Secondary Professional Education as an Inclusive Strategy in Argentine Technical Schools

Authors

  • Eugenia Roberti CONICET
  • Claudia Jacinto
  • Nancy Montes

Keywords:

Vocational training, Technical and vocational education, Student-centered pedagogies, Alternative secondary education, Students, Teachers

Abstract

This article examines an alternative technical education model in Argentina: the Secondary Professional Education (EPS). Aiming to study how this proposal redefines traditional institutions to foster meaningful learning and school retention, the research adopted a mixed-methods approach, combining quantitative and qualitative data, and conducting fieldwork in four Argentine provinces. The perceptions of students and teachers regarding EPS reveal a high appreciation for the model. Both groups agree on the importance of a close and personalized learning environment, emphasizing a school climate that promotes trust and mutual respect. Likewise, they recognize the relevance of personalized and flexible pedagogical practices, prioritizing the individual needs of students. The "learning by doing" methodology and professional training as an integrating axis are other significant points of convergence. Additionally, both students and teachers underscore the value of intra and extra-school networks as sources of student motivation. These results converge with international debates on the value of student-centered pedagogies, also highlighting future challenges in both implementation and their impact on student trajectories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo, M. & Litichever L. (2019). Estado del arte de la investigación sobre régimen académico de la educación secundaria en Argentina, 2003-2018. FLACSO.

Belmes, A. (Coord.) (2017). Formación profesional y terminalidad de la educación secundaria: La experiencia del bachillerato con orientación profesional en la Ciudad de Buenos Aires. Unidad de Evaluación Integral de la Calidad y Equidad Educativa, Ministerio de Educación de la Ciudad de Buenos Aires.

CEDEFOP (Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional) (2015). Vocational pedagogies and benefits for learners: Practices and challenges in Europe (CEDEFOP research paper No. 47). Publications Office.

CEDEFOP (2016). Leaving education early: Putting vocational education and training centre stage. Volume I: Investigating causes and extent (CEDEFOP research paper No. 57). Publications Office.

Garino, D. (2024). Aportes de la educación secundaria técnica para pensar la educación secundaria común. Revista de Educación, XV (31.2), 238-245.

Garino, D., Giovine, R., & Roberti, E. (2024). ¿Qué significa sostener? Un análisis de las políticas de inclusión educativa en contextos en pandemia y postpandemia. Entramados: educación y sociedad, 11(16), 157-179.

Giovine, R., Garino, D., & Correa, N. Y. (2023). Políticas y tramas interactorales en pandemia: acompañamiento y revinculación de estudiantes secundarios en las provincias de Neuquén y Buenos Aires. Espacios en blanco, 33(1), 75-90.

Jacinto, C. & Brain, C. (2021). Articulaciones entre educación secundaria orientada y formación profesional: fundamentos, aprendizajes y líneas de acción a futuro. Informe Técnico de la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).

Jacinto, C. & Terigi, F. (2007). ¿Qué hacer ante las desigualdades en la educación secundaria? Aportes de la experiencia latinoamericana. Santillana.

Jacinto, C. (1998). ¿Qué es calidad en la formación para el trabajo de jóvenes de sectores de pobreza? Un análisis desde las estrategias de intervención. En C. Jacinto y M.A. Gallart (Eds.), Por una segunda oportunidad (311-341). CINTERFOR.

Jacinto, C. (2013). La formación para el trabajo en la escuela secundaria como reflexión crítica y como recurso. Propuesta Educativa, 22(40), 48-63.

Lavrijsen, J., & Nicaise, I. (2015). Social inequalities in early school leaving: The role of educational institutions and the socioeconomic context. European Education, 47(4), 295-310.

Marhuenda, F. (2023). Vocational and educational training offered in second chance schools in Spain: Possibilities and limits from an organizational analysis. En V. Tutlys, L. Vaitkute, & C. Naegele (Eds.), Vocational education and training transformations for digital, sustainable and socially fair future: Proceedings of the 5th Crossing Boundaries Conference in Vocational Education and Training (pp. 291–299). VETNET.

Ministerio de Educación de la Nación (2006) Ley de Educación Nacional N°26.206. Disponible en: http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley_de_educ_nac.pdf

Montes, N., Pinkasz, D., & Ziegler, S. (2019). Los cambios en las políticas para la educación secundaria en la Argentina de los últimos años en el contexto regional. Revista Estado y Políticas Públicas, 13, 103-127.

Nóbile, M. (2011). Redefiniciones de la relación docente-alumno: una estrategia de personalización de los vínculos. En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media (pp. 179-204). Homosapiens ediciones.

Resolución del Consejo Federal de Educación N° 409/2021. Nueva trayectoria formativa de ETP Educación Secundaria. Disponible en: https://www.uepc.org.ar/conectate/educacion-tecnico-profesional-res-409-21/

Salvà, F., Pinya, C., Álvarez, N., & Calvo, A. (2019). Dropout prevention in secondary VET from different learning spaces: A social discussion experience. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 6(2), 153-173.

Schmid, E. (2021). Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland. En M. Gessler, K. Evans, J. Lasonen, M. Malloch, B. E. Stalder, & Z. Zhao (Eds.), IJRVET International Journal of Research in Vocational Education and Training: Yearbook 2020 (pp. 21-44). University of Bremen.

SEIE (Servicio de Evaluación, Información y Estadística). (2022). La voz de las y los estudiantes sobre sus aprendizajes. Informe de resultados. Buenos Aires, Ministerio de Educación.

Sosa, M. L., Fernandez, N., & Jacinto, C. (en prensa). ¿Reconfiguraciones de las desigualdades en la pandemia? Aportes al debate desde el caso de la Educación Técnico-Profesional Secundaria. En D. Pinkasz (Comp.), Sociedad, políticas y actores en las escuelas secundarias durante la pandemia. Un estudio sobre desigualdad y escolarización en Argentina. Ediciones Tornasol, Colección Referente empírico . FLACSO.

Tarabini, A. & Jacovkis, J. (2021). The politics of educational transitions: Evidence from Catalonia. European Educational Research Journal, 20(2). 212-227.

Terigi, F. (2010). Las cronologías de aprendizaje: un concepto para pensar las trayectorias escolares. Ministerio de Cultura y Educación..

Terigi, F.; Briscoli, B.; Scavino, C.; Morrone, A. & Toscano, A. G. (2013). La educación secundaria obligatoria en Argentina: entre la expansión del modelo tradicional y las alternativas de baja escala. Revista del IICE, (33), 27-46.

UNICEF-FLACSO (2017). Políticas educativas para transformar la educación secundaria. Estudio de casos a nivel provincial. Primera etapa. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). Flacso Argentina.

UNICEF (2022). Encuesta Nacional de Niñas, Niños y Adolescentes (MICS) 2019-2020. Reporte temático: Adolescencia y educación. nstituto Interdisciplinario de Economía Política (IIEP - UBA CONICET).

Ziegler, S. (2011). Entre la desregulación y el tutelaje ¿Hacia dónde van los cambios en los formatos escolares? En G. Tiramonti (Dir.), Variaciones sobre la forma escolar: Límites y posibilidades de la escuela media (pp.71-124). Homo Sapiens.

Published

2025-07-01

How to Cite

Roberti, E., Jacinto, C., & Montes, N. (2025). Secondary Professional Education as an Inclusive Strategy in Argentine Technical Schools. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(20). Retrieved from https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/931

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.