John Dewey: education as a process of reconstruction of experiences
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.587Keywords:
John Dewey, Education, Experience, DemocracyAbstract
John Dewey was considered one of the most important philosophers and educators of the first half of the 20th century. His ideas were also developed in philosophy, psychology and pedagogy, and many of them are still current nowadays.
This article invites the reading of a set of his books. It also takes up some specific concepts from his pedagogical perspective and focus special attention on the notion of experience that, in some way, summarizes his educational thinking. The text tries to recognize the elements that, according to Dewey, allow to build an experience in its vital and reflective mark. In order to reach this point, first reference is made to the author's sense of philosophy, and then the main features of the New School movement to which he belonged are described.
Dewey's texts were reinterpreted according to different reading horizons. Here it is argued that their ideas are still valid and that they are relevant to place themselves around the features that our time requires and so, they can provide new meanings to education.
Downloads
References
Ali Jafella, S. (2006). Travesías filosóficas y sociales de la “Escuela Nueva” en Europa y en Estados Unidos. La Plata: Ediciones al Margen.
Carli, S. (2012). Niñez, pedagogía y política. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Cherniavsky Axel: La concepción del tiempo de Henri Bergson: El alcance de sus críticas a la tradición y los límites de su originalidad. En: Revista de Filosofía y Teoría Política, 2006 (37), pp.45-68. Recuperado de http://www.rfytp.fahce.unlp.edu.ar/.
Cossettini, O. (1935). Sobre un ensayo de Escuela Serena en la provincia de Santa Fe. Colección Biblioteca Pedagógica Nº 3. Santa Fe: Instituto Social de la Universidad Nacional del Litoral.
Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. México: Fondo de Cultura Económica.
Dewey, J. (1954). El niño y el programa escolar. Buenos Aires: Losada.
Dewey, J. (1960a). Experiencia y educación. Buenos Aires: Losada.
Dewey, J. (1960b). La ciencia de la educación. Buenos Aires: Losada.
Dewey, J. (1986). La reconstrucción de la filosofía. Barcelona: Planeta- Agostini
Dewey, J. (1989). Como pensamos. Barcelona: Paidós.
Dewey, J. (1995). Democracia y educación. Una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Morata.
Dussel, I. y Caruso, M. (1996). Lecturas y lectores de Dewey en Argentina (1900/1950). En: Revista del Instituto de Investigación en Ciencias de la Educación. Miño y Dávila editores. Facultad de Filosofía y Letras. UBA Año V N.º 8, pp. 59-68.
Luzuriaga, L. (1954). Estudio preliminar. La pedagogía de John Dewey, en Dewey, J. El niño y el programa escolar. Buenos Aires: Losada.
Luzuriaga, L. (1961). Concepto de la Nueva Educación, en Métodos de la Nueva Educación, Buenos Aires: Losada.
Morin, E. y Kern, B. (2006). Tierra patria. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Orozco, B. (2009). Saberes socialmente productivos y aprendizaje. Articulación didáctica pedagógica. En Gómez Sollano M. (coord.) Saberes socialmente productivos y educación. Contribuciones al debate. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Ospina, W. (2010). Conferencia inaugural del Congreso Iberoamericano de Educación. Buenos Aires: Metas 2021. Recuperado de http://metas2021.org/congreso/ospina.htm
Piazza, M. (1991). La escuela de la señorita Olga [cinta documental]. Argentina. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=YJRzTcNWlTY.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.