Views of referents of educational institutions on education in pandemic

Authors

  • Corina Aimetta CEREN-CIC/PBA. Argentina
  • Mariela Rosana Cardozo CEREN-CIC/PBA. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.792

Keywords:

Education, Teachers, School authorities , Families , Pandemic

Abstract

This work is part of a wide research project wich aims to identify several problems (social, nutricional, educational, psychological) arising from the Preventive and Compulsory Social Isolation (ASPO) that affected child welfare in the districts of La Plata, Berisso and Ensenada, province of Buenos Aires. In this article, we focus specifically on recovering the voices of workers in the educational area, who worked in differents positions (teachers and school authorities), levels (initial, primary and secondary) and areas (state and private) during the ASPO. For this, semi-structured interviews were carried out that dealt with: the incidence of isolation in the work of teachers and managers; communication between educational institutions and families; the accomplishment of the scholastic tasks; the feedback from the teachers and the modes of evaluation. All this with the intention to inquire about the actions implemented by educational institutions to sustain pedagogic continuity and collect the reflections on the matter from the workers in the area. The aim is to contribute to the formulation of public policy and pospandemic strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M.; Gardyn, N.; Iardelevsky, A. y Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 25-43.

Anderete Schwal, M. (2021). Las desigualdades en la educación secundaria argentina durante la pandemia; Universidad de Málaga. Márgenes, 2(2), 42-56.

Arcidiácono, M.; Cruces, G.; Gasparini, L.; Jaume, D.; Serio, M. y Vázquez, E. (2014). La Segregación Escolar Público-Privado en América Latina. Centro de Estudios Distributivos, Laborales y Sociales - UNLP. Documento de Trabajo N. 167

Bonfiglio, J. I.; Vera, J. y Salvia, A. (2019). Pobreza monetaria y vulnerabilidad de derechos. Inequidades de las condiciones materiales de vida en los hogares de la Argentina urbana (2010-2018). Educa.

Braslavsky, C. (1985). La discriminación educativa en Argentina. FLACSO.

Cabero Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y Educación 1 (1). 19-27

CEPAL-UNICEF (2020). Informe COVID-19 Violencia contra niñas, niños y adolescentes en tiempos de COVID-19.

CESNI, CEPEA, UNSAM, UNLP (2019). Proceso de transformación del Servicio Alimentario Escolar (SAE) (1a ed).

CIPPEC. (2020). Educar en pandemia: respuestas provinciales al COVID.

Decreto DNU 297 de 2020, Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio por Coronavirus (COVID-19). Poder Ejecutivo Nacional (P.E.N.). 20 de marzo 2020.Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas.

En Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comp) (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. Editorial Universitaria.

Gasparini, L.; Jaume, D.; Serio, M. y Vázquez, E. (2011). La segregación entre escuelas públicas y privadas en Argentina. Reconstruyendo la evidencia. Revista Desarrollo Económico 51(202), 35-57.

IEAL (2020). Tendencias en Educación. Situación laboral y educativa de América Latina en el contexto de la pandemia Covid-19. Informe Ejecutivo. IEAL.

Kessler, G. (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. IIPE-UNESCO.

Kessler, G. (2014). Controversias sobre la desigualdad. Argentina, 2003-2013. FCE.

Kliksberg, B. (2005). América Latina: La región más desigual de todas. Revista de Ciencias Sociales 11(3), 411-421.

Krüger, N. (2019). La segregación por nivel socioeconómico como dimensión de la exclusión educativa: 15 años de evolución en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas 27(8), 35-67.

Krüger, N. (2013). Segregación social y desigualdad de logros educativos en Argentina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas 21, 1-26.

Krüger, N. (2012). La segmentación educativa argentina. Reflexiones desde una perspectiva micro y macro social. Revista Páginas de Educación, 5(1).

Martínez López, O. (2020). Brecha digital educativa. Cuando el territorio es importante. Sociedad e Infancias, 4.

Ministerio de Educación de la Nación. (2020a). Políticas educativas en el contexto internacional. Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. Ministerio de Educación de la Nación, Argentina.

Ministerio de Educación de la Nación. (2020b). Resolución 106/2020. Programa “Seguimos Educando”. Boletín Oficial de la República Argentina.

Ministerio de Educación de la Nación. (2020c). Resolución 108/2020. Suspensión de clases presenciales. Boletín Oficial de la República Argentina.

Morduchowick, A. (coord) (1999). Estudio sobre la educación privada en la Argentina. Historia, regulaciones y asignación de recursos públicos.

Documento de trabajo Nº 38. Fundación Gobierno y Sociedad.

Morgade, G. (2020). La pandemia y el trabajo de las mujeres en foco: acerca del «cuidado» como categoría y eje de las políticas En Dussel, I. y; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comp). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE: Editorial Universitaria.

Murillo, F. J. (2016). Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60.

Pimienta, D. (2007). Brecha digital, brecha social, brecha paradigmática. Funredes.

Poliak, N. (2004). Reconfiguraciones recientes en la educación media: escuelas y profesores en una geografía fragmentada. En: Tiramonti, G. (comp.) (2004). La trama de la desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media. Manantial.Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina. En Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. (comp.) (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE: Editorial Universitaria.

Racciatti, E. y Heinrich, M. (2021). Pandemia, presencialidad y mundo digital: ¿la escuela en disputa?https://www.telam.com.ar/notas/202102/544611- pandemia-presencialidad-y-mundo-digital-la-escuela-en-disputa.html

Rivas, A. (2015). América Latina después de PISA. Lecciones aprendidas de la educación en siete países (2000-2015). CIPPEC. Natura- Instituto Natura.

Romero, C.; Krichesky, G. y Zacarías, N. (2021). Escuelas WhatsApp y Escuelas Zoom. Desigualdad y segregación educativa durante la pandemia Covid 19 en Argentina. Universidad Torcuato Di Tella, Documentos de Trabajo 2021/10. 9

Tedesco, J. C. (2020). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1955). En Pulfer, D. (comp). UNIPE: Editorial Universitaria.

Tiramonti, G. (2004). La fragmentación educativa y los cambios en los factores de estratificación. En Tiramonti, G. (comp.). La trama de la desigualdad educativa: Mutaciones recientes en la escuela media. Manatial.

UNESCO (2020). Sistemas educativos de América Latina en respuesta a la Covid19: Continuidad educativa y evaluación. Análisis desde la evidencia del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). Documento de

UNICEF (2021). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. Impacto de la pandemia COVID-19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. Cuarta ronda.

Published

2023-07-01 — Updated on 2023-07-08

Versions

How to Cite

Aimetta, C., & Cardozo, M. R. (2023). Views of referents of educational institutions on education in pandemic. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(18), 29–47. https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.792 (Original work published July 1, 2023)

Issue

Section

Dossier

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.