Neuroeducational discourses, diversity and inequality: about the authority of science in educational areas

Authors

  • Anahi Patricia González Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.696

Keywords:

Education, Neuro-education, Diversity, Inequality, School

Abstract

The aim of this article is to analyze certain discourses that circulate on and about educational neurosciences and their dissemination in educational environments. For this purpose, some of the existing debates within neuroeducation as a discipline are briefly summarized and then the results of the analysis of training courses oriented to teachers of different educational levels in Argentina are presented. The courses and didactic materials analyzed have been systematized in the framework of the project that addresses the issue of neuroscientific discourses and their links with the management of diversities and inequalities in the educational institution. The analysis will be made from a sociological approach in order to show the possible argumentative nodes that support some of the proposals made on neurosciences and their concrete application in the classroom, exceeding the objectives of the paper to evaluate the veracity of the findings that neurosciences have obtained as a basic science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anahi Patricia González, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Sociología por la Universidad de Buenos Aires;  Doctora en Ciencias Sociales y Magister en Investigación en Ciencias Sociales por la misma casa de estudios. Área de investigación: Educación, Diversidad y Derechos Humanos. 

References

Battro, A. M. (2011). Neuroeducación: El cerebro en la escuela. En Lipina S. y Sigman M. (Eds.). La Pizarra de Babel: Puentes entre neurociencia, psicología y educación. El Zorzal.

Benarós S; Lipina SJ; Segretin M.S.; Hermida, M.J. y Colombo, J.A. (2010). Neurociencia y educación: hacia la construcción de puentes interactivos. Rev Neurol (50) 179-86.

Bertoni, L.A. (2007): La escuela y la formación de la nacionalidad, 1884-1890. En

Bertoni, L.A. Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (1978). El racismo de la inteligencia. Intervención en el Coloquio del MRAP en mayo de 1978, publicada en Cahiers Droit et liberté (Races, sociétés et aptitudes: apports et limites de la science). 382, 67-71. Versión en español recuperada de

http://sociologiageneral.sociales.uba.ar/files/2013/06/Pierre-Bourdieu-Elracismo-de-lainteligencia.pdf

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.

Bowers, J. S. (2016). The Practical and Principled Problems With Educational neuroscience. Psychological Review, 123(5), 600-612.

Bruer, J. (1997). Education and the Brain: A Bridge Too Far. Educational Researcher, 26(8), 4-16.

Bruer, J. (2016). Neuroeducación: Un panorama desde el puente. Propuesta Educativa. 46, 14-25.

Carli, S. (2017). La educación pública como laboratorio social: neurociencias y espiritualidades empresariales. Recuperado de:

https://conversacionesnecesarias.org/2017/07/03/la-educacionpublicacomo-laboratorio-social-neurociencias-y-espiritualidades-empresariales/

Castorina, J. A. (2016). La relación problemática entre neurociencia y educación. Condiciones y análisis crítico. Revista Propuesta educativa. 46, 26-41.

Dekker, S.; Lee, N.; Howard Jones, P. & Jolles, J. (2012). Neuromyths in Education: Prevalence and Predictors of Misconceptions among Teachers. Frontiers in Psychology, 3(2), 415- 429.

De Vos, J. (2016). The Educated Brain: A Critique of Neuroeducation. De Vos, J. (Eds.), The Metamorphoses of the Brain-Neurologisation and its Discontents. Ghent: palgrave MacMillan.

Diez, M.; Novaro, G. y Martínez, L. V. (2017). Distinción, jerarquía e igualdad. Algunas claves para pensar la educación en contextos de migración y pobreza- Cuadernos del Instituto Nacional de Antropología y Pensamiento Latinoamericano, 26(2), 23-40.

González, A. P. Discursos neuroeducacionales, diversidad y desigualdad: sobre la autoridad de la ciencia en ámbitos educativos.

Duschatzky, S. y Skliar, C. (2000). La diversidad bajo sospecha. Reflexiones sobre los discursos de la diversidad y sus implicancias educativas, en Cuadernos de Pedagogía Rosario, Año IV (7), Centro de Estudios en Pedagogía Crítica.

Ferreres, A. & Abusama, V. (2016). Neurociencias y educación. Paidós.

Foucault, M. (2004). El nacimiento de la clínica. Una arqueología de la mirada médica. Siglo XXI Editores.

Gagliano, F. (1991). Nacionalismo, educación y pluralismo cultural. Polémicas educativas en torno del Centenario. En A. Puigrós, Sociedad civil y Estado en los orígenes del sistema educativo argentino. Galerna.

INECO (19 de agosto 2019). Neurociencia y educación. La evidencia científica en el aula. [Posteo de curso sobre neurociencia y

educación]. Facebook. https://www.facebook.com/INECOArgentina

Jordán, J. (1994). La escuela multicultural. Buenos Aires: Paidós.

Kaplan, C. (1997). La inteligencia escolarizada: un estudio de las representaciones sociales de los maestros sobre la inteligencia de los

alumnos y su eficacia simbólica. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kaplan, C. (s/f). Papeles de coyuntura 2. Programa de Investigación Escolarización. Perspectivas históricas, pedagógicas y políticas de la educación. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales, UNLP. Recuperado el 15 de octubre de 2020 de:

http://idihcs.fahce.unlp.edu.ar/pephpp/wpcontent/uploads/sites/25/2019/10/2-papeles-de-coyuntura-emociones-yescuela.pdf

Lipina, S. (2016). Introducción. Actualizaciones en neurociencia educacional.

Propuesta Educativa. 46, 6-13.

Manes, F. (2013). Introducción. En De Podesta, M. E. et. al. (comp.) El cerebro que aprende. Aique.

Marcus, G. (2013). The Problem with the Neuroscience Backlash. The New Yorker.

Recuperado de: http://www.newyorker.com/tech/elements/the-problem-withthe-neuroscience

Merlin, N. (2017). El feliz mundo neoliberal. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/41342-el-feliz-mundo-neoliberal

OCDE (2007). La comprensión del cerebro. El nacimiento de una ciencia del aprendizaje. Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez

Pallarés Domínguez, D. (2016). Neuroeducación en diálogo: neuromitos en el proceso de enseñanza-aprendizaje y en la educación moral. Pensamiento. 72(273), 941-958.

Raspall, L (2017) Neurociencia para educadores. Homo Sapiens.

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía.

Tenti Fanfani, E. (2007). La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Siglo XXI.

Terigi, F. (2016). Sobre aprendizaje escolar y neurociencias. Propuesta Educativa. 46, 50-64.

Published

2021-12-31

How to Cite

González, A. P. . (2021). Neuroeducational discourses, diversity and inequality: about the authority of science in educational areas. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(17). https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.696

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.