Juan Ricardo Nervi’s pedagogy of action. Between praxis and poiesis: science, art and technology
Keywords:
History, Pedagogy, Teachers, Praxis, PoiesisAbstract
In this work I address the pedagogical ideas of the multifaceted Argentine author, distinguished by the UBA as “founder of educational sciences in Argentina.” I analyze his contribution in journalistic writings where his speech flows with emotional eloquence and exuberant style. Nervi traced the trajectory of teachers from the end of the 19th century to the dawn of the 21st century. He highlighted the strong scientific foundation of the praxis they developed in the classroom. He conceived the teacher as a militant for social causes. They also managed to transform the classroom into a psycho-pedagogical laboratory. His praxis, articulation of theory and practice, imagined new techniques understood as “art evolved, transformed by science.” He highlighted the creative power of these teachers, with severe criticism of the state bureaucracy that imposed limitations on them. For Nervi, “the pedagogy of action is art clarified by science” that is, a novel articulation between praxis and poiesis.
Downloads
References
Alliaud, A. y Duschatzky, L. (Comp.). (1992). Maestros, Formación Práctica, y transformación escolar. Buenos Aires: Miño y Dávalos Editores.
Arendt, H. (2005). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.
Bajtin, M. (2005). Estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Bauman, Z. (2002). La cultura como praxis, Barcelona: Paidós ibérica.
---------- (2017) Retrotopía. Buenos Aires: Paidós.
Bernstein, R. (1979). Praxis y Acción. Madrid: Alianza Universidad.
Carr, W. (1990). Hacia una ciencia crítica de la educación. Barcelona: Laertes
Cossettini, O. (1942). La escuela viva. Buenos Aires: Editorial Losada.
Chausovsky, A. (2020). “Esta Edición”. En Excursiones escolares. José B. Zubiaur (pp. 15-25). Entre Ríos: EDUNER.
Davini, M. C. (1997). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.
Di Pego, A. (2013). “Una mirada política sobre la crisis de la educación. Reflexiones a partir de la obra de Hannah Arendt”. En Pruzzo, V. Las prácticas del profesorado. Mediadores didácticos para la innovación (pp.11-43). Córdoba: Editorial Brujas.
Etcheverry, D. y Nervi, J.R. (Directores). (1969). Gran Enciclopedia de Ciencias de la Educación Omeba. Buenos Aires: Omeba.
Elliot, J. (1998). “Saber, poder y evaluación de los docentes”. En Carr, Wilfred. Calidad de la enseñanza e investigación acción (pp 167-188) Sevilla: Diada Editora.
Freire, P. (1973). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
------- (1997). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI Editores.
Habermas, J. (1986). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus Ediciones.
Iglesias, L. (1973). Pedagogía creadora. Buenos Aires: Ediciones Bach.
Jesualdo S. (2005) Vida de un maestro. Montevideo: Ediciones Trilce.
Kemmis, S. (1974). Un enfoque práctico para la investigación del curriculum. Madrid: Morata.
Lacau, M. (1974). Didáctica de la lectura creadora. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona: Laertes.
Nervi, J. R. (1957a) Sarmiento. Periodista. La Capital. Santa Rosa, La Pampa.
------- (1957b). Acerca de la obra Democracia y Educación. Caldén. Revista de Educación y Cultura, (2),1.
------- (1959). Vocación en el ideario pedagógico de Raúl B. Díaz. Ministerio de Gobierno, Justicia, Instrucción Pública, Culto, Previsión Social y Salud Pública. San Luis.
------- (1973) Prólogo. En Iglesias, L. Pedagogía Creadora (pp. 1-7). Buenos Aires: Ediciones Bach.
------- (11 de diciembre 1979) La Arena, Santa Rosa, La Pampa.
------- (1981). Didáctica Normativa y Práctica Docente. México: Editorial Kapelusz Mexicana.
------- (1996). El culto del esfuerzo en la Pedagogía de J. B. Zubiaur. Historia de la Educación Argentina. Praxis Educativa, II (2), 74-80.
------- (1998). Regionalismo, lectura y folklore. Praxis Educativa, III (3), 91-96.
------- (1999). Notas y comentarios de interés para el quehacer docente. Función didáctica del libro de texto. Praxis Educativa, IV (4), 81-82.
------- (2004). Vocación y Ética en el ideario pedagógico de Raúl B. Díaz. Praxis Educativa, VIII (8), 64-77.
------- (2005). Premio Aníbal Ponce a Luis Iglesias. Praxis Educativa, IX (9), 94-104.
------- (2010). El de la Cultura es un problema urticante. Praxis Educativa, XIV (14), 111-118.
Autor (2014). Didáctica General. Investigación empírica y discusiones teóricas. Buenos Aires: AMAX ediciones.
------- (2002). La transformación de la Formación Docente. De las tradicionales prácticas a las nuevas ayudantías. Buenos Aires: Editorial Espacio.
Puiggrós, A. (1998). Volver a educar. El desafío de la enseñanza argentina a finales del siglo XX. Buenos Aires: Ariel.
Salotti, Martha (1950) La lengua viva. Buenos Ares: Editorial Kapelusz.
Schwab, J. (1974) Un enfoque práctico para la planificación del curriculum. Madrid: Morata.
Tenti Fanfani, E. (1995). Una carrera con obstáculos: la profesionalización docente. En Revista del IICE, 4 (7), 17-25.
-------- (1988) El arte del buen maestro. México: Editorial Pax México. Recuperado de https://yessicr.files.wordpress.com/2013/03/e-tenti.pdf
Zanotti, L. (1981). Etapas históricas de la política educativa. Buenos Aires: Editorial EUDEBA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vilma Pruzzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.