What does it mean to teach human rights at the higher level? Reflections from the experience of teacher trainers.
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.804Keywords:
Human Rights , Teacher Training , Teaching ProgrammingAbstract
In this work, we present a set of reflections on the conceptions that teachers/trainers of teachers carry regarding the teaching of Human Rights. The data arises from the semi-structured interviews carried out with higher level teachers where we focus on their experiences and conceptions in the context of the human rights teaching practices that they carry out. For this, we carried out a hermeneutic work on the interviews, considering as axes of analysis: i) the approaches in the teaching of Human Rights at the higher level, and, ii) the didactic programming of Human Rights in teacher training. The theoretical-methodological strategy is part of socio-critical educational research, through a flexible design, qualitative information collection and analysis techniques, and qualitative content analysis. Towards the end, we recover some problematic nuclei related to the teaching of Human Rights in teacher training and we point out the need to review its approach in the training of future primary level teachers from a critical perspective, analyzing the challenges pedagogical, didactic, epistemological and political that it implies.
Downloads
References
Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Morata.
Cols, E. (2001). La programación de la enseñanza. OPFyL, UBA.
Davini, M. C. (2008). Métodos de Enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Santillana.
Herrera Flores, J. (2008). La reinvención de los derechos humanos. Atrapasueños.
Morse, J. (2005). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Universidad de Antioquía.
O´Donnel, G. Estado, democratización y ciudadanía. Nueva Sociedad 128, 62-87.
Rabossi, E. (1990). La teoría de los Derechos Humanos naturalizada. Revista del Centro de Estudios Constitucionales 5, 159-171.
Ricoeur, P. (2005) Caminos del Reconocimiento. Tres estudios. Trotta.
Rodino, A. M. (2014). Pensar la educación en derechos humanos como política pública. Revista de ciencias sociales, 25, 129-139.
Sánchez Rubio, D. (2015). Derechos Humanos, no colonialidad y otras luchas por la dignidad: una mirada parcial y situada. Campo Jurídico 3(1), 181-213.
Santos, J. (2023). Batallas políticas y desafíos pedagógicos: los Derechos Humanos en la formación docente del siglo XXI. Educo.
Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. – Dossier – 2023, Año 19 2(18), 101-118. Julio a diciembre. Santos, J. E. ¿Qué implica enseñar derechos humanos en el nivel superior? Reflexiones a partir de la experiencia de profesoras/es formadoras/es de maestras/os. 118
Siede, I. (2013). Los derechos humanos en las escuelas argentinas: una genealogía curricular [tesis doctoral]. Facultad de Filosofía y Letras, UBA.
Siede, I. (2020). Desafíos actuales de la educación en Derechos Humanos. Olhares, 8(2), 31-45.
Siede, I. (2022). Los derechos humanos y su enseñanza. Programa Educación, Derechos Humanos y Memoria Colectiva del Consejo General de Educación. [Conferencia]. En línea https://www.youtube.com/watch?v=Bv2oQLFhyTk
Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. Fondo de Cultura Económica.
Vasilachis, I. (Comp.) (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Vezub, L. (2019). Identidades profesionales del profesorado secundario en escenarios de conflictividad [ponencia]. XIII Jornadas de Sociología, UBA.
Vezub, L. F. y Garabito, M. F. (2017). Los profesores frente a la nueva/vieja escuela secundaria argentina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 123-140. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1096
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Julieta Elizabeth Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.