2015) (Ed.). Education Applications & Developments 13. InScience Press. Vol. II, Chapter 17, 185-195.

Aparicio, M. (2011a). Table ronde 6. Las competencias sociales ¿las grandes ausentes en la formación secundaria y universitaria? Congreso Internacional de la Red Iberoamericana de Investigación sobre la Calidad de la Educación Superior (RIAICES), Portugal. Du 24 au 26 février.

Aparicio, M. (2005). Les facteurs psychosociaux en relation avec la réussite universitaire et professionnelle. 2e thèse de doctorat. Université René Descartes, Sorbonne

Aparicio, M. (2011b). Table ronde 5. Factores psicosociales y “competencias sociales” vinculados a logro académico como parámetros de la Calidad dela Universidad. Un estudio en Argentina. Congreso Internacional de la Red Iberoamericana de Investigación sobre la Calidad de la Educación Superior (RIAICES) Du 24 au 26 février.

Aparicio, M. (2018). Resiliency and Cooperation or Regarding Social and Collective Competencies for University Achievement. An Analysis from a Systemic Perspective. European Journal of Social Science Education and Research, 5(3), 123-135.

Aristulle, P. & Paoloni, V. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las docentes. Revista Educación, 43(2), 1-26. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.28643.

González Blanco, E., Clara Martínez Cantón Y Gimena Del Rio Riande (2014). El Laboratorio de Innovación en Humanidades Digitales y la redefinición del perfil del humanista y la academia en el siglo XXI. I Jornadas Nacionales de Humanidades Digitales. Asociación Argentina de Humanidades Digitales, Buenos Aires.

Blikstein, P. & Worsley, M. (2016). Children Are Not Hackers: Building a Culture of Powerful Ideas, Deep Learning, and Equity in the Maker Movement. Makeology (1st ed., Vol. 1). Routledge.

Boix, R. & Burset, S. (2011). Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza superior. En J. Alsina (coord.), Evaluación por competencias en la universidad: las competencias transversales. Octaedro, 12-17.

Cazorla, A. (2017). Hacia Una Universidad De Investigación Desde Una Profesional. En R. Cazorla (2017). La universidad: motor de transformación de la sociedad. Recuperado de: https://digital.cic.gba.gob.ar/bitstream/handle/11746/7058/Carzola%20D

e%20Giusti%20La%20universidad%20motor%20de%20transformaci%C

%B3n%20de%20la%20sociedad%20PDFA.pdf?sequence=1

Cedeño, G.; Sánchez Ramos, F. y Alonso Betancourt, L. (2018). Formación de la competencia de emprendimiento en estudiantes de economía. Didascalia, IX (4), 69-84.

CONFEDI (2018). Libro Rojo: estándares de segunda generación. Recuperado de: https://www.ing.unlp.edu.ar/sitio/institucional/difusion/archivos/LIBRO_ROJO_DE_CONFEDI_estandares_de_segunda_generacion.pdf

Díaz-Guio, D. & Cimadevilla-Calvo, B. (2019). Educación basada en simulación: debriefing, sus fundamentos, bondades y dificultades. Revista Latinoamericana de Simulación clínica, 1(2), 95-103.

Durantini Villarino, C. (2008). Espacios educativos alternativos y “fracaso escolar”, acerca de los posibles en una zona porosa de localización. Praxis Educativa, 12, 30-40.

García, F. et. al. (2016). ¿Las inteligencias múltiples en la educación superior y la inteligencia de una persona se deben medir por la capacidad lógico matemática y lingüística? CULCyT, 13 (59), 325-333.

Gardó Huerta, H. & Riera Romaní, J. (2020). Descubriendo las hackatones educativas comunitarias: un estudio exploratorio. Aloma, 38 (1), 51-62.

Published

2022-07-01

How to Cite

Seminara, M. P., Pérez, A. V., & Fernández , A. (2022). Towards university permanence: alternative learning spaces in times of pandemic. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(17). https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.719

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.