This is an outdated version published on 2020-12-27. Read the most recent version.

DIÁLOGO ENTRE LA CULTURA PATRIARCAL-ANTROPOCÉNTRICA Y CULTURA MATRÍZTICA-BIOCÉNTRICA EN LOS CONTEXTOS ORGANIZATIVOS

Authors

  • Claudia Liliana Perlo Universidad Nacional de Rosario, IRICE-CONICET

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.542

Keywords:

Culture , Dialogue, Anthropocentrism, Biocentrism , Organisations

Abstract

In this work we performed a dialogic 10 atriarc between the present patriarchalanthropocentric culture and the emerging matriztic-biocentric culture. It aims to provide theoretical
and methodological tools to understand and facilitate transformative changing processes in
organisations. In this review we present the main characteristics of the dominant 10 atriarchalanthropocentic culture in our current society, Making a comparision with the characteristics of the
culture matriztic-biocentric which is emerging in the cracks of the previous one. It is a theoretical
revision work, framed in the Grounded Theory. This means that these developments have been
conceived and nurtured in our task of field in the organizational context, where we have brought into
play the perspectives developed here. The paper concludes with the bet and proposal for an urgent
and decisive turning of human culture that enables the coevolution of this species and its
environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berman, M. (2001). El Reencantamiento del Mundo. Chile: Cuatro Vientos.

Buber, M. (1982). Do diálogo y do dialógico. Brasil: Editora Perspectiva.

Capra, F. (1992). El punto Crucial: Ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Troquel.

Capra, F. (1999). El tao de la física. Málaga: Editorial Sirio.

Capra, F. (2006). La trama de la vida.Barcelona:Anagrama.

Cavalcante, R. (2007). Educação Biocêntrica: um movimento de construção dialógica. Fortaleza:CDH.

Cavalcante, R. (2008). La educación Biocéntrica. Dialogando en el círculo de cultura. [En línea]Revista electrónica Pensamiento BiocéntricoNº 10. Pelotas. pp. 95-125. [Fecha de consulta: agosto 2013] Disponible en: https://vdocuments.site/la-educacion-biocentrica-dialogando-en-el-circulo-de-cultura.html

Cavalcante, R, et. al. (2004). Educación biocéntrica. Un movimiento de construcción dialógica. Fortaleza: Ediciones CDHa Series of AI Workbooks for Leaders of Change”. Lakeshore Publishers, Bedford Heights, OH.

Damasio, A. (2005). En busca de spinoza: Neurobiología de la emoción y de los sentimientos. Barcelona: Crítica.

Damasio, A. (2011). El error de Descartes. Buenos Aires: Paidós.

Dávila Yáñez, X. y Maturana, H. (2007). La gran oportunidad: Fin del liderazgo en el surgimiento de la gerencia co-inspirativa. Entendimiento Matriztico Organizacional. Santiago de Chile: Instituto Matriztico.

Derrida, J. (1999). Sobre la hospitalidad. En: Sur parole. Instantanés philosophiques. Paris, Éditions de l'Aube / France Culture.

Eisler, R. (1990). El cáliz y la espada. En: Nuestra historia, nuestro futuro. Chile: Cuatro Vientos.

Freire, P (1970). Pedagogía del Oprimido. Montevideo: Tierra Nueva.

Foucault, M. (1993).Microfísica del poder. Madrid: Piquera.

Fuks, S. (2009).FSPC: La facilitación sistémica de procesos colectivos. “Artesanía de contextos” focalizada en la promoción de la creatividad y de los procesos participativos en grupos, comunidades y redes. En:Revista IRICE, 20, pp.63-76.

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.

Gimbutas, M.yMarler, J. (1991). The civilization of the Goddess: The world of Old Europe(p. 400). San Francisco: Harper San Francisco.

Gimbutas, M. (2014).Diosas y Dioses de la Vieja Europa. Madrid: Siruela.

Isaacs, W. (1999). Dialogue: The Art of Thinking Together.USA: Random House.

Jantsch, E. (1980). The self-organizing universe. Oxford: Pergamon Press.Jamarillo, C. M., y

Esteban, P. V. (2006). Enseñanza y aprendizaje de las estructuras matemáticas a partir del modelo de Van Hiele. Revista Educación y pedagogía, 18, pp.109-118.

Leopold, A. (1949). A sand county almanac, and sketches here and there. Oxford: Oxford University Press.

