Didactic conditions in forced virtualization
reflective thoughts and orientations for the design of situated teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i17.717Keywords:
Teaching practices, Teacher training, Methodological construction, – Didactic conditions, Teacher intervention criteriaAbstract
In the context of sanitary measures decreed in our country during 2020 in order to contain the spread of the SARS-CoV2 virus, teaching faced unprecedented circumstances in the development of their work. The urgency to guarantee pedagogical continuity in Higher Education meant first of all the imperative to virtualize teaching. New pedagogical and didactic problems emerged in this process and many others were reissued, acquiring particular meanings within institutions and teams of teahers. In a context of uncertainty, this teams configured diverse scenarios and proposals wich allowed them to recreate some conditions for teaching. Based on the reflective thought about our own teaching practices, this article intends to collaborate with the construction of situated teaching intervention criteria. For this we describe new meanings to the question “how to teach?” during this academic year, taking into account some didactic conditions that made it possible.
Downloads
References
Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Aique.
Basabe, L. y Cols, E. (2007). La enseñanza. En: Camilloni, A. et. al. El saber didáctico. Paidós.
Barcia, M. I.; de Morais Melo, S. y López, A. (2017). Prácticas de la enseñanza. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/60634
Cols, E. (2007). Problemas de la enseñanza y propuestas didácticas a través del tiempo. En: A. Camilloni, A. (Comp.), El saber didáctico. Paidós.
Davini, M. C. (2014). La formación en la práctica docente. Paidós.
Dussel, I. (2020 a). “La clase en pantuflas”. Conversatorio virtual con Inés Dussel. ISEP, Ministerio de Educación de la provincia de Córdoba. 23 de abril de 2020. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=6xKvCtBC3Vs
Dussel, I. (2020 b). La clase en pantuflas. En: I. Dussel; P. Ferrante y D. Pulfer, (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE: Disponible en: https://unipe.edu.ar/institucional/repositorioprensa/item/649-pensar-laeducacion-en-tiempos-de-pandemia
Edelstein, G. (1996). Un capítulo pendiente: el método en el debate didáctico contemporáneo. En: A. Camilloni, et al. Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires.
Edelstein, G. (2020). Conversatorio “Reflexiones sobre las prácticas de enseñanza”. Instituto del Desarrollo Humano, UNGS. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=vvjvuouvl7Q
Lerner, D. (2007). Enseñar en la diversidad. Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura. (28), 4.
Mazza, D. (2020). Lo que la pandemia nos deja: una oportunidad para pensarnos como docentes. Citep. Centro de Innovación en Tecnología y Pedagogía, UBA. Disponible en: http://citep.rec.uba.ar/wpcontent/uploads/2020/05/AcaDocs_D07_Lo-que-la-pandemia-nos-deja1.pdf
Orienti, N. y Justianovich, S. (2017). Decisiones metodológicas en la enseñanza. Ficha de la cátedra Didáctica y currículum, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/120422
Picco, S. y Orienti, N. (2017). (Coords.). Didáctica y Curriculum. Aportes teóricos y prácticos para pensar e intervenir en la enseñanza. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61533
Pineau, P. (2020). Clase 1: La vida escolar previa a la pandemia y su interrupción abrupta. Cuando pase el temblor: temas de pedagogía en el futuro cercano. Ministerio de Educación de la Nación.Pogré, P. (2020). ¿Y ahora qué? Políticas y formación docente en América Latina. En: I. Dussel; P. Ferrante y D. Pulfer (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia II: Experiencias y problemáticas en Iberoamérica. UNIPE: Editorial Universitaria; CLACSO.
Remedi, E. (2004) “La intervención educativa”. Conferencia magistral presentada en el marco de la Reunión Nacional de Coordinadores de la Licenciatura en Intervención Educativa de la Universidad Pedagógica Nacional, celebrada del 28 de marzo al 2 de abril de 2004 en México, D.F.
Silber, J. (2007). Algunas cuestiones relativas a la especificidad del saber pedagógico. En A. Vogliotti; S. de la Barrera y A. Benegas (comps.), Aportes a la Pedagogía y a su enseñanza. Debaten y escriben los pedagogos. Universidad Nacional de Río Cuarto, 89-101.
Terigi, F. (2004). La enseñanza como problema político. En: G. Diker. y G. Frigerio (comps.) La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos. Un concepto de la educación en acción. Ediciones Novedades Educativas.
Terigi, F. (2020). Escolarización y pandemia. RevCom, (11). Disponible en: https://doi.org/10.24215/24517836e039
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.