The diversification and territorialization of secondary schools in a pampean city
an unequal process
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.748Keywords:
Educational inequality, Secondary education , Fragmentation, Diversification, LocationAbstract
This article presents a dynamic characterization of the structure of secondary education in a Pampas city in Argentina. We are interested in addressing the process of creating schools in the game of tensions between the progressive expansion and diversification with the selective matrix that the secondary school had from its origins. For this we differentiate two dimensions, the territorialization and the conformation of the private and public circuits. At first, the process of expansion is presented from the creation of schools in the different historical periods conceived according to socio-economic and political criteria. In a second moment, its location in the urban space and the possible "place effects" (Bourdieu, 2003), a configuring dimension of educational fragmentation. Finally, some implications of this extensive process are discussed around the broader research problem that focuses on the study of socio-educational inequalities from the educational circuits that the students of a Pampas city pass through.
Downloads
References
Acosta, F. (2021). Diversificación de la estructura de la escuela secundaria y segmentación educativa en América Latina”, Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/106. CEPAL. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/47211/S2100465_es.pdf
Acosta, F. (2015). Cambio y escuela secundaria: conceptos y experiencias para analizar la situación en la Argentina. Revista Latinoamericana de Política y Administración de la Educación, 2(3), 46-59.
Acosta, F. (2012). La escuela secundaria argentina en perspectiva histórica y comparada. Modelos institucionales y desgranamiento durante el siglo XX. Cadernos de História da Educação. 11 (1), 137-144.
Acosta, F. (2007). La configuración de la escuela secundaria en la Argentina: tendencias históricas nacionales en el marco de las tendencias internacionales. XI Jornadas Interescuelas/ Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Tucumán. https://cdsa.aacademica.org/000-108/233.pdf
Bourdieu, P. (2003). Efectos de lugar. En La Miseria del Mundo. Fondo de Cultura Económica.
Basconzuelo, C. (2009). Representaciones e identidades barriales. Río Cuarto, primeras décadas del siglo. II Jornadas Nacionales De Historia Social.
Braslavsky, C. (1985). La discriminación educativa en la Argentina. Grupo Editor Latinoamericano.
Busso, G. y Carniglia, E. (2013). Políticas de Desarrollo para los Municipios del Gran Río Cuarto. Diagnósticos, Agendas y Proyecto. 2011-2020. UNiRío Editora.
Carniglia, E. (2019). La mediatización de una agrociudad latinoamericana. Consumos de televisión dentro y fuera del hogar”. Contratexto. (31), 135-158. https://doi.org/10.26439/contratexto2019.n031.3892
Carniglia, E. (2021). Comunicación y desarrollo en el siglo XXI. Las desigualdades como dilemas de América Latina. En prensa.
Debia, L. y Petenatti, A. (2019). El “muro de Berlín” de Río Cuarto. Historias de Río Cuarto entre todos. Municipalidad de Río Cuarto. (1), 8.
De Imaz, J.L. (1965). Estructura social de una ciudad pampeana. Cuaderno de Sociología 1 (2) UNLP.
Galfioni, M.; Maldonado, G. y Degioanni, A. (2020). Evaluación de la sostenibilidad territorial en ciudades intermedias. Estudio aplicado a la ciudad de Río Cuarto (Prov. de Córdoba- Argentina). Proyección: estudios geográficos y de ordenamiento territorial. XIV, (27), 26 – 56.
Giovine, M. (2017). Segregación residencial socioeconómica y segregación de instituciones educativas de clases dominantes en Córdoba. V Seminario Internacional Desigualdad y Movilidad Social en América Latina, En Memoria Académica. www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10630/ev.10630.pdf
Giovine, M. y Antolín, S. A. (2022). El espacio de las escuelas secundarias de Córdoba Capital. 2017: caracterización multidimensional. Espacios en Blanco. 1(33) 133143.
Grinberg. S. (2022). Silencios que gritan en la escuela. UNSAM. CLACSO. Silencios-quegritan.pdf (clacso.org)
Informe Comisión Provincial de la Memoria (2013). Policía, seguridad y código de faltas. En Mirar tras los muros. Situación de los derechos humanos de las personas privadas de libertad en Córdoba. Editorial UNC y Unirío, 427-481.
Jimenez Zunino C. y Giovine, M. A. (2017). Terminar el secundario en Córdoba: desigualdad educativa y nivel medio en la última década. Página Educativa. 10 (2). http://dx.doi.org/10.22235/pe.v10i2.1419
Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad. Fondo de Cultura Económica.
Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. IIPE - UNESCO.
Krüger, N. (2014). Más allá del acceso: segregación social e inequidad en el sistema educativo argentino. Cuadernos de Economía, 33(63).
Krüger, N. (2012). La segmentación educativa argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social. Páginas de Educación 5(1) 137-156. (PDF) La segmentación educativa argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social (researchgate.net)
Montero, M. (2011). Usos del suelo en la ciudad de Río Cuarto: sector sur. Huellas 15,166-179. http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/huellas/v15a12montero.pdf
Pécora, G (2009). Escuela Fábrica de Mecánica Rural N° 200. Río Cuarto 1955. Una experiencia educativa técnica profesional en el perfil de una ciudad “netamente pampeana” (Tesis de Maestría en Ciencias Sociales inédita). UNRC.
Pérez Sáinz, J.P. (2016). Una historia de las desigualdades sociales en América Latina: Siglo XXI Editores.
Sassera, J. (2022a). Desigualdades educativas y socioespaciales en la educación secundaria en Argentina: aportes para la identificación de circuitos educativos en los departamentos de la provincia de Chaco. Itinerarios Educativos. 16 E0025
Sassera, J. (2022b) Desigualdad espacial, segmentación educativa y diferenciación institucional: aportes de representaciones cartográficas en una localidad. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 17(1), 153-172.
Sassera, J. (2020). Efecto de lugar: aportes para comprender la segmentación socioeducativa en dos espacios locales de Argentina. RELIGACIÓN. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(25), 89103,https://www.redalyc.org/journal/6437/643769231007/html/
Sassera, J. (2018) Segmentación socioeducativa y políticas educativas en espacios locales de Buenos Aires. En Buenaventura, B; Del Cueto, J; Di Piero, E; Parellada, C; Zorrilla, J. (comp.) Nuevos desafíos en educación. Flacso https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2018/04/FLACSO_Nuevosdesafios-en-educacion_2018-1.pdf
Steinberg, C., Cetrángolo, O. y Gatto, F. (2011). Desigualdades territoriales en la Argentina. Insumos para el planeamiento estratégico del sector educativo. CEPAL – UPEA. Desigualdades territoriales en la Argentina: insumos para el planeamiento estratégico del sector educativo | Publicación | Comisión Económica para América Latina y el Caribe (cepal.org)
Tiramonti, G. (Ed.) (2004). La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes de la escuela media. Manantial.
Torrado, S. (2004). Ajuste y cohesión social. Argentina: el modelo para no seguir. Revista Tareas, 117, 15-24.
Veleda, C. (2012). La segregación educativa. Entre la fragmentación de las clases medias y la regulación automatizada. La Crujía.
Zamanillo, M. (2009). Efectos de sentido y efectos de lugar. Las prácticas de apropiación del espacio urbano de un colectivo barrial relocalizado en el marco de transformaciones urbanas recientes. XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la UBA.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 María Silvina Baigorria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.