INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE

Authors

  • María Eugenia Ugalde Villalobos Universidad Nacional, Escuela de Secretariado Profesional
  • Alba Luz Canales García Universidad Nacional, División de Educología

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.541

Keywords:

Pedagogical leadership, Pedagogy , Commercial education, Assertive communication

Abstract

The main objective of this article is to identify pedagogical leadership and its influence on the teaching practice developed by students from level four of Commercial Education, a major shared between the School of Professional Secretariat and the Division of Educology of National University of Costa Rica. 2The methodology used is qualitative, a phenomenological type that describes the reality lived around the students’ teaching practice. Subsequently, the data collected is contrasted with the theoretical basis. This academic experience arises from the participation in the course and the development of the practice in different educational institutions.The results highlight the significance of leadership for the practicing student, for the collaborating teacher, as well as for the teachers of the major during the training process. In addition, there are some leadership and motivational characteristics perceived, as well as the influence of pedagogical leadership on the student.Among the most relevant findings are the three types of leadership, motivationand assertive communication among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca, A., et. al. (2013). Técnicas cualitativas de investigación. San José: EUCR.

Chinchilla, N.;Jiménez, E. y García, P. (2018). Integrar la vida. Barcelona: Ariel.

Gajardo, J. y Ulloa, J. (2016).El concepto de liderazgo pedagógico: tensiones y prácticas. En: Líderes Educativos. Centro Educativo para el Liderazgo Escolar. Recuperado de https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/01/NT-6.pdf

Hernández, M. (2013). Liderazgo académico.En:Revista de la Educación Superior. Vol. XLII (3), N.° 167, pp. 105-131. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista167_S2A2ES.pdf

Ibáñez, J. y Fuentes, J. (2017). Educación y Capacidades: Hacia un nuevo enfoque del desarrollo humano. Madrid: Universidad Católica de Valencia.Jové, R. (2017). La Escuela más feliz. Madrid: La Esfera de los libros.

Lecaros, R. (2017).Liderazgo pedagógico y desempeño docente en la Institución Educativa. Glorioso Húsares de Junín –El Agustino. [Tesis de maestría], Universidad César Vallejo. Recuperada de https://core.ac.uk/download/pdf/154579867.pdf

Müller, M. (2013).Curso básico de redacción. Costa Rica: EUCR.Real Academia Española. (2014). Motivación. En:Diccionario de la Lengua Española(22ª ed.). Recuperado de https://dle.rae.es/?id=Pw7w4I0

Rodríguez, G.(2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. En: Educación y Educadores, (14), n. 2, mayo-agosto,pp. 253-267. Recuperado http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1921/2510.

Villalobos, L. (2018). Enfoques y diseños de investigación Social.San José,Costa Rica: EUNED.

Published

2020-12-27

How to Cite

Ugalde Villalobos, M. E., & Canales García, A. L. (2020). INFLUENCIA DEL LIDERAZGO PEDAGÓGICO EN LA PRÁCTICA DOCENTE. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(15), 1–9. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.541

Issue

Section

Artículos científico-académicos