REFLEXIONES PARA UNA DIDÁCTICA EMERGENTE DESDE LOS APORTES DE EDGAR MORIN

Authors

  • Vicente Eduardo Herrada Universidad Pedagógica Experimental Libertador

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.543

Keywords:

Didactic, Education, Humanization , Complexity

Abstract

The concept of traditional didactics as it has been understood and applied during the past few years, does not appear to cover the requirements needed, as well as the expectations of current society, this has generated a certain degree of concern in the scientific education community. The need of implementing a didactic for the teaching of new knowledge and the development of the XXI century man has been the reason for some education researchers to work on the study of this matter. Regarding that, the ideas contributed by French philosopher Edgar Morin, in his work Seven complex lessons in education for the future, invite us to re-think the didactic from a complex angle. Therefore, the main purpose of this documental-based article is to carry out a reflective analysis of this literary work, and elaborate from it the necessity of developing an emerging didactic that meets the requirements for developing the new man, as well as covering the demands that the education of the future requires.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves Duraes, S.J. (2010). Cultura y propagación de los Modelos de Maestro Entre Europa y Brasil: La Influencia de las Teorías Pedagógicas de Pestalozzi, Froebel y Herbart en la Segunda Mitad del Siglo XIX. Recuperado de http://www.congressods.com.br/segundo/images/trabalhos/docente/Sarah%20Jane%20Alves%20Duraes.pdf.

Dorantes, C. y Matus, G. (2007). La EducaciónNueva: La Postura de John Dewey. Recuperado de http://www.odiseo.com.mx/2007/07/print/dorantes-matus-dewey.pdf.

Maestre, A.B. (2009). Reflexión Sobre la Pedagogía Crítica.Innovación y Experiencias Educativas.Recuperado dehttp://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_14/ANA%20BELEN_MAESTRE_2.pdf

Mallart, J. (2001). Didáctica: Concepto, Objeto y Finalidad. Recuperado de http://www.xtec.cat/~tperulle/act0696/notesUned/tema1.pdf.

Mayer, F. (2000). Historia del Pensamiento Pedagógico.Recuperado de http://face.uasnet.mx/zona/mochis/recursos-_web/alumnos/semestre/te.

Morín, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona España: Gedisa Editorial.

Morín, E. (2000). Los Siete saberes Necesarios Para la Educación del Futuro.Caracas, Venezuela: Ediciones FACES/UCV.

Morín, E. López, G.y Vallejo, N. (2000). Reflexión Sobre los Siete SaberesNecesarios Para la Educación del Futuro. Recuperado de http://www.ispel3.edu.ar/_paginas/biblioteca/materiales/24.pdf.

Morín, E. (2006). Educar en la Era Planetaria.Barcelona España: Editorial Gedisa. Popper, K. (1980). La Lógica de la Investigación Científica.Madrid. España:Editorial Tecnos.

Rodriguez, S. (1988).Inventamos o erramos. Caracas. Venezuela: Monte Ávida Editores.

Runge P, A.(2009).La Éticade Johann Friedrich Herbart como estética en sentido formativo o de cómo abrirle un espacio de posibilidad a la educación.En: Revista Educación y Pedagogía, 21(55), pp.55-74.

Sevillano G, M.L.(2005). Didáctica en el Siglo XXI.McGraw-Hill/interamericana de España, S.A.U.

Published

2020-12-27

How to Cite

Herrada, V. E. (2020). REFLEXIONES PARA UNA DIDÁCTICA EMERGENTE DESDE LOS APORTES DE EDGAR MORIN. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(15), 23–33. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.543

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Most read articles by the same author(s)