Historical trajectory of technical-professional education and Mexican technological institutes
Keywords:
Technical education, Technological institutes, Technological higher education, Educational policy, Tecnológico Nacional de MéxicoAbstract
This article analyzes the historical development of technical-vocational education in Mexico from the end of the 19th century to 2020. For this purpose, a bibliographic review of secondary sources was carried out to identify the key moments, the most relevant institutions and the structural transformations that have shaped this subsystem. The study focuses on technological institutes, due to their relevance in the historical configuration of technological higher education. It was identified that technical education, in addition to providing job skills, has also generated inequalities. It is concluded that technical-professional education has been an essential component of the national education system, as well as for the development of the country. However, its capacity to influence equity and social mobility has been limited.
Downloads
References
Ávila Galinzoga, J. (Coord.). (2011). La educación técnica en México desde la Independencia, 1810-2010. (Tomos I-III). Instituto Politécnico Nacional, Presidencia del Decanato.
Dirección General de Educación Técnica Industrial y de Servicios. (2016). Historia de la educación tecnológica en México. Dirección General de Educación Tecnológica Industrial y de Servicios. https://dgeti.sep.gob.mx/index.php/quienes-somos/82-historia-dgeti
Didou Aupetit, S. (2022). Los institutos tecnológicos en México: Statu quo, reformas y reconfiguraciones, 2010-2020. ANUIES.
Fernández Fassnacht, E. (Coord.). (2020). 30 años del Sistema de Institutos Tecnológicos Descentralizados del TecNM. Tecnológico Nacional de México.
Fernández Fassnacht, E. (2023). Los avatares de la educación superior tecnológica en México: historia, estado actual y desafíos. Universidades, 74(95) 42-56.
Ley General de Educación Superior, [L.G.E.S.], (20 de abril de 2021). Diario Oficial de la Federación.
Malgouyres, F. (2014). Descentralización y recentralización educativa en una perspectiva comparada de tres países federales latinoamericanos. TRACE, (65), 69–80.
Ramírez de la O, R. (1980). Industrialización y sustitución de importaciones en México. Comercio Exterior, 30(1), 31–37.
Rodríguez, M. (s.f.). Historia de la educación técnica. Publicaciones Digitales DGSCA UNAM. https://alec.com.mx/uploads/links/109/U4.1.2._104_Historia_de_la_educacion_tecnica_(2012-04-05_21-15-48).htm
Rodríguez, M. (Coord.) (1998). Cincuentenario de los institutos tecnológicos de México, 1948–1998. Dirección General de Institutos Tecnológicos.
Ruiz-Larraguivel, E. (2011). La educación superior tecnológica en México. Historia, situación actual y perspectivas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2(3), 35-52.
Soriano Peña, R. (2019). El Tecnológico Nacional de México. Emergencia y procedencia. Revista de la Educación Superior, 4(98), 119-139.
Valencia Flores, A. (2021). En pos de organizar la educación técnica en México: La construcción del Instituto Politécnico Nacional. Estudios de Historia Moderna y Contemporánea de México, (61), 283–315.
Vargas Leyva, M. R. (2003). La educación superior tecnológica. Revista de la Educación Superior, 32(128), 47–57.
Weiss, E., & Bernal, E. (2013). Un diálogo con la historia de la educación técnica mexicana. Perfiles Educativos, 35(139), 151–170.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arturo Benítez Sandoval, Elisa Lugo Villaseñor, Viridiana Aydeé León Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.