Learning communities: An experience in and for teaching professionalization at the National University of Education-Ecuador

Authors

  • Víctor Miguel Sumba Arévalo Escuela de Educación Básica Luis Cordero Crespo
  • Johanna Grace Mejía Vera Escuela de Educación Básica Federico Proaño

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.673

Keywords:

Learning community, Dialogical learning, Teacher professionalization, Knowledge management and social transformation

Abstract

This article presents the experience-reflation in the implementation of the learning communities as part of the training process of the students-teachers in the seventh cycle of the careers of Basic Education and Bilingual Intercultural Education, a distance modality of the Plan for Professionalization teacher at the Universidad Nacional de Educación (UNAE) during the academic year April-August 2019. To respond to the problem nucleus, how does the educational community participate? Through the field the objective of pre professional practices, it aims at the conformation of these communities considering as spaces for knowledge management through participatory action research and the perspective of dialogical learning to generate in and about reflection practice. This process analysis aims to describe the participation of teachers-students in the Learning Community for knowledge management, considering each of the teachers as knowledge carriers, thus ensuring the equal participation of the educational actors involved. They commit to social transformation. All this leads us to consider learning communities as inter-learning environments that promote reflection and the construction of the new learning in and for teacher professionalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Miguel Sumba Arévalo , Escuela de Educación Básica Luis Cordero Crespo

Profesor de Educación Básica (ISPED Luis Cordero-Ecuador), Licenciado en Educación General Básica (Universidad de Cuenca-Ecuador), Máster en Psicopedagogía y Máster en Neuropsicología y Educación (Universidad Internacional de la Rioja-España), Doctorando en Educación (Universidad Nacional de Rosario-Argentina). Ha desempeñado la función de Docente Tutor en la Universidad Nacional de Educación (Azogues-Ecuador) desde marzo 2018 a marzo 2020. Actualmente docente fiscal en la Escuela “Luis Cordero Crespo” Cuenca-Ecuador. Co-investigador en el Proyecto: “Néopass@ction©: una experiencia colaborativa de video-formación para la profesionalización docente en Ecuador” de la Universidad Nacional de Educación-UNAE.

Johanna Grace Mejía Vera , Escuela de Educación Básica Federico Proaño

Licenciada en Psicología Educativa (Universidad de Cuenca - Ecuador), Máster en Métodos de Enseñanza en Educación Personalizada (Universidad Internacional de la Rioja - España), ex Docente Tutora de Universidad Nacional de Educación, en la actualidad Docente en Educación Básica en la Escuela “Federico Proaño”. Ha desempeñado cargos directivos teniendo bajo su cargo el manejo de la pedagogía de los centros educativos, al igual que el desarrollo de procesos de capacitación docente. Co-investigadora en el Proyecto “Néopass@ction©: una experiencia colaborativa de video-formación para la profesionalización docente en Ecuador” de la Universidad Nacional de Educación-UNAE.

Published

2021-09-28 — Updated on 2021-12-01

Versions

How to Cite

Sumba Arévalo , V. M. ., & Mejía Vera , J. G. (2021). Learning communities: An experience in and for teaching professionalization at the National University of Education-Ecuador. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 2(16). https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.673 (Original work published September 28, 2021)

Issue

Section

Artículos científico-académicos