Analysis and teaching of entrepreneurship in engineering
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.734Keywords:
Entrepreneurship, Engineering, College Curriculum, Sustainable development, TeachingAbstract
The objective of this work is to analyze the importance of including and teaching Entrepreneurship in the educational systems. In order to achieve it, the opinion of managers, teachers, students and graduates of an Engineering career in Argentina had been studied and correlated between them.
A qualitative-quantitative methodology was employed. Face-to-face interviews were carried out with the career management department and an online survey was conducted with the fourth- and fifth-year students. Subsequently, a survey was conducted to the teachers of the career and, finally, graduates as well. The board members think that it is difficult for a subject to teach how to be an entrepreneur, but that it is better to transpose it by constantly setting an example, while the students show a great predisposition to start their own enterprises. The lecturers believe that their matter is of great importance to develop a sustainable country, but it is not fully developed within the career syllabus. The most influential factors in the entrepreneurial attitude are family and friends. Each group point out the lack of the linkage between Entrepreneurship and the career. It is important to make a change towards a develop of Entrepreneur skills in the University.
Downloads
References
Albano, S.; Barrea, L.; Patriarca, A.; Krapf, L.; Serenelli; L. y Frey, W. (2016). Emprendedorismo, Innovación y Educación Universitaria. Percepción de la formación de los Ingenieros en la FCEIA-UNR, 3084-3094.
Albano, S.; Barrea, L., Krapf, L. y Rey, W. (2018). Emprendedorismo. Su inclusión en la currícula de ingeniería. Comparación de los estamentos gestión, profesores y alumnos en la FCEIA. entre Ingeniería Industrial con otras ingenierías, 2831-2846.
Baradello, C. (2015). ¿Emprendedor se nace o se hace? IAE Business school. Consultado en: https://connectamericas.com/es/content/%C2%BFemprendedor-senace-o-se-hace
Contreras, T. G. (2014). La importancia de la Innovación y el Emprendimiento en los docentes del Sistema Educacional Chileno. Aspectos a considerar en la reflexión. Gestión de las personas y tecnología, Edición (19), 68-78. Consultado en:
http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/viewFile/15 18/1405
Duhalde, M. A.; Myriam, F. (2016). Tendencias privatizadoras de y en la educación argentina. Consultado en: https://eiie.org/media_gallery/c8d89a990223f9690a6847886c5c4b30.pdf
García, J. A. C. (2012). Emprendizaje solidario. Bogotá, Colombia. La imprenta editores SA. Consultado en
https://es.calameo.com/read/00254529912a2e934720a
Gavira, S. A.; Osuna, J. B. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Universidad de Sevilla. Publicado en Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88.
Jaramillo, M. J. (2017). Factores que inciden en la intención emprendedora de estudiantes del Centro Universitario Temascaltepec. Revista Venezolana de Gerencia (RVG). 22, (78), 210-231. Consultado en:
emprendedora_de_estudiantes_del_Centro_Universitario_Temascaltepec/ links/5e59d738299bf1bdb8445759/Factores-que-inciden-en-la-intencionemprendedora-de-estudiantes-del-Centro-UniversitarioTemascaltepec.pdf
Lizarraga, C. P.; Aldanondo, L. G. (2021). El papel de los territorios en el emprendizaje social en Economía Social y Solidaria. Bilbao, Hegoa, 2020 1vol; 56pp; 26cms, 978-84-16257-69-0, español, Euskara. Consultado en https://www.socioeco.org/bdf_fiche-document-7492_es.html
Machinea, J. L. (2021). De la incertidumbre no se vuelve tan fácilmente. El cronista. Consultado en: https://www.cronista.com/columnistas/de-laincertidumbre-no-se-vuelve-muy-facilmente/
Pfeilstetter, R. (2011). The entrepreneur. A critical reflection on the current uses and meanings of a concept. Gazeta de Antropologia, ugr.es.
Prenol, M. I.; Elia, G. Ledesma, M. R. (2007). El emprendedurismo como factor de crecimiento y socialización desde la Universidad (FACEyA - UNCa). Educación, trabajo y empleo. 8° Congreso nacional de Estudios del Trabajo. Consultado en
https://es.scribd.com/document/456959149/EMPRENDEDURISMO
Rodríguez, C. H. y Chávez, R. M. A. (2015). El desarrollo de la cultura emprendedora en estudiantes universitarios para el fortalecimiento de la visión empresarial. Ciencia Administrativa, 1. Consultado en https://www.uv.mx/iiesca/files/2012/10/04CA201501.pdf
Wooldridge, A. (2009). Global heroes. The Economist, print edition/special report. Consultado en: https://www.economist.com/specialreport/2009/03/12/global-heroes
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.