Anxiety about learning English as a foreign language and oral competence in public technical secondary school students

Authors

  • Ana Inés Cabrera Torres Universidad César Vallejo

Keywords:

Apprehension , Anxiety, Evaluation, Competence , Orality

Abstract

The objective of this study is to understand the relationship between anxiety toward learning English as a foreign language and oral proficiency in public technical secondary school students. The study is framed within the quantitative approach of correlational level, non-experimental design and cross-sectional. The instruments used were: the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) questionnaire and the grade record. The sample consisted of 44 students from 4th and 5th grade of secondary school specializing in Administration and Commerce in the city of Lima, Peru. The results obtained through the Spearman's Rho correlational analysis indicate a Sig. p. significance value = 0.000 < 0.01; therefore, the null hypothesis is rejected and the alternative is accepted, with a correlation index of Rho = -0.663 between the two variables. Consequently, there is a strong negative correlation between the two variables, therefore, it is concluded that there is a significant correlation between anxiety toward learning English as a foreign language and oral proficiency in public technical secondary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adrianzén, C. (2021). Influencia de la ansiedad en el aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera en estudiantes de educación superior. [Tesis de Maestría, Universidad Científica del Sur].

https://hdl.handle.net/20.500.12805/2114

British Council. (2015, mayo). English in Peru 2015: An examination of policy, perceptions and influencing factors. British Council. https://www.britishcouncil.pe/programas/educacion/ingles/estudio-english-peru

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. Council for Cultural Cooperation Education Committee Language Policy Division. https://hdl.handle.net/11162/207011

Consejo Nacional de Educación (2020) Proyecto Educativo Nacional [PEN] al 2036: El reto de la ciudadanía plena. Ministerio de Educación del Perú. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1915017/CNE-%20proyecto-educativo-nacional-al-2036.pdf.pdf?v=1679434080

English Proficiency Index (2024) The world’s largest ranking of countries and regions by English skills. Education First. https://www.ef.com/wwen/epi/

García, A. (2021). The affective filter and the speaking skill. [Tesis de Licenciatura, Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación, Carrera de Idiomas]. Repositorio Institucional UTA. https://repositorio.uta.edu.ec/items/f71f5faf-b4cf-465c-a8f2-995c3e70741a

García, M. & Miller, R. (2019). Disfemia y ansiedad en el aprendizaje de inglés como lengua extranjera. Revista española de discapacidad, 7, (1), 87-109. https://acortar.link/bxtVR8

Gómez, J. F., Restrepo, J. E., & Larenas, C. D. (2021). Relación entre la disposición para comunicarse en inglés, el uso de estrategias de comunicación oral y el temor a la evaluación negativa en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 411-425. https://doi.org/10.6018/rie.426741

Horwitz, EK, Horwitz, MB y Cope, J. (1986). Ansiedad en el aula de lenguas extranjeras. La revista de lengua moderna, 70 (2), 125-132. http://www.jstor.org/stable/327317

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2015). Capítulo 8: Calidad educativa (pp. 151–161). En Perú: Indicadores de educación por departamentos, 2004–2014. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1360/cap08.pdf?utm_source=chatgpt.com

Instituto Peruano de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Básica [IPEBA]. (2011). Estándares de aprendizaje: ¿de qué estamos hablando? https://hdl.handle.net/20.500.12799/888

Jarie, L. (2016). Para un mejor entendimiento del constructo de ansiedad lingüística. En Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 80-94). Universidad Nacional, Instituto de Investigación en Educación (INIE). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5568578

Jornet, J., González, J., Suárez, J. & Perales, J. (2011). Diseño de procesos de evaluación de competencias: consideraciones acerca de los estándares en el dominio de las competencias. Bordón: Revista de Pedagogía, 63(1), 125-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3601050

Krashen, S. (1981) Second Language Acquisition and Second Language Learning. Pergamon Press.

