Evaluation Practices for Learning in Primary School Classrooms

Obstacles and Opportunities Expressed by Teachers

Authors

  • María de los Angeles Fanaro CONICET-Núcleo de Estudios Sociales y Educacionales de la FCH. UNICEN
  • Mariana Elgue NEES-Facultad de Ciencias Humanas. Univesidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
  • Maria Alejandra Domínguez ECienTec, Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.847

Keywords:

Learning-oriented assessment, Teachers, Primary education, Educational workshop

Abstract

In educational research, there is consensus regarding the necessity of implementing assessment practices aligned with constructivist teaching perspectives that foster learning. However, real-world scenarios present obstacles and opportunities arising from the context and conditions in which teachers operate. To comprehend educational practices in primary schools and reflect upon them, an educational workshop was conducted in the city of Tandil, led by an expert in the field. Prior to the workshop, participating teachers (33) completed a questionnaire, the responses of which are considered in this study. Categorization was conducted based on the assumed theoretical framework, emphasizing assessment integrated into the learning process, diverse strategies, and feedback, resulting in three complementary analyses. It was concluded that, based on the discourse surrounding the evaluative practices of participating teachers, there is a gradual integration of concepts associated with learning-oriented assessment. However, tensions related to working conditions and the social environment were identified, limiting the full implementation of strategies aimed at establishing a learning-centered assessment in primary school classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allal, L. (1983). Évaluation formative: entre l’intuition et l’instrumentation. Mesure et évaluation en éducation, 6 (5), 37-57.

Anijovich, R. (comp.) (2010). La evaluación significativa. Paidós.

Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La educación como oportunidad. Paidós

Black, P. y Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 5-31.

Bloom, B.; Hastings, J. T. Madaus G. F. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. McGraw-Hill.

Brookhart, S. M. (2009). Editorial, Educational Measurement: Issues and Practice, 28 (1) 1-2.

Buendía Eisman, L.; Carmona Fernández, M.; Gonzáles Gonzáles, D. y López Fuentes, R. (1999). Concepciones de los profesores de educación secundaria sobre evaluación. Educación XXI, 2(1) 125-154. Disponible en https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/377/328

Contreras Valenzuela, I.; Rittershaussen, S.; Solís,C.; Nuñez, C. y Vasquéz, N. (2012). Cómo abordan los profesores principiantes la evaluación la evaluación de los aprendizajes de sus alumnos: un estudio de caso. Actas del III Congreso sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional de la docencia, p. 10-16.

Cruzado Saldaña, J. J. (2022). La evaluación formativa en la educación. Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(2), 149-160. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.672

Martínez Aznar, M.M; Martín del Pozo, R. Rodrigo Vega, M.; Varela Nieto, M. P.; Fernández Lozano, M. P. y Guerrero Serón, A. (2001). ¿Qué pensamiento profesional y curricular tienen los futuros profesores de ciencias de secundaria? Enseñanza de las Ciencias, 19 (1) 67-87.

Martínez Rizo, F. (2012). La evaluación formativa del aprendizaje en el aula en la bibliografía en inglés y francés. Revisión de literatura Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17 (54), 849-875.

McMillan, J. H. (ed.) (2007). Formative Classroom Assessment: Theory into Practice.Teachers College Press.

Mellado Hernández, M. H. y Chaucono Chatrinao, J.C. (2015). Creencias pedagógicas del profesorado de una escuela rural en el contexto mapuche. Actualidades investigativas en educación. 15(3), 1-19

Merula, M. y Thiery, M. (2023). Experiencias docentes con prácticas de evaluación formativa en educación a distancia universitaria. ¿Qué significa hablar de evaluación formativa en la universidad? Tecnología, Ciencia y Educación, 26, 89-108. https://doi.org/10.51302/tce.2023.18719

Mottier López, L. (2010). Evaluación formativa de los aprendizajes. Síntesis crítica de los trabajos francófonos. En: Anijovich, R. (2010). La evaluación significativa. Paidós.

Perrenoud, P. (1991). Pour une approche pragmatique de l’évaluation formative, Mesure et évaluation en éducation, 13 (4), 49-81.

Sanmartí, N. (2022). Prólogo. En: Fernández, J. y Morales,M. La evaluación formativa. SM.

Santos Guerra, M. A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Cuadernos de pedagogía, 215.

Santos Guerra, M.A. (2003). Una flecha en la diana: la evaluación como aprendizaje. Narcea.

Scriven, M. (1967). The metodology of evaluation. En: Tyler, R.; Gagné, R. y Scriven, M. (Eds.). Perspectives of Curriculum Evaluation. Rand McNally.

Señoriño, O.; Vilanova, S.; García, M.; Natal, M. y Lynch, M. (2012). Concepciones sobre evaluación en profesores de formación: Un estudio comparativo entre alumnos de profesorado de las facultades de ciencias exactas y naturales y humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina. Revista de evaluación educativa, 1 (2).

Talanker, V. (2015). La importancia de la evaluación formativa. Educación Química, 26, 177-179

Published

2024-07-01

How to Cite

Fanaro, M. de los A., Elgue, M., & Domínguez, M. A. (2024). Evaluation Practices for Learning in Primary School Classrooms: Obstacles and Opportunities Expressed by Teachers. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(19). https://doi.org/10.35305/rece.v2i19.847

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.