Transforming business education career
methodology
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.733Keywords:
Quality of Higher Education, Curriculum, Business Education, Methodology, Continuous improvementAbstract
This article presents an analysis of the experience on the quality process for the career of “Educación Comercial” at the “Facultad de Ciencias Sociales”, “Escuela de Secretariado Profesional” and of the “Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE)”, “División de Educología de la Universidad Nacional de Costa Rica”, with the objective of providing a methodology for the quality search processes among academic departments of the National University of Costa Rica, who have assumed, since its creation, the permanent challenge of training professionals in “Educación Comercial”, trained in the field of Education Sciences and Office Administration. The reader will find in this article an issue related to the outdated carrer of “Eduación Comercial” and a tour of the different stages carried out to achieve the accreditation of this career, emphasizing the participatory methodology to generate excellence in the processes of educational and academic management. The first part of this article describes the background and causes of the problem that allows to understand the current educational context, which requires quality standards. Then the theoretical principles underlying quality management in higher education institutions are analyzed. In the third section, the implemented methodology is presented, characterized by integrating a proactive participation of academic and administrative staff, the student community, graduates and employees, and external peer evaluators. Finally, the analysis of results and conclusions are presented from an evaluation perspective, to obtain academic excellence on universities.
Downloads
References
Aguilar, G. (2019). Gestión y diseño de procesos. Taller de calidad. Consejo Centroamericano de Acreditación de la Educación Superior.
Cano, D. (2016). Evaluación de la calidad educativa. Editorial Arco, p 63. Consejo Nacional de Rectores (2019). Desafíos de la Educación en Costa Rica y aportes de las universidades públicas. Oficina de Planificación de la Educación Superior.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Escuela de Secretariado Profesional. Informe de autoevaluación. Educación Comercial (2019)
Lincovil, M. (2018). eligeeducar. 20 frases de Paulo Freire que todo docente debiera conocer. https://eligeeducar.cl/historias-docentes/20-frases-depaulo-freire-que-todo-docente-debiera-conocer/ OCDE (2017). Análisis de la OCDE acerca de las Políticas Nacionales para la Educación: La educación en Costa Rica.
Paradeise, C. y Thoening, J. (2017). En busca de la calidad académica. Fondo de la Cultura Económica.
Programa Estado de la Nación (2019). Informe de la Educación; 07-2019.
San José, CR. Reyes, J. (2015). Como utilizar la evaluación para obtener la calidad educativa. Editorial Trillas.
Tünnermann, C. (2006). Pertinencia y calidad de la educación superior. Lección inaugural. Guatemala. Consultado el 21 de noviembre de 2006, en: http://biblio2.url.edu.gt:8991/libros/leccion%20inaugural2006texto.pdf
UNESCO (2017). Educación Superior y Sociedad. Aseguramiento de la Calidad en América Latina. Instituto Internacional de Unesco para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC), Educación Superior y Sociedad (ESS)Nueva etapa Colección 25. aniversario 22, https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/36/36
Zabalza, M. A. (2016). Diseño y desarrollo curricular. Narcea Ediciones. https://elibro.net.una.remotexs.co/es/ereader/unacr/45989?page=38
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.