Follow-up of the school admission system (sae) in Chile

how has inclusion insurance worked?

Authors

  • Geraldo Padilla Fuentes Universidad del Bío-Bío
  • Claudia Suazo Ruíz Universidad del Bío-Bío
  • Carlos Rodríguez Garcés Universidad del Bío-Bío

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i18.776

Keywords:

School admission, School inclusion, Educational segregation, Educational choice, Public education

Abstract

The objective of this work was to explore the characteristics and variation of the School Admission System (SAE) during its implementation years 2018 to 2021. Using quantitative analysis techniques, the profile of families' educational applications in the SAE web platform, especially first preferences, the relationship between schools, vacancies and applications, the overall effectiveness of the SAE and student mobility between schools, were analyzed. The results show that parental educational choices are oriented towards private subsidized schools with low presence of priority or vulnerable students, but with high levels of academic achievement; on the other hand, public schools have experienced a steady decline in the number of applications. The conclusions highlight the importance of the SAE for the social and economic inclusion of students in the school system and some concerns about the decline in the choice of public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asahi, K., Baloian, A., y Figueroa, N. (2021). Sistema de Admisión Escolar en Chile: efecto sobre la equidad y propuestas de mejora. En Irarrázaval, I; Piña, E. y Casielles, I. (eds.). Propuestas para Chile. Concurso Políticas Públicas 2020. C.I.P. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Bellei, C. (ed.). (2018). La Nueva Educación Pública. Contexto, contenidos y perspectivas de la desmunicipalización. LOM.

Bellei, C.; Orellana, V. y Canales, M. (2020). Elección de escuela en la clase alta chilena. Comunidad, identidad y cierre social. Education Policy Analysis Archives, 28(5).

Belmonte, M.; Bernárdez, A. y Conzi, Q. (2020). La relación familia-escuela como escenario de colaboración en la comunidad educativa. Revista Valore, 5, 1. Recuperado de https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/465/420

Benavides Moreno, N.; Ortiz González, G. & Reyes Araya, D. (2021). La inclusión escolar en chile: observada desde la docencia. Cadernos de Pesquisa, 51.

Canales, M.; Guajardo, F. O. y Contreras, M. (2020). Fin del copago y nuevo Sistema de Admisión Escolar: duelo de estrato. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(2).

Carrasco, A. y Honey, N. (2019). Nuevo sistema de admisión escolar y su capacidad de atenuar la desigualdad de acceso a colegios de calidad: al inicio de un largo camino. Estudios en Justicia Social.

Carrasco, J. y Carrasco, D. (2018). Cartografía de la reforma educativa en Chile. Mercado, competencia y mejoramiento escolar. Revista Brasileira de Educação, 23.

Donoso, S. y Benavides, N. (2018). Prácticas de gestión de los equipos directivos de escuelas públicas chilenas. Revista Brasileira de Educação, 23.

Eberhard, J. P. y Lauer, C. (2020). Diferencias en la elección de establecimiento educacional para la población local e inmigrantes: Caso chileno. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(2).

Elacqua, G. (2012). The impact of school choice and public policy on segregation: Evidence from Chile. International Journal of Educational Development, 32(3).

Fariña, J. (2020). Patrones de movilidad escolar bajo el nuevo sistema de admisión. Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas. Departamento de Ingeniería Industrial.

Flores, C. C. (2013). (Des)igualdad de oportunidades para elegir escuela: Preferencias, libertad de elección y segregación escolar. Espacio Público. Recuperado de https://www.espaciopublico.cl/wp-content/uploads/2021/05/8.pdf

Garay, M.; Sillard, M. y Troncoso, I. (2018). Un análisis de las dinámicas del nuevo Sistema de Admisión Escolar en Chile, Magallanes como experiencia piloto. En Alonso-Ferreiro, A. y Gewerc, A. (eds.), Conectando redes. La relación entre la investigación y la práctica educativa. Simposio REUNI+D y RILME. Grupo Stellae.

