Teaching positions on citizenship education. Between the institution and the disciplinary field
Keywords:
Citizenship education, Secondary school, Teaching positionAbstract
This paper, corresponding to an institutional case study of a state-run secondary school in Buenos Aires City, reconstructs the perceptions of teachers regarding the curricular space of the subject “Ethical and Citizenship Education” (NES) concerning various dimensions involved in the phenomenon of citizenship building in secondary education. The first section introduces the general discussion related to the relationship between citizenship and school, while the second presents the methodological considerations and theoretical frameworks used. The subsequent sections present the results of the analysis of empirical material regarding teachers’ perceptions of teaching proposals, the incorporation of current contexts, participatory instances, and student citizenship practices. Additionally, the phenomenon of disjunction between the citizenship models engaged in citizenship education spaces and student participation spaces is characterized. In con-
clusion, two divergent and disjointed ways of thinking about citizenship in schools are presented, along with reflections on this scenario.
Downloads
References
Batiuk, V. (2008). El perfil de los docentes de Formación Ética y Ciudadana. En V. Batiuk (Coord.), A 25 años de democracia: Las políticas para el área de Formación Ética y Ciudadana en la educación secundaria (pp. 56–81). CIPPEC.
Cardinaux, N., Delas, S., Manelli, M., & Ruiz, G. (2023). La educación ciudadana fragmentada: El Derecho en la enseñanza obligatoria. La Ley-Thomson Reuters.
Clérico, L., & Aldao, M. (2014). La igualdad “des-enmarcada”: A 20 años de la reforma constitucional argentina de 1994. Revista Electrónica del Instituto de Investigaciones “Ambrosio L. Gioja”, 8(13), 6–30.
Consejo Federal de Educación (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios, Formación ética y Ciudadana, Ciclo Básico Educación Secundaria 1º y 2º, 2º y 3. https://backend.educ.ar/refactor_resource/get-attachment/22991
Dubet, F. (2003). Mutaciones cruzadas: Ciudadanía y escuela. En J. Benedicto & M. Morán (Coords.), Aprendiendo a ser ciudadanos: Experiencias sociales y construcción de la ciudadanía entre los jóvenes (pp. 219–234). Instituto de la Juventud.
Dubet, F. (2010). Crisis de la transmisión y el declive de la institución. Política y Sociedad, 47(2), 12–25.
Dussel, I. (1996). La escuela y la formación de la ciudadanía: Reflexiones en tiempos de crisis (Serie Documentos e Informes de Investigación N° 186). Proyecto IDRC / FLACSO.
Dussel, I., Ferrante, P., & Pulfer, D. (2020a). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE.
Dussel, I., Ferrante, P., & Pulfer, D. (2020b). Pensar la educación en tiempos de pandemia II. Experiencias y problemáticas en Iberoamérica. UNIPE - CLACSO.
Elizalde, S. (2014). Aprendiendo a ser mujeres y varones jóvenes: Prácticas de investimento del género y la sexualidad en la institucionalidad escolar. Intersecciones en Comunicación, 1(8), 31–50.
Fairstein, G. (2016). Debates curriculares en educación ciudadana. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 7(10), 140–153.
González del Cerro, C. (2017). Del #Ni una menos a la regulación de la vestimenta escolar: Nuevos estilos de participación política juvenil. En, La educación como espacio de disputa: Miradas y experiencias de los/as investigadores/as (pp. 63–86). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Gurvich, D., & Núñez, P. (2020). Apuntes para una agenda de reconstrucción educativa. La Vanguardia Digital.
Haste, H. (2017). Nueva ciudadanía y educación: Identidad, cultura y participación. Paidós.
Hernández, A. (2021a). Copiar, discutir y protestar: Una antropología de la formación ciudadana en escuelas secundarias (Córdoba, Argentina). Universidad Nacional de Córdoba. Delegación Facultad de Filosofía y Humanidades.
Hernández, A. (2021b). La “discusión” en las aulas: Un estudio sobre las experiencias de formación ciudadana en escuelas secundarias de Córdoba, Argentina. Praxis Educativa, 25(3), 1–17.
Kunz, A., & Cardinaux, N. (2019). Investigar en Derecho. Eudeba.
Larrondo, M. (2017). Participación y escolarización de la política: Reflexiones sobre lo político en la escuela. Universitas, 15(26), 109–134.
