New educational needs an approach to the conditions of the educational system in times of social confinement
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.579Keywords:
COVID-19, Educational System, Teaching, Social Isolation, Educational Needs, Educational ManagementAbstract
The objective of this study was to identify the main needs detected by teachers in their own group of students during the social, preventive and compulsory isolation ordered by the National Government in March 2020. Teachers and managers from different educational levels belonging to the province of Mendoza, Argentina (n = 777). The qualitative results were worked on and analyzed from the answers to open questions and small narratives that give rise to the free expression of the participants. By means of the Grounded Theory, explanatory categories were constructed that allowed identifying needs that go beyond technological and connectivity restrictions, entering the economic, family, pedagogical and psycho-affective sphere of students from different educational contexts. These results constitute a first approximation to the conditions that the educational system faces in times of compulsory social confinement. In turn, they constitute a relevant input for the generation of knowledge about the educational reality in this time of pandemic and for decision-making at the institutional and provincial management level.
Downloads
References
Álvarez, M.; Gardyn, N.; Iardelevsky, A. & Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el COVID-19 en Argentina. En: Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.002
Artopoulos, A. (2020). ¿Cuántos estudiantes tienen acceso a Internet en su hogar en Argentina? Observatorio Argentinos por la Educación. Disponible en: https://argentinosporlaeducacion.org/informes
Bonavida, C. & Gasparini, L. (2020). El impacto asimétrico de la cuarentena. Documentos de Trabajo del CEDLAS. Disponible en: http://www.cedlas.econo.unlp.edu.ar/wp/
Centeno Hurtado, K. (2020). De La Peste al Coronavirus: sobre la virtud de lo heroico en tiempos de pandemia. En: Revista Salud UIS, 52(2), pp.178-179. Disponible en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/10931
Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. En: Práxis Educativa, 15, 1-16. Disponible en: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16482.090
Espada, J. P.; et al. (2020). Las buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante el COVID-19.
En: Clínica y Salud. Avance online. https://doi. org/10.5093/clysa2020a14.
Estrada, V.; et al. (2015). La educación virtual. Diseño de cursos virtuales. Editorial Universidad ECOTEC
Failache, E.; Katzkowicz, N; & Machado, A. (2020). La educación en tiempos de pandemia. Y el día después. Aportes
y análisis en tiempos de coronavirus. En: Departamento de Economía, URU. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/24008/1/La_educaci%C3%B3n_en_tiempos _de_pandemia._Y_el_d%C3%ADa_despu%C3%A9s.pdf
Holcombe, M. (18 de marzo de 2020). Some schools closed for coronavirus in US are not going back for the rest of the academic year - CNN. CNN.Com. https://edition.cnn.com/2020/03/18/us/coronavirus-schools-not-goingback-year/index.html
Kaplan, C. V., & Szapu, E. (2019). Jóvenes y subjetividad negada: Apuntes para pensar la intervención socioeducativa sobre prácticas autolesivas y suicidio. En: Psicoperspectivas, 18(1), 42-52. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-69242019000100042&script=sci_arttext
Maldonado, R. (2020). La Intervención Social en tiempos de Pandemia. Reflexiones desde el Trabajo Social. Dosier
de Actualidad. En: Revista Margen. https://www.margen.org/pandemia/textos/maldonado.pdf
Morales, J. (2020). Oportunidad o Crisis Educativa: Reflexiones desde la Psicología para Enfrentar los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje en Tiempos de COVID-19. En: Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12228
Moreno, J. L. M., & Molins, L. L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares.
En: Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7423226
Onyema, E. M.; et al. (2020). Impact of Coronavirus Pandemic on Education. En: Journal of Education and Practice.
(13) 108-121. DOI: 10.7176/JEP/11-13-12.
Paz, J. (2020). La pobreza y la desigualdad de niñas, niños y adolescentes en la Argentina. Efectos del COVID-19.
Disponible en: UNICEF Argentina. http://www.unicef.org/argentina/informes/pobreza-desigualdad-infantilCOVID19.Pérez, J. (2017). El desarrollo afectivo según Jean Piaget [en línea]. En: Revista vinculando. http://vinculando.org/psicologia_psicoterapia/desarrollo-afectivo-jean-piaget.html
Petretto, D. R.; Masala, I. & Masala, C. (2020). Special Educational Needs, Distance Learning, Inclusion and COVID19. En: Education Sciences, 10(154). doi:10.3390/educsci10060154
Ríos Sierra, J. (2020). La inexistente respuesta regional a la COVID-19 en América Latina. En: Geopolítica(s). Revista De Estudios Sobre Espacio Y Poder, 11(Especial), 209-222. DOI: https://doi.org/10.5209/geop.69324
Rodríguez, R. (2020). La desigualdad ante el espejo del COVID-19. En: Moya et al. (2020) La Psicología Social ante el COVID19: Monográfico del International Journal of Social Psychology. Revista de Psicología Social. DOI: https://doi.org/10.31234/osf.io/fdn32
Sánchez, M. et al. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. En: Revista Digital Universitaria, 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Silva, D. (29 de abril de 2020). Cronología del coronavirus: más de 4.100 contagios tras 40 días de cuarentena. En: Perfil. https://www.perfil.com/noticias/coronavirus/pandemia-COVID19-cronologia-del-coronavirus-enargentina-tiempo-real.phtml
Strauss, A. & Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 145-155. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
Tu Ayuda Nos Conecta (10 de abril de 2020). En: Prensa DGE. http://www.mendoza.edu.ar/tuayudanosconecta/ Van Lancker, W., & Parolin, Z. (2020). COVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. En: The Lancet Public Health, 5(5), e243-e244. DOI: https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30084-0
Villafuerte, J. et al. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del COVID-19, una mirada desde el enfoque humano. En: REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 8(1), 134-150. http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.