Development of ethical competences in teachers the strengthening of value-based education with a latin american ethical perspective
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.788Keywords:
Values education, Competence-based education , Interdisciplinary in teaching , Applied ethics , OthernessAbstract
The aim of this research is to evaluate and detect needs, referred to ethical competencies and competencies in the area of values education, in Chilean teachers. The fundamental theoretical framework of this study is the values education model of the GREM (Moral Education Research Group) of the University of Barcelona, and the Latin American ethical framework of Enrique Dussel. The methodology used is a three-phase needs detection analysis: recognition, diagnosis and decision making. This study is based on the fact that, at present, Chilean education has aims directed towards economic productivity and an integral, value and ethical sense does not go beyond the discourses declared in the educational laws. The results show that 80% of teachers did not receive training in ethics or values education, and have a lack of knowledge of more than 50% in most of the values education methodologies consulted. Based on this, a concrete proposal for intervention in four ethical competencies is proposed. This intervention proposal has a Latin American ethical perspective, based on the recognition of otherness, and elaborated on the basis of the GREM model of moral personality development and the environment. The conclusions highlight the importance of developing the proposal offered by this study, both for teachers, management teams and education professionals in general.
Downloads
References
Ball. S. (2009). Profesionalismo, Gerencialismo y Performatividad. Revista Educación y Pedagogía 15 (37), 87-104. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/5979/5388
Bardin, L. (1996) (2da.e) Análisis de Contenido. AKAL.
Bradshaw, J. (1972). Taxonomy of social need. En: MacLachlan. Gordon, (Ed). Problems and progress in medical care: essays on current research. University Press. https://eprints.whiterose.ac.uk/118357/1/bradshaw_taxonomy.pdf
Buxarrais, M. R. (1997). La formación del profesorado en educación en valores. Propuestas y materiales. Desclée.
Buxarrais, M. R. (2018). Compromiso ético. Reflexiones. En: Vila, E.; Martín, V. y Sierra, J. (Coords.) Las Competencias transversales en la DocenciaUniversitaria (7-24). GEU.
Dussel, E. (1987). Filosofía ética de la liberación. La Aurora.
Dussel, E. (1998). Ética de la Liberación en la Edad de la Globalización y de la Exclusión. Editorial Trotta.
Etcheberrigaray Torres, G.; Lagos Almuna, J.; Cornejo Chávez; R., Albornoz; Muñoz, N. y Fernández Ugalde, R. (2017). Concepciones sobre docencia en el nuevo Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. – Dossier – 2023, Año 19 2(18), 84-100. Julio a diciembre. Mancilla Zuñiga, V. (2023). Desarrollo de competencias éticas en el profesorado. Fortalecimiento de una educación en valores con perspectiva ética latinoamericana. Marco regulatorio del sistema escolar chileno. Revista de Psicología.
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/46693
Fernández, L. (2015). Género, Ciencia y Educación en Valores. En: Fernández, L. (Coord.). Género, Valores y Sociedad. Una Propuesta desde Iberoamérica, 115-136. Octaedro OEI.
Frondizi, R. (1958). ¿Qué son los valores? Fondo de Cultura Económica.
Hernández, R.; Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Iberoamericana.
Labareé, D. (2017). Futures of the field of education. En: Whitty & Furlong. Knowleg deand the Study of Education: an international exploration, 277-283. Studies inComparative Education.
Mineduc. (2022). Centro de Estudios Ministerio de Educación. https://centroestudios.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/100/2022/03/AP UNTES-22_2022_fd01.pdf
Ortega, P. y Mínguez, R. (2001). La educación moral del ciudadano de hoy. Paidós.
Puig, J. (1996). La construcción de la personalidad moral. Paidós.
Puig, J. (2003). Prácticas Morales. Una aproximación a la educación moral. Paidós.
Pozo, Mª T. y Salmerón, H. (1999). Tendencias conceptuales y metodológicas en la evaluación de necesidades. Revista de Investigación Educativa - 17(2), 349- 357.
Pérez-Campanero, M. (1991). Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Narcea.
Ruiz, C. (2010). De la República al Mercado. LOM ediciones.
Saura, G. Luengo, J. (2013) La Performatividad en la Educación. La Construcción del Nuevo Docente y el Nuevo Gestor Performativo. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 11(3), 139-153.
Trilla, J. (1992). El profesor y los valores controvertidos. Neutralidad y beligerancia en educación. Paidós.
Vila, E. & Martín, V. (2018). Universidad competente y formación ciudadana: La importancia de lo transversal. En: Vila, E., Martín, V., Sierra, J. (Coord.) Las Competencias transversales en la Docencia Universitaria (7-24) Universidad de Málaga GEU.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Verónica Mancilla Zuñiga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.