H. Arendt and TH. Adorno: thinking an education against violence
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.727Keywords:
Education, Civilization, Violence, Totalitarianism, RacismAbstract
This article is the result of a postdoctoral research carried out during a stay at the Federal University of Santa Catarina (Brazil), where, in general terms, I deepened the study of education and violence from the perspective of Theodor Adorno and Hannah Arendt. The objective is to systematize the contributions of both regarding the relevance of education, especially at the school level, in the fight against violence, more precisely, against German totalitarianism. A task that was carried out by different paths, although pursuing the same task: to prevent the conditions that made the emergence and expansion of this movement possible from replicating. Given that it is a systematic review of philosophical texts; i opted for a qualitative methodology based on the review of primary and secondary sources.
Downloads
References
Adorno, T. (1984). Dialéctica negativa. Taurus.
Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Ediciones Morata
Adorno, T. (2001). Minima moralia. Reflexiones desde la vida dañada. Taurus.
Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro: ocho ejercicios sobre la reflexión política. Península.
Arendt, H. (2007). Responsabilidad y juicio. Paidós
Arendt, H. (1998). Los orígenes del totalitarismo. Aguilar.
Arendt, H. (2006). Sobre la violencia. Editorial Alianza
Arendt, H. (2014). La condición humana. Paidós.
Bassani, J. y Fernandez Vaz, A. (2003). Comentários sobre a educação do corpo nos “textos pedagógicos” de Theodor W. Adorno. Perspectiva, 21(1), 13-37. La traducción es propia.
Butler, J. (2020). La fuerza de la no violencia. Paidós.
Di Pego, A. (2015). Totalitarismo y sociedad de masas en Hannah Arendt.
Editorial de la Universidad de La Plata.
Di Pego, A. (2016). Dilemas de la sociedad contemporánea: educación y política. Educativa, 19(1), 943-966.Ferraz Bueno, S. (2013). Theodor Adorno e Hannah Arendt: confluências no campo da filosofia da educação. Educar em Revista, (49), 299-307.
Levi, P. (2005). Trilogía de Auschwitz. Aleph.
Patierno, N. (2018). Educación y autoridad en Hannah Arendt: una relectura contemporánea de La crisis de la educación. Revista tempos e espaços em educação, 11(27), 187-200. Doi: 10.20952/revtee.v11i27.8853.
Patierno, N. (2017). Cuerpo y biopolítica: el totalitarismo como expresión radical de dominio. Intersticios. Revista sociológica de pensamiento crítico, 11(1), 129-136.
Sánchez Madrid, N. (2011). Educación, cultura y Estado-nación en Hannah Arendt y Theodor Adorno. Dos lecturas de los orígenes del
totalitarismo. Ontology Studies, (11), 65-85.
Zamora, J. (2009). Th. W. Adorno: aportaciones para una teoría crítica de la educación. Revista interuniversitaria, (21), 21, 19-48.
Zamora, J. (2010). H. Arendt y Th. Adorno: pensar frente a la barbarie. ARboR Ciencia, Pensamiento y Cultura, CLXXXVI, 742, 245-263.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.