A review of what has been learned

reflections on difficulties and challenges of exercising the right to education in Uruguay in pandemic and post-pandemic

Authors

  • Santiago Arias Varela Universidad de la República
  • Freddy Nazareno Cuello Torres Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, UdelaR

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.849

Keywords:

Echolarization, Education in pandemics, School formats, Right to education

Abstract

This article reflects on the strategies deployed in Uruguay for the different educational scenarios (presenciality/virtual/hybrid/semipresential) in order to guarantee access to compulsory education during the Covid-19 pandemic. Each scenario required the implementation of tools and curricular adaptations that altered school formats. This alteration made teachers, non-teachers and professional teams of the Ceibal Plan adapt their activities following the protocols designed by the health and education authorities. The pandemic widened the access and learning gaps of students, impacting the most vulnerable sectors. This translates into a violation of the right to education which widens inequalities according to the context of the subjects. The health emergency also had an impact on teachers' work, conditioning teaching and learning processes according to the possibility and conditions of educational work, home infrastructure and available resources. Added to this is the inequality in the capacity of each family to accompany them in the virtual environment. In order to contribute to the effective exercise of the right to education of all people and to alleviate the consequences caused by the pandemic, this work proposes to bring together reflections, dialogues and agreements of the different actors in education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANEP (2020a). Sugerencias orientadoras de la ANEP para docentes y comunidades educativas en el marco de la emergencia sanitaria. Administración Nacional de Educación Pública y Plan Ceibal.

ANEP (2020b). Protocolo de aplicación para el reintegro de estudiantes a centros educativos. Administración Nacional de Educación Pública. https://www.utu.edu.uy/sites/www.utu.edu.uy/files/noticias/archivos/2020/05/anep_protocolo-reintegro-estudiantes-a-centros-educativos-pandemiacovid-19_2020-05-29_0.pdf

ANEP (2020c). Educación en tiempos de pandemia, Acción 2020. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/2021/noticias/julio/20210701/TOMO%205%20EDUCACI%C3%93N%20EN%20TIEMPOS%20DE%20PANDEMIA%20-%20ACCI%C3%93N%202020%20Rendici%C3%B3n%20de%20Cuentas%202020.pdf

ANEP-CREA (2020). Uso de la Plataforma CREA alcanza a 203.000 estudiantes y docentes.https://www.anep.edu.uy/15-d-covid19/uso-plataforma-creaalcanza-203000-estudiantes-y-docentes

ANEP (2021). Asistencia, participación virtual y resultados educativos en la escuela pública uruguaya en 2020. Administración Nacional de Educación Pública. https://www.anep.edu.uy/monitorRepo/Presentaciones%20PDF%20y%20d

Bauman, Z. (1999). La modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (2012). Las estrategias de la reproducción social. Siglo Veintiuno Editores.

Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural. Sociológica México, 2 (5).

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19 de la Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), agosto 2020. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075/PDF/374075spa.pdf.multi

Chendo, M. (2020). Educación 2020: los migrantes forzados. Iberoamérica Social. Revista de Estudios Sociales. https://iberoamericasocial.com/educacion 2020-los-migrantes-forzados/

CIDH (2020). Guías Prácticas de la SACROI COVID-19, Vol. 02.: ¿Cómo garantizar el acceso al derecho a la educación para niñas, niños y adolescentes durante la pandemia de COVID-19? Comisión Interamericana de Derechos Humanos. http://www.oas.org/es/cidh/prensa/Comunicados/2020/301A.pdf

Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (comps.). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Editorial de la Universidad Pedagógica Nacional. https://editorial.unipe.edu.ar/colecciones/politicas-educativas/pensar-la educaci%C3%B3n-en-tiempos-de-pandemia-entre-la-emergencia,-el compromiso-y-la-espera-detail

Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Santillana.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Siglo Veintiuno Editores.

Frigerio, G. (2007). Inventarios. Argumentos para ampliar lo pensable. En Baquero, R., Diker, G., y Frigerio, G., (comps.). Las formas de lo escolar. Del Estante.

INEEd (2017). Clasificación de los hogares por quintiles de ingreso. Ficha metodológica. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://www.ineed.edu.uy/archivosmirador/Quintiles.pdf

INEEd (2022). Informe sobre el estado de la educación en Uruguay 2019-2020. Resumen ejecutivo del Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Edición revisada. https://www.ineed.edu.uy/images/ieeuy/2019-2020/Informe estado-educacion-Uruguay-2019-2020-Resumen-ejecutivo.pdf

Narodowski, M. y Campetella, D. (2020). Educación y destrucción creativa en el capitalismo de pospandemia. En

Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE.

Pérez, A. y Schewe, L. (2020). Pospandemia, educación y (dis)capacidad, ¿salir del aislamiento? Sociales y Virtuales, 7(7). https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/114552

Pineau, P. (2017). Escolarización. En de la Torre, M., Rodríguez, A., Salmerón, A. y Trujillo, B. (coords.). Diccionario Iberoamericano de Filosofía de la Educación. Universidad Nacional Autónoma de México y Fondo de Cultura Económica. https://fondodeculturaeconomica.com/dife/definicion.aspx?l=E&id=61

PNUD (2020). Impacto Social y Económico de la COVID-19 y Opciones de Políticas en Uruguay. En Capurro, A., Deagosto, G., Ithurralde, S. y Oddone, G., (consults.) #COVID19, LAC C19 PDS Nº. 10. https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-01/CD19-PDSNumber10%20ES%20Uruguay.pdf

Presidencia (2020a). Decreto 93/020. Declaración de estado de emergencia nacional sanitaria como consecuencia de la pandemia originada por el virus covid-19(coronavirus). Presidencia de la República Oriental del Uruguay. https://www.gub.uy/presidencia/institucional/normativa/decreto-93020-declaracion-estado-emergencia-nacional-sanitaria-consecuencia

Presidencia (2020b). El país se encamina a iniciar una etapa de nueva normalidad en la lucha contra la pandemia de COVID-19. Presidencia de la República Oriental del Uruguay. https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/pais-se-encamina iniciar-etapa-nueva-normalidad-lucha-contra-pandemia-covid

Terigi, F. (2020). Escolarización y pandemia: alteraciones, continuidades, desigualdades. REVCOM, (11). https://doi.org/10.24215/24517836e039

SITEAL (2021). Perfil de país Uruguay Educación. UNESCO-IIEP. https://siteal.iiep.unesco.org/pais/educacion-pdf/uruguay

Stevenazzi, F. (2009). Mandatos, tiempos y formatos (escolares). En Bordoli, E. y Romano, A. (orgs.). Pensar la escuela como proyecto (político) pedagógico. Waslala Psicolibros.

UNESCO (2021). Memoria - educación pospandemia: salud mental y prevención de la violencia con la comunidad educativa. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380534/PDF/380534spa.pdf.multi

Published

2024-07-01

How to Cite

Arias Varela, S., & Cuello Torres, F. N. (2024). A review of what has been learned: reflections on difficulties and challenges of exercising the right to education in Uruguay in pandemic and post-pandemic. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(19). https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.849

Issue

Section

Artículos científico-académicos