TRAJECTORIES AND TRAINING EXPERIENCES OF TEACHERS WHO TEACH PEDAGOGY IN EDUCATIONAL SCIENCES AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF LA PLATA

Authors

  • María Luciana Garatte Universidad Nacional de La Plata - CONICET

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.803

Keywords:

Academic trajectory , Training experiences , Pedagogues, Public universities , Academic training

Abstract

In this article we present a section that is part of a broader research project of analysis of trajectories in Pedagogy in several national universities. We focus on the reconstruction of the history of a particular academic community, the teachers who are grouped around the teaching of Pedagogy in the Faculty of Humanities and Educational Sciences of the UNLP. We analyze the social relations of diverse content (professional and personal) that, at each juncture, favored their institutional insertion, academic trajectories and training experiences in Pedagogy chairs and their current positioning in the teams in charge of these curricular spaces. From an interdisciplinary and flexible theoretical and methodological corpus that gathers contributions from Pedagogy, Social Microanalysis and Ethnography; the mentioned case is approached, with preeminence of qualitative methodological strategies. The focus is placed on the view of the social actors who thematize their academic trajectories, experiences and meanings that were built in the process of socialization and sociability in a given academic community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulhon, M. (2009). El círculo burgués. La sociabilidad en Francia, 1810-1848. Siglo XXI Editores.

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Gedisa.

Bourdieu, P. (2008). Homo academicus. Siglo XXI.

Carrera, M. C. (2020). Aprendiendo a ser sociólogxs. Prácticas de lenguaje, militancia y formas de sociabilidad en la universidad. Ides/Miño y Dávila Editores.

Coria, A. (2001). Tejer un destino. Sujetos, institución y procesos político – académicos en el caso de la institucionalización de la Pedagogía en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina 1955-1966. Tesis de doctorado, Ciudad de México, DIE/CINVESTAV.

Dosse, F. (2007). La marcha de las ideas. Historia de los intelectuales, historia intelectual. Universidad de Valencia.

Garatte, L. (2012a). Julia Silber. Trayectoria académica en Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de La Plata. Archivos de Ciencias de la Educación, 4(5), época 2010, pp. 73-79.

Garatte, L. (2012b), Políticas, grupos académicos y proyectos curriculares de Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de La Plata (1966- 1986). Tesis de Doctorado. Universidad de San Andrés. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RDUDESA_ecde 316b492f9d666eae1d7a11592ca9

Garatte, L. y García Clúa, M. N. (2016). La ‘educación personalizada’ en la UNLP durante la última Dictadura Militar. Revista Ciencia Docencia y Tecnología 27(52), 182-206. http://pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/119/204.

Garatte, L. (2022). La universidad desde la perspectiva de los actores en su comunidad académica. Análisis de las tradiciones, trayectorias y proyectos de formación. En: Revista Alquimia, Vol. 9, N°2, pp. 33-52. ISSN: 2618- 1789. Disponible en:

http://editorial.unca.edu.ar/Publicacione%20on%20line/Alquimia/PDF/Al miquia%209%20II/3-Garatte.pdf

Hernando, M. G. (2015). Trayectorias de formación de un grupo de pedagogos en la Universidad Nacional de La Plata entre 1957 y 1983. Utopías, imaginarios revolucionarios y exilios. Tesis de Maestría. (FfyL/UBA). http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/3202/uba_ffyl_t_ 2015_902063.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Landesmann, M. (coord.) (con Didou Apetit, S.) (2006). Instituciones educativas. Instituyendo disciplinas e identidades. Casa Juan Pablos.

Landesmann, M. (2004). La comunidad académica como espacio de socialización de científicos en la UNAM. El caso de los bioquímicos “herederos” de la Facultad de Medicina de la UNAM (1957-1974). En Remedi Allione, E. (coord.) Instituciones educativas. Sujetos, historia e identidades, 59-91. Plaza y Valdéz.

Navarrete Cazales, Z. (2013). La universidad como espacio de formación profesional y constructora de identidades. Revista Universidades, UDUAL, México, 57, 5-16.

Quintar, E. (2018). Crítica teórica, crítica histórica: las paradojas del decir y del pensar. Archivos De Ciencias De La Educación, 12(13), e040.

Remedi, E. (2013). Teoría e Investigación Educativa. En. M., Paso; M. E. Elías; G. Hernando (comps), Debates en Pedagogía. Teoría, formación e intervención. Tomo I, 39-69, EDULP.

Remedi, E. (2004). La institución: un entrecruzamiento de textos. En E. Remedi (coord.) Instituciones educativas. Sujetos, historia e identidades, 25-55. Plaza y Valdéz.

Remedi, E. y Fernández, S. (coord.) Instituciones educativas. Sujetos, historia e identidades. Plaza y Valdéz.

Revel, J. (2005). Un momento historiográfico. Trece ensayos de historia social. Manantial.

Simmel, G. (2002a). Sobre la individualidad y las formas sociales. Escritos escogidos. Universidad Nacional de Quilmes.

Simmel, G. (2002b). Cuestiones fundamentales de sociología. Gedisa Editorial.

Soprano, G. (2011). Clientelismo y facciones. Del estudio de la política en el peronismo al conocimiento de las formas de sociabilidad universitaria. Potencialidades y limitaciones de conceptos clásicos. En Pérez, G.; Aelo, O. y Salerno, G. (Ed.), Todo aquel fulgor: la política argentina después del neoliberalismo, 309-326. Nueva Trilce.

Published

2023-07-01

How to Cite

Garatte, M. L. (2023). TRAJECTORIES AND TRAINING EXPERIENCES OF TEACHERS WHO TEACH PEDAGOGY IN EDUCATIONAL SCIENCES AT THE NATIONAL UNIVERSITY OF LA PLATA. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(18), 48–65. https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.803

Issue

Section

Dossier

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.