Therapeutic teaching
in vivo category in a biographical-narrative research at higher education
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.722Keywords:
University teaching, Narrative research in education, Ethical dimension of teaching, Therapeutic teachingAbstract
The category "therapeutic teaching" arises in an interpretive-narrative study carried out at the Faculty of Humanities of the National University of Mar del Plata. Through the biographical-narrative approach in articulation with techniques of educational ethnography, we studied the ethical dimension of the teaching of teachers considered memorable by their students. In this article, we explain the ethical-political meanings of the category “therapeutic teaching”: the therapeutic meaning of resistance to disaffection in teaching and the therapeutic meaning of considering the educational fact as a cultural fact. In our interpretive study, we resorted to the narrative of Cecilia, a memorable professor of Teaching and Philosophy careers. The interpretive approach of her narratives allows to show the potential that narrative research in education entails to understand, interpret and make visible meanings and meanings of university teaching.
Downloads
References
Colombani, C. (2014). La construcción del “entre” en el espacio educativo. Revista Entramados. Educación y sociedad. 1(1), 137-144.
Domingo Moratalla, T. (2015). Paul Ricoeur: una filosofía para la educación. La ética hermenéutica aplicada a la educación. En I. Ramírez Hernández, Voces de la Filosofía de la Educación. Ediciones del Lirio.
Flores, G. y Porta, L. (2020). Hallazgo investigativo en la enseñanza universitaria: la clase como encuentro terapéutico. Revista Confluencia de saberes ,1(1), 26-42.
Foucault, M. (1998). Vigilar y castigar. Siglo veintiuno.
Foucault, M. (1999 a). Las mallas del poder, en Estética, ética y hermenéutica.
Obras esenciales. Vol. III. Paidós.
Foucault, M. (1999 b). Historia de la sexualidad. Siglo veintiuno.
Foucault, M. (2006 a). Seguridad, Territorio, población. Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2006 b). La hermenéutica del sujeto. Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2012). El yo minimalista y otras conversaciones. La marca editora.
Giroux, H. (2015). Cuando las escuelas se convierten en zonas muertas de la imaginación: Manifiesto de la Pedagogía Crítica. Revista de Educación. 6 (8), 11-24.
Giroux, H. y McLaren, P. (1998). La formación de los maestros en una esfera contra-pública: notas hacia una redefinición, en P. McLaren Pedagogía, Identidad y Poder. Los educadores frente al multiculturalismo. Homo sapiens.
Giuliano, F. (2017). La educación como práctica de convivialidad en Rebeliones éticas, palabras comunes. Conversaciones (filosóficas, políticas, educativas). Miño y Dávila.
Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura: crítica de las teorías de la identidad. Siglo veintiuno.
Grimson, A. (2013). Introducción. En A. Grimson y K. Bidaseca (Coords.) Hegemonía cultural y políticas de la diferencia. CLACSO.
Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. 2022, Año 18, 2(17). 83-97. Julio a diciembre. Flores, G. y Porta, L. La enseñanza terapéutica: categoría in vivo en una investigación biográfico-narrativa en el nivel superior. 97.
Kincheloe, J. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: Evolucionar para sobrevivir. En P. Mc Laren y J. Kincheloe (eds). Pedagogía Crítica. De qué hablamos, dónde estamos. Grao.
Mèlich, J. (2006). Transformaciones. Tres ensayos de Filosofía de la Educación. Miño y Dávila.
Morin, E. (2006). Tierra Patria. Nueva Visión.
Samaja, J. (2004). Epistemología y metodología: elementos para una teoría de la investigación científica. Eudeba.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.