López, A., & Maldonado, G. (2022). Factores que influyen en la productividad oral de una lengua extranjera en estudiantes de educación terciaria desde la perspectiva de la enseñanza y aprendizaje [Tesis de Licenciatura, Universidad del Bío-Bío, Facultad de Educación y Humanidades, Departamento de Artes y Letras, Escuela de Pedagogía en Inglés]. Repositorio Institucional Universidad del Bío-Bío. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/3665

López, M., de la Maya, G., & Rabazo, M. (2023). Anxiety when developing oral skills in university students of English as a foreign language. TEJUELO. Didactics of Language and Literature. Education, 38, 201-230. https://tejuelo.unex.es/tejuelo/article/view/4579/2918

MacIntyre, P. y Gardner, R. (1994). Los efectos sutiles de la ansiedad lingüística en el procesamiento cognitivo en la segunda lengua. Aprendizaje de idiomas, 44 (2), 283-305. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1994.tb01103.x

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2015, 7 de septiembre). Decreto Supremo N.º 012-2015-MINEDU: Decreto Supremo que aprueba la Política nacional de enseñanza, aprendizaje y uso del idioma inglés – "Inglés, puertas al mundo". https://acortar.link/ot0BBE

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2016, 10 de julio). Decreto Supremo N.º 007-2016-MINEDU: Aprueban el plan de implementación al 2021 de la política nacional de enseñanza, aprendizaje y uso del idioma inglés, política "Inglés, puertas al mundo. https://acortar.link/UEj8lD

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2016). Programa Curricular de Educación Secundaria: Educación Básica Regular. Repositorio MINEDU.

https://hdl.handle.net/20.500.12799/4550

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2017). Currículo Nacional de la Educación Básica: Aprobado mediante Resolución Ministerial N.º 281-2016-MINEDU y modificado mediante R.M. N.º 159-2017-MINEDU. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2021). Documento normativo: “Disposiciones para el retorno a la presencialidad y/o semipresencialidad, así como para la prestación del servicio educativo para el año escolar 2022 en instituciones y programas educativos de la Educación Básica, ubicadas en los ámbitos urbano y rural, en el marco de la emergencia sanitaria por la COVID-19”. Repositorio MINEDU. https://hdl.handle.net/20.500.12799/7708

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2022) Orientaciones para el desarrollo y la evaluación de las competencias: Educación secundaria: Área de Inglés. https://hdl.handle.net/20.500.12799/8802

Ministerio de Educación del Perú [MINEDU]. (2024, 30 de abril). Resolución Viceministerial N.º 048-2024-MINEDU. https://acortar.link/hPfomp

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Pérez, P. & Martinez, F. (2000). A Spanish version of the foreign language classroom anxiety scale: Revisiting Aida's factor analysis. Revista española de lingüística aplicada, (14), 337-352. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=871315

Ramírez, J. (2002). La expresión oral. Contextos educativos: Revista de educación. 5, 57-72. http://hdl.handle.net/11162/47562

Ravitch, D. (2011). National Standards in American Education: A Citizen’s Guide. Brookings Institution Press.

Resolución Ministerial N° 165-2022-MINEDU. Aprobar la creación del Modelo de Servicio Educativo de Secundaria con Formación Técnica (MSE SFT). (11 de abril de 2022). https://acortar.link/td1NQf

Rubio, F. (2004). La ansiedad en el aprendizaje de idiomas. Universidad de Huelva Publicaciones.

Resolución Viceministerial N° 048-2024-MINEDU. (30 de abril de 2024) https://acortar.link/hPfomp

Tapia, J. (2013). La propuesta de Estándares de Aprendizaje Nacionales [Conferencia]. Instituto Peruano de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad de la Educación Básica (IPEBA); Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). http://hdl.handle.net/10757/285347

Vega, J. (1995). Un Marco Teórico Alternativo a las Hipótesis de Krashen. Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, (8), 96. http://pliegos.culturaspopulares.org/encuentro/textos/8.6.pdf

Yarrow, M., (2022). Ansiedad escolar y logro de competencias en la asignatura de inglés en estudiantes de secundaria de una I.E.P. de SMP, 2021 [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/84646

Published

2025-07-01

How to Cite

Cabrera Torres, A. I. (2025). Anxiety about learning English as a foreign language and oral competence in public technical secondary school students. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(20). Retrieved from https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/919

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.