High school students’ views about job skills in flexible capitalism: a study in Caleta Olivia, Santa Cruz

Authors

  • Mauro Victor Guzmán CONICET - Universidad Nacional de la Patagonia Austral

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.663

Keywords:

Job training, Knowledge, Uneven distribution, High school, Students

Abstract

This article investigates the characteristics of the differentiated job training circuits in high schools in Caleta Olivia, province of Santa Cruz (Argentina). The students’ views about the knowledge for work that is taught in high schools located in varying degrees of urban poverty is our point of departure. Ample surveys were conducted, using the percentage of unsatisfied basic needs (UBN) of the urban schools as the selection criterion. On the one hand the results show that, the existence of transversal knowledge not associated with work is present in all schools. On the other hand, schooling networks that present unequal distributions of knowledge for the productive sector were found, showing a correspondence with the conditions of poverty in which the schools are located. This distribution of knowledge for work provided by high schools is aligned with the characteristics of the socio-labor market in the region that reflect the features of the world of work typical of a flexible capitalism.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauro Victor Guzmán, CONICET - Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Profesor en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de la Patagonia Austral). Doctorando en Ciencias de la Educación (Universidad Nacional de La Plata).

References

Acconcia, M. y Álvarez, M. (2008). El ser ypefiano. Una identidad al abrigo de la Empresa (o una identidad territorializada). En: Ruiz, J.D. (Coord.), Petróleo y región austral: Saberes del trabajo y educación técnica. Reconfiguraciones y nuevas subjetividades (pp. 65-90). Buenos Aires, Argentina: Editorial Dunken.

Aranciaga, I. (2004). Tecnología y sociedad en el petróleo de la Patagonia argentina, (Tesis de Maestría). UNPA, Caleta Olivia,

Argentina.

Armella, J. y Langer, E. (2020). De la ilusión al desencanto: sentidos y críticas en torno a la inclusión digital. Un estudio con docentes de escuelas secundarias emplazadas en contextos de pobreza urbana. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 30, (1), 99-115

Ball, J., Maguire, M., Braum, A., Hoskins, K., y Perryman, J. (2012) How schools do Policy. Policy enactmentes in secondary schools. New York: Routledge.

Baudelot, C. (1998). El nivel educativo sube. Madrid: Morata.

Baudelot, C. y Establet, R. (1975). La escuela capitalista. Madrid: Siglo XXI Editores.

Benítez Larghi, S.; Lemus, M. y Welschinger Lascano, N. (2014). La inclusión masiva de tecnologías digitales en el ámbito escolar. Un estudio comparativo de la apropiación de TIC por estudiantes de clases populares y clases medias en el marco del Programa Conectar Igualdad en el Gran La Plata. Propuesta Educativa, 2, (42), 86 -92

Bowles, S. y Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid: Siglo XXI Editores.

Braslavsky, C. (1985). La discriminación Educativa en Argentina. Grupo Editor Latinoamericano.

Braverman H. (1987). Trabajo y capital monopolista. México: Nuestro Tiempo.

Brunet, I. y Zavaro, B (2014). Competitividad, Competencias y fin del ciclo fordista. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 3, (1),1-25

Carman, M.; Vieira da Cunha, N., & Segura, R. (2013). Antropología, diferencia y segregación urbana. En Carman, M.; Vieira da Cunha, N. y Segura, R., Segregación y diferencia en la ciudad, 11-34. Quito: FLACSO-CLACSO.

Castel, R. (1997). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós.

Castro Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Coriat, B. (2011). El taller y el robot. Ensayos sobre el fordismo y la producción en masa en la era de la electrónica. México D.F.: Siglo XXI.

De Ibarrola, M. (2016). Claroscuros en las relaciones entre la escolaridad y el trabajo. Configuraciones y límites. Revista Páginas de Educación, 9, (2).

Published

2021-09-28 — Updated on 2021-12-01

Versions

How to Cite

Guzmán, M. V. (2021). High school students’ views about job skills in flexible capitalism: a study in Caleta Olivia, Santa Cruz. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(16). https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.663 (Original work published September 28, 2021)

Issue

Section

Artículos científico-académicos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.