Ley N° 26.206. Ley de Educación Nacional. 14 de diciembre de 2006. Argentina. https://www.argentina.gob.ar/ normativa/nacional/ley-26206-2006-174210
Litichever, L. (2019). Dinámicas de la convivencia: Nuevos modos de resolver los conflictos en las escuelas. En P. Núñez, L. Litichever, & D. Fridman (Comps.), Escuela secundaria, convivencia y participación (pp. 145–168). Eudeba.
Litichever, L. (2023). Ciudadanía y Participación. Dos nociones que se integran. En Siede, I. (comp.). Educación ciudadana. Perspectivas y experiencias (pp. 63-81). Paidós.
Litwin, E. (2008). El oficio de enseñar: Condiciones y contextos. Paidós.
Manelli, M. (2022). Construcción de ciudadanía en la escuela secundaria: Temas y enfoques en la investigación educativa en Argentina. Espacios en Blanco: Revista de Educación, 1(33), 147–159.
Manelli, M. (2024). Modelos de ciudadanía en la escuela secundaria: El caso de la Ciudad de Buenos Aires. Posicionamientos docentes sobre la construcción de ciudadanía de Educación, 15(32), 295–313.
Núñez, P. (2019). La irrupción de la política en la escuela secundaria: Nuevas figuras de ciudadanía en Argentina. Estudios Sociales, 24(56), 155–177.
Núñez, P., Blanco, R., Vázquez, M., & Vommaro, P. (2021). Experiencias políticas en escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires (Argentina): Demandas, ámbitos y fronteras en la participación estudiantil. Dossiê Educação e Comportamento Político. Educação & Sociedade, 42, 1–17.
Núñez, P., & Fridman, D. (2019). La escuela secundaria y los desafíos de la inclusión: Nuevos temas de agenda sobre convivencia, participación y juventudes. En P. Núñez, L. Litichever, & D. Fridman (Comps.), Escuela secundaria, convivencia y participación (pp. 15–28). Eudeba.
Núñez, P., Otero, E., & Quinzani, G. (2021). Participación juvenil en la escuela secundaria en Buenos Aires durante el COVID-19. Linhas Críticas, 27, 1,–20.
Núñez, P., & Pinkasz, D. (2020). ¿Veinte años no es nada? La escolarización secundaria en América Latina y el Caribe en las dos primeras décadas del siglo XXI. En D. Pinkasz & P. Núñez (Comps.), Estado de la educación secundaria en América Latina y el Caribe: Aportes para una mirada regional (pp. 7–14). FLACSO.
Otero, E. (2016). Jóvenes en la agenda legislativa de 2012 y 2013 en Argentina: Voto joven, convivencia escolar y centros de estudiantes. ¿Promoción de los derechos de la juventud o respuestas políticas a los reclamos? Cuadernos del Ciesal, 13(15), 159–173.
Otero, E. (2022). Participación política en la escuela secundaria: El caso del “Carlos Pellegrini” y una tipología de agrupaciones estudiantiles. Propuesta Educativa, 31(57), 125–140.
Otero, E., Quinzani, G., & Manelli, M. (2022). Participación estudiantil durante la pandemia: El caso de las escuelas
tradicionales de la UBA. En P. Núñez & F. Fuentes (Comps.), Estudiar y transitar la secundaria y el nivel superior: Experiencias, decisiones pre y post pandemia (pp. 57–78). HomoSapiens Ediciones.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Ruiz, G. (2016). Reformas educativas nacionales: Definiciones normativas y voces públicas. En G. Ruiz (Coord.),
La educación secundaria obligatoria en el marco de las reformas educativas nacionales: Regulaciones federales y
políticas jurisdiccionales (pp. 53–97). Eudeba.
Scioscioli, S. (2015). La educación básica como derecho fundamental: Implicancias y alcances en el contexto de un Estado federal. Eudeba.
Siede, I. (2013). Hacia una didáctica de la formación ética y política. En R. Schujman & I. Siede (Comps.), Ciudadanía para armar: Aportes para la formación ética y política (pp. 227–242). Aique.
Southwell, M. (2011). La educación secundaria en Argentina: Notas sobre la historia de un formato. En M. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar: Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 35–70). HomoSapiens Ediciones.
Southwell, M., & Vassiliades, A. (2013). El concepto de posición docente: Notas conceptuales y metodológicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 11(11), 1–25.
Stake, R. (1995). Investigación con estudio de casos. Morata.
Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: Por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa, 17(29), 63–71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Matias Manelli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.





La obra de forma simultánea bajo