Initial literacy processes for young people with Down Syndrome: towards the construction of a socio-educational inclusion

Authors

  • Mónica Orfilia Báez Universidad Nacional de Rosario
  • Stella M. Ponce de Perino Universidad Nacional de Rosario
  • Cecilia Lucrecia Canossa Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.691

Keywords:

Literacy, Psycholinguistics, Inclusive education, Teacher training, Educational practice

Abstract

This work emerges from a broader one consisting of several interdisciplinary study cases with children and adolescents with specific diagnoses, integrated into common public schools on how they learn to read and write. Therefore, the investigation aims to interpret the best didactic and/or therapeutic strategies to accompany them in that process. Given this background, the present article partially reports the data obtained through a psychogenetic and sociocultural methodology from three adolescent students with Down Syndrome in specific reading and writing situations. The research, still in progress, reveals that the investigated young people develop cognitive processes of complex psycholinguistic character and continue mastering written language under certain didactic conditions. These advances contribute to the analysis of cognitive potentialities of these students for the learning of written language and the incidence of teaching modalities in their possible development. It is intended from this study to contribute to the revision and reformulation of educational practices in terms of literacy to achieve the construction of effective inclusive education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Orfilia Báez, Universidad Nacional de Rosario

Doctora en Ciencias en la Especialidad Investigaciones Educativas del Departamento de Investigaciones Educativas del Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (DIE / CINVESTAV / IPN; México) con Tesis dirigida por la Dra. Emilia Ferreiro.; Magister en Enseñanza de la Lengua y la literatura. Investigadora Categoría II (UGR/SCYT)

Stella M. Ponce de Perino, Universidad Nacional de Rosario

Psicóloga especialista en Educación Especial.  Diplomatura en  Gestión de Instituciones Educativas (FLACSO). Especialización en Gestión y Conducción del Sistema Educativo y sus instituciones (FLACSO). Especialización Superior  en Gestión y Conducción del Sistema Educativo (FLACSO). Se ha desempeñado como docente del nivel primario, directora y supervisora en educación especial

Cecilia Lucrecia Canossa, Universidad Nacional de Rosario

Licenciada  en Fonoaudiología por la Universidad Nacional de Rosario. Coordinadora de  Talleres de Comunicación y Lenguaje en diferentes instituciones públicas y privadas. (2010-al presente) Clínica Fonoaudiológica para niños, jóvenes y adultos. Atención a la discapacidad  y/ o sujetos en integración escolar

Published

2021-12-31

How to Cite

Orfilia Báez, M., Ponce de Perino, S. M. ., & Canossa, C. L. . (2021). Initial literacy processes for young people with Down Syndrome: towards the construction of a socio-educational inclusion. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(17). https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.691

Issue

Section

Artículos científico-académicos