This is an outdated version published on 2021-09-28. Read the most recent version.

Accompaniment practices and educative segregation on entry to ETP-CET public in the city of San Carlos de Bariloche, province of Río Negro

Authors

  • Viviana Isabel Seoane Universidad Nacional de La Plata
  • Mariana Laura Delgado Instituto de Formación Docente Bariloche

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.679

Keywords:

Inequality, Residential segregation, School trajectories, Teaching practices, Accompaniment

Abstract

The master's degree thesis of the faculty of humanities and educational science on the UNLP sought to address the actual state regulation ways and the accompanying teaching practices on the first year of secondary technical school, in relation with the guarantee of equal opportunities in Rio Negro province. The field work was carried out in two secondary schools in the technical professional modality on San Carlos de Bariloche city during the 2018

            In the locality, the persistence of administrative and bureaucratic mechanisms was observed that, supported by the validity of a progressive regulatory framework, make the state regulate admission to secondary school under the way of an equalizing system that hides the arbitrariness that chance supposes (raffle). This regulation prevents families and young people from choosing school, and ignores the importance of school in the life project construction.

            The objectives that this research set out, in general terms, sought to understand the ways in which state regulation and accompanying teaching practices in the first years of secondary education in Bariloche affect or guarantee the principle of equal opportunities. Also understand the relationship between the segregation of enrollment according to social sector with the mechanisms of state regulation and the accompanying teaching practices that schools offer in the early years to new entrants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviana Isabel Seoane , Universidad Nacional de La Plata

Profesora en Ciencias de la Educación (FaHCE-UNLP). Magíster en Ciencias Sociales con orientación en Educación y Doctora en Ciencias Sociales (FLACSO/Argentina). Profesora Titular Interina de la Cátedra Política y Legislación de la Educación del Departamento de Ciencias de la Educación (FaHCE-UNLP). Integra el Comité Académico de la Especialización en Educación en Géneros y Sexualidades (FaHCE-UNLP). Docente en carreras de posgrado en educación, géneros y sexualidades. Investigadora del CInIG-IdHCS-UNLP en el área de Política, Educación y Género. Co-dirige el proyecto de investigación Estudios Feministas en Educación: políticas, memorias, prácticas y sujetos en/entre escuelas, universidades y sindicatos (FaHCE-UNLP) y acaba de publicar una compilación junto a Ma. Elena Martínez Derechos humanos, feminismos y educación: interpelaciones y experiencias, Prohistoria, 2020.

Mariana Laura Delgado , Instituto de Formación Docente Bariloche

Magister en Educación, FaHCE UNLP. Licenciada en Educación, UNRN. Especialista de Nivel Superior en Educación y TIC, INFD. Diplomada en Ciencias Sociales con mención en Gestión Educativa, Flacso Argentina. Diplomada en Filosofía de la Liberación, FHyCS UNJu. Profesora de Enseñanza Inicial y Primaria, IFDC Bariloche. Expositora en Jornadas, Congresos y Encuentros vinculados a la temática en Argentina. Profesora regular en Práctica Docente del IFD, en Profesorado secundario de Educación Técnica Profesional y Profesorado de Educación Inicial.

Published

2021-09-28

Versions

How to Cite

Seoane , V. I. ., & Delgado , M. L. . (2021). Accompaniment practices and educative segregation on entry to ETP-CET public in the city of San Carlos de Bariloche, province of Río Negro. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(16). https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.679

Issue

Section

Reseña de Tesinas