Pole dance and its relation with Universidad Austral de Chile students' self image: repercussions in higher education

Authors

  • Ignacia Carolina Osorio Navarro Escuela México
  • Loreto Daniela Libuy Castro Universidad Austral de Chile

DOI:

https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.593

Keywords:

Pole Dance, Self-image, Higher education, Students

Abstract

The following article presents the results obtained in an investigation carried out in 2019 to students of the Austral University of Chile who practice Pole Dance regularly, as thesis work to qualify for the title of physical education teacher. It is a qualitative study, where the findings of three data collection instruments are analyzed (Likert-type survey, discussion group and semi-structured interview), which show that the practice of this sport generates positive repercussions on the self-image of the participants. In addition, it is deduced that this sport is positively related to academic responsibilities and social relations within professional training in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ignacia Carolina Osorio Navarro, Escuela México

Licenciada en Educación, Profesora de Educación Física, Deportes y Recreación, Bachiller en Humanidades y Ciencias Sociales (Universidad Austral de Chile). Actualmente encargada de los talleres de danza y gimnasia rítmica en Escuela México, Valdivia; y entrenadora de gimnasia rítmica en Club Cisnes Los Ríos. Estudiante en proceso de obtener la certificación intermedia para instructora de Pole Dance.

Loreto Daniela Libuy Castro, Universidad Austral de Chile

Magister en Motricidad Humana (Universidad Autónoma de Chile), Licenciada en Educación, Profesora de Educación Física (Universidad Católica del Maule), Profesora de Biodanza (Internacional Biocentric Foundation), Educadora Biocéntrica (Universidad Biocéntrica, Fortaleza-Brasil), Diplomada en Psicomotricidad (Universidad Católica del Maule). Actualmente docente del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad Austral de Chile, Valdivia, y estudiante de Doctorado en Educación en la Universidad Católica del Maule, Chile.

References

Barra, Y. (2019). Entrevista semiestructurada [Manuscrito no publicado]. Chile: Instituto de ciencias de la educación, Universidad Austral de Chile.

Cifuentes, L. (2016). Autoimagen e inteligencia emocional, Estudio realizado con adolescentes entre 15 a 19 años de edad del Instituto Dr. Werner Ovalle, de la cabecera departamental de Quetzaltenango. [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar]. Recuperado en: http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2016/05/42/Cifuentes-Luz.pdf

Holland, S. (2012). Strippers and exotic dancers, Pole Dancing, empowerment and embodiment. Reino Unido: Palgrave.

Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica. Recuperado en: http://biblioteca.esucomex.cl/RCA/Paradigmas%20de%20investigaci%C3%B3n.pdf

Milena, S. (2014). El Pole Dance más allá de la sensualidad. El Heraldo. Recuperado en: https://www.elheraldo.co/tendencias/pole-dance-la-sensual-forma-de-hacer-ejercicio-155421

Morales, V. (2013). ¿Por qué es una buena elección el Pole Dance? En: Guía práctica del Pole Dance. Buenos Aires: Dunken.

Rodríguez, S. (2015). Los estudiantes universitarios de hoy: una visión multinivel. En: REDU: Revista de Docencia Universitaria, (13) 2, pp.91-124. Recuperado en: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5440

Safatle (2016). Del Striptease al deporte: la reinvención del “Pole Dance”. En: Infobae. https://www.infobae.com/salud/fitness/2016/08/06/del-striptease-al-deporte-la-reinvencion-del-pole-dance/

Torres, A. (2012). Características del estudiante universitario, Investigación y desarrollo social.

Valencia, C. (2019). “Qué es la autoimagen. La autoestima”. Consultado el 19 de mayo de 2019. Recuperado en: https://www.laautoestima.com/autoimagen/

Published

2021-06-23 — Updated on 2021-06-23

How to Cite

Osorio Navarro, I. C. ., & Libuy Castro, L. D. (2021). Pole dance and its relation with Universidad Austral de Chile students’ self image: repercussions in higher education. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación, 1(16), 129–135. https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.593

Issue

Section

Reseña de Tesinas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.