Youth, technical school and work Schooling experiences in urban poverty contexts (Rosario, Santa Fe)

Authors

  • Florencia Debonis Universidad Nacional de Rosario, CONICET
  • Marilín López Fittipaldi Universidad Nacional de Rosario, CONICET
  • Mercedes Saccone Universidad Nacional de Rosario, CONICET

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.664

Keywords:

Youth, Technical school, Work, Schooling experiences, Urban poverty

Abstract

In this paper we retrieve the work carried out under two collective research projects, both enrolled in a research line focused on socio-educational processes in contexts of poverty and various forms of violence in Rosario city (Santa Fe, Argentina) and  driven by a socio-anthropological approach (Achilli, 2005).

We analyze the relationship between technical school and work in the experiences of young people living in contexts of urban poverty: the meanings of schooling and its connection with work from the perspective of young people; the senses about professional technical modality; the sustaining of schooling in articulation with their living conditions. We maintain that young people arrive at this school for various reasons, not necessarily linked to the choice of the technical-professional modality in administration and management, however, knowledge and assessment of it is built throughout the school experience with heterogeneous senses. These senses are strongly crossed by the link established between education and work, in terms of enabling access to better living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Florencia Debonis, Universidad Nacional de Rosario, CONICET

Doctoranda en Antropología en la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (FFyL, UBA). Becaria Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Licenciada en Antropología, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (FHyA, UNR). Adscripta en la Escuela de Antropología, (FHyA, UNR). Miembro del Programa de Antropología y Educación del Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos (CEACU, FHyA, UNR).

Marilín López Fittipaldi , Universidad Nacional de Rosario, CONICET

Doctoranda en Antropología en la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (FFyL, UBA). Becaria Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Licenciada en Antropología, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (FHyA, UNR). Docente auxiliar de 1era categoría en la Escuela de Antropología (FHyA, UNR). Miembro del Programa de Antropología y Educación del Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos (CEACU, FHyA, UNR).

Mercedes Saccone, Universidad Nacional de Rosario, CONICET

Doctora en Antropología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (FFyL, UBA). Becaria Postdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en la Unidad Ejecutora en Ciencias Sociales Regionales y Humanidades, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Jujuy (UE-CISOR, CONICET-UNJu). Licenciada y Profesora en Antropología, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (FHyA, UNR). Miembro del Programa de Antropología y Educación del Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos (CEACU, FHyA, UNR).

Published

2021-09-28 — Updated on 2021-12-01

Versions

How to Cite

Debonis, F., López Fittipaldi , M. ., & Saccone, M. . (2021). Youth, technical school and work Schooling experiences in urban poverty contexts (Rosario, Santa Fe). Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(16). https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.664 (Original work published September 28, 2021)

Issue

Section

Artículos científico-académicos