Hernández, M. y Raczynski, D. (2015). Elección de escuela en Chile: De las dinámicas de distinción y exclusión a la segregación socioeconómica del sistema escolar. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2).

Iturra González, P. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista educación las américas, 8.

LEY 20845. (2015). De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. Ministerio de Educación.

López, V. et. al. (2018). Políticas deinclusión educativa en Chile: Tres nudos críticos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(157).

Míguez, D.; Beech, J. y Nigro, M. (2022). Segregación social y equidad educativa en Chile y Argentina. Revista Española de Educación Comparada (40).

Mineduc. (2015). Estándares de Aprendizaje. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Unidad de Currículum y Evaluación.

- (2022, junio 21). Ministerio de Educación. Recuperado de Subvención Escolar Preferencial: https://sep.mineduc.cl/alumnos-prioritarios-preferente/

Mora, M. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: un silencio elocuente. Polis. Revista Latinoamericana, 49, 1-20. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/15161

Nuñez, L. et. al. (2019). Consideraciones teóricas en torno a la Responsabilidad Social de la Educación. Revista Venezolana de Gerencia, 24(87). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29060499007

Orellana, V. et. al. (2018). La elección de escuela como fenómeno sociológico. Una revisión de literatura. Revista Brasileira de Educação(23).

Palma, A. (2021). El Sistema de Admisión Escolar, sistema de asignación centralizado en Chile. Cuadernos del CLAEH, 40(113).

Pino, M.; Oyarzún, G. y Salinas, I. (2016). Crítica a la rendición de cuentas: Narrativa de resistencia al sistema de evaluación en Chile. Cadernos Cedes, 36(100). Recuperado de https://www.scielo.br/j/ccedes/a/H3ZhGqxMTWqHV9PqqRQSgDk/?format=pdf&lang=es

Rodríguez, C.; Padilla, G. y Suazo, C. (2020). Medición de calidad educativa en Chile: lo que reportan los indicadores de desarrollo cognitivo, personal y social en la escuela. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía, 17(1). Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2647

Rojas, M. (2016). Qué es la inclusión escolar: distintas perspectivas en debate. Cuaderno de Educación (75).

Rojas, M.; Falabella, A. y Leyton, D. (2016). Madres de clase media frente al mercado educativo en Chile: decisiones y dilemas. En Corvalán, J.; Carrasco, A. y García-Huidobro, J. (eds.), Mercado escolar y oportunidad educacional. Libertad, diversidad y desigualdad (233-268). Ediciones Universidad de Chile.

Sepulveda, M. (2015). Riesgos y desafíos frente a la implementación de la ley de inclusión escolar. Tesis para optar al grado de Magíster en Gestión y Políticas Públicas. Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Físicas y Matemáticas. Departamento de Ingeniería Industrial.

Severino, P.; Giacomozzi, Á.; y Pujol, L. (2018). Responsabilidad social en escuelas de educación primaria en Chile: tensiones y desafíos. Encuentros.

Sillard, M., Garay, M., y Troncoso, I. (2018). Analysis of the new school admission system in chile: the region of magallanes as a pilot experience. Calidad en la educación (49).

Villarroel, V., & Bruna, D. (2019). ¿Evaluamos lo que realmente importa? El desafio de la evaluación autentica en educación superior. Calidad en la Educacion (50).

Yuivar, Y. (2020). Sistema de Admisión Escolar. Debate público, selección y meritocracia en la educación chilena. Memoria para optar al título de periodista. Universidad de Chile. Instituto de Comunicaciones e Imagen. Escuela de Periodismo.

Published

2023-01-01

How to Cite

Padilla Fuentes, G. ., Suazo Ruíz, C. ., & Rodríguez Garcés, C. . (2023). Follow-up of the school admission system (sae) in Chile: how has inclusion insurance worked?. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(18). https://doi.org/10.35305/rece.v1i18.776

Issue

Section

Artículos científico-académicos