Towards the construction of frameworks and criteria for the evaluation of school ceremonies of conmemoratives dates

Authors

  • Martín Andrés Revelli 0009-0005-8573-5325

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.829

Keywords:

Evaluation , School ceremonies, Symbolic violence, National identity , School rituals

Abstract

School ceremonies of conmemoratives dates are practices that were inscribed in the depths of argentine schooling, lasting more than a century without too many changes or new regulations. Ritualization, repetition and discipline, as pedagogical methodologies coming from military and religious traditions, were the mechanisms that were imposed to forge national and independence identity. Minimizing these expressions by considering them merely festive or commemorative practices can entail some risks in terms of social reproduction and symbolic violence.

In these school ceremonies, historical traditions, tensions between different stories and manifestations that address cultural conflicts are brought into play. They are syntheses of disputes of meaning. That is why these practices must necessarily be evaluated and institutionally oriented.

This article provides a general guideline of criteria to begin thinking about the evaluation of these school events through ethics and power, from two dimensions: institutional and classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (1973) Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Edic. El Sol.

Amuchástegui, M. (1995). Los rituales patrióticos en la escuela pública. En: Historia de la educación en la Argentina. Tomo VI. Galerna.

Anijovich, R. y González, C. (2011). Evaluar para aprender: conceptos e instrumentos. Aique Grupo Editor.

Apple, M. (1986). Ideología y Curriculum. Akal.

Apple, M. (1996). El conocimiento oficial. La educación democrática en una era conservadora. Paidós.

Arata, N. (2014) Efemérides. Una Oportunidad para pensar la vida en común. Editorial Mandioca.

Blázquez, G. (1997). Narraciones y Performances: un estudio de los actos escolares. En V Congreso de Antropología Social. La Plata.

Blázquez, G. (2012). Los actos escolares. El discurso nacionalizante en la vida escolar. Miño y Dávila.

Bourdieu, P. y Passeron, J.C. (1996). La Reproducción, elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Popular.

Bourdieu, P. (2007) El sentido práctico. Siglo XXI.

Celman, S. (1998). “¿Es posible mejorar la evaluación y transformarla en herramienta de conocimiento?”. En Camilloni, A. et. al. La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Paidós.

Dussel, I. y Southwell, M. (2009). Los rituales escolares: Pasado y presente de una práctica colectiva. El Monitor de la Educación (21), 26-32. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10760/pr.10760.pdf

House, E. (2000). Evaluación, ética y poder. Morata.

Gramsci, A. (1960). Los intelectuales y la organización de la cultura. Lautaro.

Guillén, C. (2008) Los rituales escolares en la escuela pública polimodal Argentina. Avá. Revista de Antropología (12) 137-154. Universidad Nacional de Misiones. Misiones, Argentina. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169013839008

Jackson, P. (1991). La vida en las aulas. Morata.

Litwin, E. (1998). La evaluación: campo de controversias y paradojas o un nuevo lugar para la buena enseñanza. En Camilloni, A. et. al. La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Paidós.

Mc Laren, P. (1995). La escuela como un perfomance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos. Siglo XXI.

Minnicelli, M. (2013) Ceremonias Mínimas. Una apuesta a la educación en la era del consumo. Homo Sapiens.

Perrenoud, P. (2006). El oficio de alumno y el sentido del trabajo escolar. Editorial Popular.

Puiggrós, A. (2003) Qué pasó en la educación argentina: breve historia desde la conquista hasta el presente. Galerna.

Ocoró Loango, Anny (2010). Afroargentinidad y memoria histórica: la negritud en los actos escolares del 25 de mayo. Tesis de Maestría. FLACSO. Sede Académica Argentina, Buenos Aires.

Zelmanovich, P. (1997). Efemérides, entre el mito y la historia. Paidós

Published

2024-07-01

How to Cite

Revelli, M. A. (2024). Towards the construction of frameworks and criteria for the evaluation of school ceremonies of conmemoratives dates. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(19). https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.829

Issue

Section

Dossier