Integral Sex Education (ISE) in a Preschool Teaching Program during the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i18.805Keywords:
ISE, Teacher preparation program, Pandemic, Priority curriculum, PreschoolAbstract
Integral Sex Education (ISE) constitutes an expression of the current pedagogical discourse. This work is based on the research project entitled “Integral Sex Education in the priority curriculum of the Preschool Teaching Program (PTP) at Bahia Blanca,” which took place at the Instituto Superior de Formación Docente No3 and was funded by the Instituto Nacional de Formación Docente (INFoD) in 2021. From a qualitative approach, we addressed what role ISE took in the priority curriculum as well as what approaches were taken to teach ISE during the pandemic (academic years 2020 and 2021), both at the PTP and at the preschools where students carried out their practices. In this article we present results from one specific analysis. We especially focus on student voices towards their experiences with teaching ISE in modified environments such as distance, virtual and hybrid learning.
Keywords: ISE, teacher preparation program, pandemic, priority curriculum, preschool
Downloads
References
Barrancos, D. (2021). Notas sobre la indispensable formación docente con perspectiva de género. Revista Argentina de Investigación Educativa, 1(1), 31-41.
Colectivo Mariposas Mirabal (2019). Educación Sexual Integral. Epistemología, pedagogía y política en los debates curriculares. Cuadernos del IICE No 3.
de Alba, A. (1998). Currículum. Crisis, mito y perspectivas. Miño y Dávila.
de Alba, A (2020). Currículo y operación pedagógica en tiempos de COVID-19. Futuro incierto. En Casanova Cardiel, H. (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica, 289-294. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Morgade, G. (2011). La educación sexual integral como expresión del debate pedagógico. En Hillert, F.; Graziano, N. y Ameijeiras, M. J. (Comps.) La mirada pedagógica para el siglo XXI: Teorías, temas y prácticas en cuestión, 85-94. Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Morgade, G. (Coord.). (2016). Educación sexual integral con perspectiva de género. HomoSapiens.
Morgade, G. (2019). La educación sexual integral como proyecto de justicia social. Descentrada, 3 (1), e080.
Morgade, G. (2021). A 15 años de la Ley de Educación Sexual Integral. Le Monde Diplomatique, suplemento La educación en debate, 95.
Morgade, G. y Fainsod, P. (2019). La educación sexual integral en la formación docente. Un proyecto en construcción. Voces en el Fénix, 75, 66-75.
Sadovsky. P. y Segal, A. (2021). La formación docente en tiempos de pandemia. Le Monde Diplomatique, suplemento La educación en debate, 88.
Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.
Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Vezub, L. (2016). Los saberes docentes en la formación inicial. La perspectiva de los formadores. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 53(1), 1-14.
Documentos curriculares
Dirección General de Cultura y Educación (2009). Diseño Curricular para la Educación Superior. Nivel Inicial.
Plan de estudios Profesorado de Educación Inicial (2009). Universidad Nacional del Sur. Resolución Ministerial N°1526/13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Clara Yasbitzky, María Belén Bedetti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.