Analysis and teaching of entrepreneurship in engineering

Authors

  • Sergio Albano Universidad Nacional de Rosario
  • Leonardo Damián Barrea Universidad Nacional de Rosario
  • William Frey Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.734

Keywords:

Entrepreneurship, Engineering, College Curriculum, Sustainable development, Teaching

Abstract

The objective of this work is to analyze the importance of including and teaching Entrepreneurship in the educational systems. In order to achieve it, the opinion of managers, teachers, students and graduates of an Engineering career in Argentina had been studied and correlated between them.
A qualitative-quantitative methodology was employed. Face-to-face interviews were carried out with the career management department and an online survey was conducted with the fourth- and fifth-year students. Subsequently, a survey was conducted to the teachers of the career and, finally, graduates as well. The board members think that it is difficult for a subject to teach how to be an entrepreneur, but that it is better to transpose it by constantly setting an example, while the students show a great predisposition to start their own enterprises. The lecturers believe that their matter is of great importance to develop a sustainable country, but it is not fully developed within the career syllabus. The most influential factors in the entrepreneurial attitude are family and friends. Each group point out the lack of the linkage between Entrepreneurship and the career. It is important to make a change towards a develop of Entrepreneur skills in the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergio Albano, Universidad Nacional de Rosario

Contador Público y Licenciado en Administración. Profesor Contabilidad. Magister en Administración - Doctor - Posdoctorado. Investigador Principal del Consejo de Investigación Científica de la Universidad Nacional de Rosario (CIC-UNR). Su línea de investigacion es la administración - promoción y desarrollo de organizaciones.

Leonardo Damián Barrea, Universidad Nacional de Rosario

Licenciado en Estadística. Profesor de enseñanza media y superior en Matemática. Profesor de Estadística. Magister en Ingeniería en Calidad. Sus líneas de investigación son el emprendedorismo en Ingeniería y la enseñanza de la Estadística en Ingeniería.

William Frey, Universidad Nacional de Rosario

Estudiante de carrera de grado en Ingeniería Industrial. Auxiliar en grupo de investigación académico. Su línea de investigación es el emprendedorismo en Ingeniería.

 

References

Albano, S.; Barrea, L.; Patriarca, A.; Krapf, L.; Serenelli; L. y Frey, W. (2016). Emprendedorismo, Innovación y Educación Universitaria. Percepción de la formación de los Ingenieros en la FCEIA-UNR, 3084-3094.

Albano, S.; Barrea, L., Krapf, L. y Rey, W. (2018). Emprendedorismo. Su inclusión en la currícula de ingeniería. Comparación de los estamentos gestión, profesores y alumnos en la FCEIA. entre Ingeniería Industrial con otras ingenierías, 2831-2846.

Baradello, C. (2015). ¿Emprendedor se nace o se hace? IAE Business school. Consultado en: https://connectamericas.com/es/content/%C2%BFemprendedor-senace-o-se-hace

Contreras, T. G. (2014). La importancia de la Innovación y el Emprendimiento en los docentes del Sistema Educacional Chileno. Aspectos a considerar en la reflexión. Gestión de las personas y tecnología, Edición (19), 68-78. Consultado en:

http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/viewFile/15 18/1405

Duhalde, M. A.; Myriam, F. (2016). Tendencias privatizadoras de y en la educación argentina. Consultado en: https://eiie.org/media_gallery/c8d89a990223f9690a6847886c5c4b30.pdf

García, J. A. C. (2012). Emprendizaje solidario. Bogotá, Colombia. La imprenta editores SA. Consultado en

https://es.calameo.com/read/00254529912a2e934720a

Gavira, S. A.; Osuna, J. B. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Universidad de Sevilla. Publicado en Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88.

Jaramillo, M. J. (2017). Factores que inciden en la intención emprendedora de estudiantes del Centro Universitario Temascaltepec. Revista Venezolana de Gerencia (RVG). 22, (78), 210-231. Consultado en:

https://www.researchgate.net/profile/Marcela-JaramilloJaramillo/publication/337262376_Factores_que_inciden_en_la_intencion_

emprendedora_de_estudiantes_del_Centro_Universitario_Temascaltepec/ links/5e59d738299bf1bdb8445759/Factores-que-inciden-en-la-intencionemprendedora-de-estudiantes-del-Centro-UniversitarioTemascaltepec.pdf

Lizarraga, C. P.; Aldanondo, L. G. (2021). El papel de los territorios en el emprendizaje social en Economía Social y Solidaria. Bilbao, Hegoa, 2020 1vol; 56pp; 26cms, 978-84-16257-69-0, español, Euskara. Consultado en https://www.socioeco.org/bdf_fiche-document-7492_es.html

Machinea, J. L. (2021). De la incertidumbre no se vuelve tan fácilmente. El cronista. Consultado en: https://www.cronista.com/columnistas/de-laincertidumbre-no-se-vuelve-muy-facilmente/

Pfeilstetter, R. (2011). The entrepreneur. A critical reflection on the current uses and meanings of a concept. Gazeta de Antropologia, ugr.es.

Prenol, M. I.; Elia, G. Ledesma, M. R. (2007). El emprendedurismo como factor de crecimiento y socialización desde la Universidad (FACEyA - UNCa). Educación, trabajo y empleo. 8° Congreso nacional de Estudios del Trabajo. Consultado en

https://es.scribd.com/document/456959149/EMPRENDEDURISMO

Rodríguez, C. H. y Chávez, R. M. A. (2015). El desarrollo de la cultura emprendedora en estudiantes universitarios para el fortalecimiento de la visión empresarial. Ciencia Administrativa, 1. Consultado en https://www.uv.mx/iiesca/files/2012/10/04CA201501.pdf

Wooldridge, A. (2009). Global heroes. The Economist, print edition/special report. Consultado en: https://www.economist.com/specialreport/2009/03/12/global-heroes

Published

2022-07-01

How to Cite

Albano, S. ., Barrea, L. D., & Frey, W. (2022). Analysis and teaching of entrepreneurship in engineering. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(17). https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.734

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.