Llamazares, A. M. (2013). Del reloj a la flor de loto: Crisis contemporánea y cambio de paradigmas. Buenos Aires: Del Nuevo Extremo.

Maclean, P.D. (1990). The triune brain in evolution: role in paleocerebral functions. Nueva York: Plenum Press.

Mandelbrot, B. (2013). Fractals and chaos: the Mandelbrot set and beyond. Alemania: Springer Science & Business Media.

Manes,F. F., y Niro, M. (2014). Usar el cerebro. Argentina: Planeta Argentina.

Maturana, H. (1994). Amor y Juego. Fundamentos olvidados del ser humano. Santiago de Chile: Instituto de Psicoterapia.

Maturana, H., & Varela, F. (1998). De máquinas y seres vivos. Posadas: Universitaria.

Maturana, H. R., y Bloch, S. (2014). Biología del emocionar y alba emoting: respiración y emoción: bailando juntos. Chile: Editorial Uqbar.

Ministerio de Educación de la Nación (2010). Pensar y hacer educación en contextos de encierro 2. Derechos y sistema penal: la dimensión jurídica de las prácticas educativas en contextos de encierro. Buenos Aires, Argentina.

Morin, E.y Pakman, M. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona:

Gedisa.Morin, E. (2001). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.

Muir, J. (1971). My First Summer in the Sierra.Boston:Harold Wood.

Naess, S. (1985). Platform Principles of the Deep Ecology. En Devall Bill,Sessions George, Deep Ecology, living as if Nature Mattered, Gibbs Smith, Salt Lake City, pp. 65-77.

Perlo, C.; Costa, L.; de la Riestra, M.R. (2006). El diálogo como estrategia para el desarrollo de la mente colectiva en las organizaciones: hacia un modelo de intervención. En: Comunidade e Familia.Sao Pablo: NUFAC-Pontificia Universidade de Sao Pablo. vol.2 n°2. pp. 11 –36.

Perlo, C.;Costa, L. y de la Riestra, M.R. (2009).Conflicto y emoción. Tensiones emergentes y nuevas configuraciones de la alteridad. I Congreso Iberoamericano de Psicología en la Transformación de las Organizaciones del Trabajo. RIPOT. Montevideo, Uruguay, 30, 31 de Julio y 1 de agosto.

Perlo, C. (2014).Hacer ciencia en el siglo XXI. Despertar del sueño de la razón. Entre Ríos: La Hendija.

Perlo, C. (2014).Siento, existo y luego... pienso: contribuciones para la construcción del conocimiento científico. Utopía y Praxis Latinoamericana. En: Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social(19) Nº 65. Abril-junio, pp. 75-90.

Reich, W. (1927). La función del orgasmo. El descubrimiento del orgón Problemas económico-sexuales de la energía biológica. España. Paidos.

Robledo, G. yPlaton, N. (2000). La República, introducción y notas de Gómez Robledo, A.México DF: Biblioteca Scriptorum Graecorum et Romanorum mexicana-UNAM.

Rough, J. (2002). Society's Breakthrough!: Releasing Essential Wisdom and Virtue in All the People. Indiana: AuthorHouse.

Senge, P. (1990). La quinta disciplina. Granica: Buenos Aires.Strauss, A.y Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. En: Handbook of qualitative research, 17, pp. 273-85.

Toro Araneda, R. (2007). Biodanza. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Varela, F. (1990). El Fenómeno de la Vida. Santiago de Chile: Editorial Dolmen.

Varela, F. J., Thompson, E., y Rosch, E. (1992). El cuerpo presente: las ciencias cognitivas y la experiencia humana. España: Gedisa.

Varela F. y Maturana, H. (2003). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: LUMEN HUMANITAS.

Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional.Madrid: Síntesis.

Weick, K. E. (1979). The social psychology of organizing (Topics in social psychology series). Columbus, OH: McGraw-Hill Humanities.

Published

2020-12-27

Versions

How to Cite

Perlo, C. L. (2020). DIÁLOGO ENTRE LA CULTURA PATRIARCAL-ANTROPOCÉNTRICA Y CULTURA MATRÍZTICA-BIOCÉNTRICA EN LOS CONTEXTOS ORGANIZATIVOS. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(15), 10–22. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.542

Issue

Section

Artículos científico-académicos