Pole dance and its relation with Universidad Austral de Chile students' self image: repercussions in higher education
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v1i16.593Keywords:
Pole Dance, Self-image, Higher education, StudentsAbstract
The following article presents the results obtained in an investigation carried out in 2019 to students of the Austral University of Chile who practice Pole Dance regularly, as thesis work to qualify for the title of physical education teacher. It is a qualitative study, where the findings of three data collection instruments are analyzed (Likert-type survey, discussion group and semi-structured interview), which show that the practice of this sport generates positive repercussions on the self-image of the participants. In addition, it is deduced that this sport is positively related to academic responsibilities and social relations within professional training in higher education.
Downloads
References
Barra, Y. (2019). Entrevista semiestructurada [Manuscrito no publicado]. Chile: Instituto de ciencias de la educación, Universidad Austral de Chile.
Cifuentes, L. (2016). Autoimagen e inteligencia emocional, Estudio realizado con adolescentes entre 15 a 19 años de edad del Instituto Dr. Werner Ovalle, de la cabecera departamental de Quetzaltenango. [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar]. Recuperado en: http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2016/05/42/Cifuentes-Luz.pdf
Holland, S. (2012). Strippers and exotic dancers, Pole Dancing, empowerment and embodiment. Reino Unido: Palgrave.
Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica. Recuperado en: http://biblioteca.esucomex.cl/RCA/Paradigmas%20de%20investigaci%C3%B3n.pdf
Milena, S. (2014). El Pole Dance más allá de la sensualidad. El Heraldo. Recuperado en: https://www.elheraldo.co/tendencias/pole-dance-la-sensual-forma-de-hacer-ejercicio-155421
Morales, V. (2013). ¿Por qué es una buena elección el Pole Dance? En: Guía práctica del Pole Dance. Buenos Aires: Dunken.
Rodríguez, S. (2015). Los estudiantes universitarios de hoy: una visión multinivel. En: REDU: Revista de Docencia Universitaria, (13) 2, pp.91-124. Recuperado en: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5440
Safatle (2016). Del Striptease al deporte: la reinvención del “Pole Dance”. En: Infobae. https://www.infobae.com/salud/fitness/2016/08/06/del-striptease-al-deporte-la-reinvencion-del-pole-dance/
Torres, A. (2012). Características del estudiante universitario, Investigación y desarrollo social.
Valencia, C. (2019). “Qué es la autoimagen. La autoestima”. Consultado el 19 de mayo de 2019. Recuperado en: https://www.laautoestima.com/autoimagen/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.