Methodological approach to instrument project-based learning in the unified general baccalaureate
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i17.694Keywords:
Teaching-learning process, Project-based learning, Methodology, Educational interaction, StrategiesAbstract
The contemporary training demands the development of the potential of the human being; for this, the teacher needs to use didactic strategies that stimulate the active participation of the students. The article presents the methodological approach followed to implement project-based learning (PBL) as a didactic strategy of the teaching-learning process in students of the Charapotó Educational Unit, Cantón Sucre, Ecuador. In particular, it delves into the coding process, as a data analysis and interpretation technique and its results, which made it possible to assess this process, characterized by the passivity of the students, as a premise for designing a didactic strategy based on the PBL. These results are part of the Master's research developed by the main author.
Downloads
References
Barcia, J. J., & Carvajal, B. T. (2015). El proceso de enseñanza aprendizaje en la Educacion Superior. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 139–154.
Cascales Martínez, A., & Carrillo García, M. E. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en educación infantil: cambio pedagógico y social. Revista Iberoamericana de Educación, 76, 79–98. https://doi.org/10.35362/rie7602861
Zambrano Briones, M. A.; Díaz Hernández, A. y Mendoza Bravo, K. L. Abordaje metodológico para instrumentar el aprendizaje basado en proyectos en el bachillerato general unificado. 151
Gudiño León, A. R.; Acuña López, R. J. & Terán Torres, V. G. (2021). Mejora del aprendizaje desde la óptica de la gestión pedagógica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 76, 79–98. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2583
Guevara, I. (2011). La interacción en el aprendizaje. Revista de Divulgación Científica y Tecnológica de La Universidad de Veracruzana, 1. https://www.uv.mx/cienciahombre/revistae/vol24num1/articulos/interaccion/
León-Díaz, O.; Martínez-Muñoz, L. F. & Santos-Pastos, M. L. (2018). Análisis de la investigación sobre aprendizaje basado en proyectos en educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 21(2), 27–42. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.323241
López, N. (2017). Aprendizaje basado en proyectos ( ABP ) aplicado en Gestión Integral de Cuencas Hidrográficas . Caso de Estudio en Ingeniería Forestal. Revista Indexada Bosques Latitud Cero, 7(August), 116–129. https://revistas.unl.edu.ec/index.php/bosques/article/view/325/298
Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos: Una experiencia en educacion superior. Laurus:Revista de Educación, 14(28), 158–180. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111716009
Monguillot, M. (2016). La interacción una pieza fundamental en el aprendizaje. https://ined21.com/la-interaccion-una-pieza-fundamental-en-elaprendizaje/
Rekalde, I., & García, J. (2015). El aprendizaje basado en proyectos: Un constante desafío. Innovación Educativa, 0(25), 219–234.
https://doi.org/10.15304/ie.25.2304
Remacha, A., & Belletich, O. (2015). El método de ABP en contextos educativos rurales y socialmente desfavorecidos de la Educación Infantil. Perspectiva Educacional: Formación de Profesores, 54(1), 90–109. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.54-iss.1-art.294
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.